اشاره به سیستم‌عامل واقعیت افزوده اپل در لاگ فایل‌‌‌‌‌‌های اپ استور

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اطلاعات فاش‌شده از لاگ فایل‌های اپ استور نشان می‌هد که اپل در حال توسعه‌ی سیستم‌عاملی برای دستگاه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است.
تبلیغات

سیستم‌عامل بستری فراهم می‌سازد که در آن انبوهی از نرم‌افزارهای کاربردی اجرا می‌شوند و کاربران از خدمات آن استفاده می‌کنند. همان‌طور‌که می‌دانید، اپل جزو معدود شرکت‌هایی محسوب می‌شود که از توانایی ساخت و توسعه‌ی سیستم‌عامل برخوردار است؛ بنابراین، انتظار می‌رود که هدست اپل از سیستم‌عامل برپایه‌ی iOS و بهینه‌شده با محیط هدست بهره بگیرد.

گفته می‌شود اپل در حال توسعه سیستم‌عاملی ویژه با نام احتمالی rOS یا حتی realityOS است که هدست را هدایت می‌کند و برنامه‌ها و بازی‌ها باید روی این سیستم اجرا شوند. اکنون، اطلاعات جدیدی از کدهای متن‌باز اپل به‌دست آمده است که ارجاعات جالبی را به realityOS دارد. در‌حال‌حاضر، اپل هزاران مهندس نرم‌افزار و سخت‌افزار دارد که روی دستگاه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کار می‌کنند. اعتقاد بر این است که اولین نسل از این پروژه، هدستی مستقل است که به نمایشگرهایی با وضوح بسیار زیاد و عملکرد مقایسه‌شدنی با مک‌بوک‌های پرو ۲۰۲۱ مجهز است.

درواقع، می‌توان گفت که اپل در حال ساخت هدستی است که تاکنون نمونه‌ی آن را با چنین مشخصاتی ندیده‌ایم. اغلب شایعات حاکی از آن هستند که اپل قصد دارد امسال این هدست را در رویداد WWDC یا رویدادی دیگر در سه‌ماهه‌ی پایانی سال رونمایی کند؛ اما گزارش‌هایی نیز از تأخیر در عرضه تا سال ۲۰۲۳ نیز به‌گوش می‌رسد.

جالب است بدانید که ارجاعات به realityOS را توسعه‌‌دهنده‌ای با نام «Steven Troughton Smith» در مخزن منبع باز dyld و در لاگ فایل‌های اپ‌استور یافته است. این یعنی هدست مذکور از اپ استور برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث برخوردار است تا تجربیات اپلیکیشن واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را توزیع کنند. ارجاعات به شبیه‌ساز realityOS نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های مبتنی‌بر AR/VR را قبل از اینکه سخت‌افزار واقعی هدست به‌طور گسترده دردسترس قرار گیرد، آزمایش کنند.

به‌طورکلی، امید می‌رود که به‌دلیل معماری رایج تراشه‌ها در هدست و سایر دستگاه‌های اپل، اکوسیستم یکپارچه و سازگاری را از‌لحاظ نرم‌افزاری شاهد باشیم. بیایید با ارائه‌ی مثالی این موضوع را بهتر درک کنیم. فرض کنید هدست بتواند تشخیص بدهد کاربر مثلاً در اپل تی‌وی یا کامپیوتر مک خود بازی می‌کنید و سپس در‌صورت پشتیبانی بازی از قابلیت‌های VR، محتوا را با ویژگی واقعیت ترکیبی در هدست ارائه بدهد.

یکپارچگی محیط نرم‌افزاری برگ‌برنده‌ای برای اپل خواهد بود و معدود شرکت‌هایی از این برتری برخوردار‌‌‌ند. به‌طورکلی، دور از انتظار است که اپل هدست را به کار فقط با بازی‌ها و برنامه‌های سازگار با ROS محدود کند؛ زیرا ممکن است توسعه‌دهندگان از ساخت مجدد بازی برای سیستم‌عامل جدید منصرف شوند.

سیستم‌عامل جدید با بهره‌گیری از فناوری واقعیت افزوده و با استفاده‌ی بهینه از محیط فیزیکی کاربر، می‌تواند دوره‌ی جدیدی از بهره‌وری تعریف کند. برای مثال، در این سیستم می‌توان از فضای نامحدودی به‌ گستره‌ی دید کاربر و انبوهی از ویجت‌ها برای بهبود تجربه بهره گرفت.

ویجت‌های یادشده در حالت دسکتاپ قرار می‌گیرند و امکان دسترسی آسان به اطلاعات مهم و مفید بدون نیاز به فضای فیزیکی زیاد فراهم می‌کنند. برای کاهش بیشتر فضای فیزیکی، گروه‌های ویجت چندین ابزارک را برای استفاده کارآمدتر از فضا ترکیب و این امکان را فراهم می‌کنند که با فشاردادن انگشت اشاره به‌راحتی با ابزارک‌ها تعامل برقرار کرد.

همان‌طورکه گفته شد، انتظار می‌رود اولین هدست اپل ازنظر فنی عملکرد بسیار پیشرفته‌ای ارائه دهد؛ اما طبیعتاً قیمت بسیار گرانی نیز خواهد داشت. هنچنین به‌نظر می‌رسد که اپل سرمایه‌گذاری هنگفتی روی آینده‌ی این نوع دستگاه‌ها انجام داده است؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود این شرکت تا سال ۲۰۳۰ گوشی‌های آیفون را به‌نفع این محصولات کنار خواهد گذاشت.

گفتنی است که توسعه‌دهنده‌ی یادشده سابقه‌ی درخشانی در افشای قابلیت‌های محصولات اپل دارد. برای مثال، وی در سال ۲۰۱۸ به‌درستی اعلام کرد که اپل در حال ساخت آیپد پرو با سیستم تشخیص هویت فیس آی‌دی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات