هشدار متخصصان:‌ هوش مصنوعی جادو نیست و برای جاسوسی از شما به کار گرفته می‌شود

یک‌شنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تهدید هوش مصنوعی
کارشناسان فناوری توضیحات نگران‌کننده‌ای درمورد ابزارهای هوش مصنوعی و چگونگی استفاده از آن‌ها برای نظارت بر انسان‌ها ارائه داده‌اند.
تبلیغات

طی نشست فناوری بلومبرگ که روز جمعه برگزار شد، چندین کارشناس، توضیحاتی درمورد نمای فریبنده‌ی هوش مصنوعی ارائه دادند. متخصصان می‌گویند این فناوری به‌هیچ‌وجه جادو نیست و در پس چهره‌ی ظاهراً بی‌ضرر، عموم مردم را غافلگیر خواهد کرد و علاوه‌براین توضیحاتی درمورد اینکه هوش مصنوعی تا چه‌ حد می‌تواند مزاحم باشد ارائه دادند.

الکس هانا، مدیر تحقیقات مؤسسه‌ی تحقیقات هوش مصنوعی توزیع‌شده (Distributed AI Research Institute) که افراد دیگری مثل سم آلتمن از OpenAI و عماد موستاک از Stability AI نیز در آن حضور دارند، از پنهان کردن این واقعیت که فعالیت محصولات هوش مصنوعی به نیروی‌ کار انسانی نیاز دارد، انتقاد کرد.

هانا می‌گوید: «براساس گزارش‌ها، می‌دانیم ارتشی از کارگران وجود دارند که در پشت‌صحنه‌ی ابزارهای هوش مصنوعی، کارهایی مثل حاشیه‌نویسی و کار برچسب‌زدن را انجام می‌دهند. درحالی‌که برچسب‌زدن با نیروی کار انسانی انجام می‌شود، آلتمن و موستاک می‌گویند این‌ کارها به‌طور خودکار انجام می‌شوند.»

به‌نوشته‌ی فیوچریسم، مردیث ویتاکر به‌عنوان رئیس بنیاد توسعه‌دهنده‌ی پیام‌رسان سیگنال، نگرانی‌هایی درمورد حریم خصوصی مطرح کرد و این موضوع را به‌عنوان نقطه‌ضعف چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT در نظر گرفت.

ویتاکر می‌گوید: «می‌توانم بگویم شاید برخی افراد کاربر هوش مصنوعی هستند اما درواقع این فناوری از اکثر مردم سوءاستفاده می‌کند.»

ویتاکر برای توضیح بیشتر فردی را مثال می‌زند که درخواست وام بانکی او رد می‌شود. در این شرایط شاید شخص موردنظر نداند وام‌دهی از طرف بانک شامل سیستم‌هایی است که احتمالاً از برخی APIهای مایکروسافت نیز پشتیبانی کرده و اعتبار افراد را براساس محتوای موجود در فضای مجازی، ارزیابی می‌کند.

ویتاکر در ادامه‌ی توضیحاتش اعلام می‌کند مدل‌های هوش مصنوعی به‌عنوان فناوری نظارتی عمومی نیز عمل می‌کنند. این ابزارها ما را ازطریق مجموعه داده‌های بسیار عظیم جمع‌آوری‌شده از سایر انسان‌ها، زیر نظر دارند؛ داده‌هایی که ازطریق میلیاردها صفحه‌ی وب به‌ دست آمده‌اند و امکان دارد اطلاعات مربوط به هرکسی که تاکنون از اینترنت استفاده کرده در آن موجود باشد.

ویتاکر می‌گوید: «نیازی نیست داده‌های جمع‌آوری‌شده از طرف هوش مصنوعی درمورد هر شخص کاملاً درست باشند یا دقیقاً نشان دهند شما چه کسی هستید و کجا زندگی می‌کنید، اما چنین سطح بزرگی از اطلاعات، قدرتی باورنکردنی است که در دستان شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی قرار دارد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات