موتور GE9x هواپیمای بویینگ 777x گواهی اداره فدرال هوانوردی را دریافت کرد

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
GE9x جنرال الکتریک، بزرگ‌ترین موتور جت ساخته‌شده در تاریخ که نیروی حرکتی هواپیمای عظیم بوئینگ 777X را تأمین می‌کند، رسما از FAA گواهی دریافت کرد.
تبلیغات

هواپیمای جدید بوئینگ 777X به‌لطف دریافت گواهی رسمی اداره‌ی فدرال هوانوردی (FAA) مانعی دیگر برای پرواز در آسمان از پیش‌روی برداشته و در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهد توانست مسافران را کیلومترها جابه‌جا کند. اداره‌ی فدرال هوانوردی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد موتور جت عظیم بوئینگ 777X که برای به‌پرواز درآوردن این هواپیمای پهن‌پیکر استفاده می‌شود، از استانداردهای لازم برخوردار است و به‌همین دلیل گواهی دریافت می‌کند. شرکت جنرال الکتریک (General Electric)، دوشنبه‌ی گذشته اعلام کرد FAA رسما استانداردهای GE9x (بزرگ‌ترین موتور جت ساخته‌شده در تمام دوران‌ها) را تأیید کرده است. 

جان اسلتری، مدیرعامل واحد هوانوردی جنرال الکتریک در بیانیه‌ای گفت:‌ «هیچ موتور جایگزینی وجود ندارد که بتواند به ابعاد و قدرت و بهره‌وری ارائه‌شده توسط GE9x دست پیدا کند. این موتور جت فراتر از حد انتظارات ارزش دارد و موتوری قابل‌اطمینان برای مشتریان ما در صنعت هوانوردی به‌حساب می‌آید». بوئینگ تاکنون بیانیه‌ای اختصاصی برای شفاف‌سازی درباره‌ی این خبر منتشر نکرده است. بااین‌حال شرکت موردبحث در توییتر در پاسخ به توییت جنرال الکتریک نوشت: «کاری عالی انجام دادید، به تیم شما تبریک می‌گوییم». 

مرد با لباس قرمز در کنار موتور جت GE9x جنرال الکتریک

GE9x جنرال الکتریک بزرگ‌ترین موتور جت ساخته‌شده در تاریخ است

اداره‌ی فدرال هوانوردی در بیانیه‌ی جدید خود اعلام کرد موتور GE9x را به‌مدت ۵٬۰۰۰ ساعت تحت آزمایش‌های دقیق و سخت قرار داده و درنهایت تصمیم گرفته مجوز پرواز به آن اعطا کند. اعطای مجوز اداره‌ی فدرال هوانوردی به GE9x باعث می‌شود هواپیمای پهن‌پیکر بوئینگ 777X قدمی دیگر به پرواز در آسمان نزدیک شود. پس از معرفی اولیه‌ی موتور GE9x، برخی اتفاقات برنامه‌ریزی‌نشده پیش آمد تا چالش‌هایی پیش‌روی جنرال الکتریک قرار بگیرد؛ بااین‌حال به‌نظر می‌رسد اکنون همه‌چیز طبق برنامه می‌رود و مشکلات، یکی پس از دیگری درحال رفع شدن هستند. 

مشخصه‌های موتور جت جدید جنرال الکتریک نشان می‌دهند با موتوری بسیار مهم و سطح بالا طرف هستیم. GE9x متشکل از ۱۶ پره است و فنی با قطر ۱۳۴ اینچ دارد (تقریبا به پهنای بدنه‌ی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷!). جنرال الکتریک در رویداد معرفی GE9X اعلام کرد این موتور جت به‌هنگام تیکاف، ۱۱۰٬۰۰۰ پوند نیروی پیش‌رانش ایجاد می‌کند؛ این میزان نیروی پیش‌رانش، تقریبا دو برابر بیشتر از نیروی پیش‌رانش ارائه‌شده توسط دو موتور مدل اولیه‌ی بوئینگ ۷۴۷ است. جنرال الکتریک همچنین می‌گوید موتور GE9x کم‌صدا‌ترین موتور جتی است که این شرکت موفق‌به تولیدش شده؛ آن هم در شرایطی که ۱۰ درصد مصرف انرژی کمتر دارد. 

جنرال الکتریک می‌گوید بخش‌هایی از موتور GE9x با استفاده از ترکیب چند ماده تولید شده‌اند که این موضوع شامل پره‌های توربین هم می‌شوند. جنرال الکتریک اعلام کرد این پره‌ها توسط شرکتی ایتالیایی با نام Avio Aero به‌روش چاپ سه‌بعدی تولید شده‌اند. 

هواپیمای بویینگ 747 با موتور عادی و موتور جت موتور جت GE9X جنرال الکتریک در آسمان از نمای جلو

تصویر بالا هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را نشان می‌دهد؛ در بخش راست تصویر، موتور GE9x و در بخش چپ، موتور عادی بوئینگ ۷۴۷ دیده می‌شود؛ به تفاوت ابعاد موتورها دقت کنید 

موتور GE9x به‌طور ویژه برای هواپیمای بوئینگ 777x تولید شده؛ 777x نخستین هواپیمای تجاری دنیا است که بالَکِ آن به‌سمت بالا تا می‌شود. بوئینگ در جریان برگزاری نمایشگاه Paris Air Show 2019 برای نخستین بار این نوع بالک جدید را به‌نمایش گذاشته بود. این شرکت همچنین در آن زمان اعلام کرد برخی مشکلات در موتور جت باعث شده‌اند نخستین پرواز رسمی 777x به‌تأخیر بیافتد.

هواپیمای مسافربری 777x که بر اساس مدلش می‌تواند بین ۳۸۴ تا ۴۳۶ مسافر را جابه‌کند کند سرانجام در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (دی و بهمن ۱۳۹۹) برای نخستین ‌بار به پرواز درآمد. در ابتدا گفته می‌شد بوئینگ 777x قرار است در سال ۲۰۲۱ وارد خطوط هوایی شود، اما این اتفاق یک‌سال به تأخیر افتاد تا نخستین پرواز رسمی هواپیمای پهن‌پیکر جدید بوئینگ در سال ۲۰۲۲ رخ دهد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات