ویرجین گلکتیک هواپیمای مسافربری با سرعت سه ماخ می‌سازد

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
مطالعه 3 دقیقه
شرکت فصایی ویرجین گلکتیک تصمیم دارد از فناوری‌های فضایی خود با هدف توسعه‌ی هواپیمای مسافربری استفاده کند که توانایی جابه‌جایی ۹ تا ۱۹ نفر را دارد.
تبلیغات

شرکت توریسم فضایی ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic)، تحت مالکیت ریچار برانسون، از طراحی یک هواپیمای جت مافوق صوت خبر داد. شرکت ادعا می‌کند که هواپیمای نهایی توانایی حمل ۹ تا ۱۹ مسافر را با سرعتی سه برابر سرعت صوت (سه ماخ) دارد.

هواپیمای مافوق صوت حداکثر ظرفیت ۱۹ مسافر خواهد داشت

تمرکز اصلی شرکت ویرجین گلکتیک روی سفرهای فضایی با اهداف توریستی است. آن‌ها تصمیم دارند تا با تجهیزات مخصوص خود، رویای سفر به فضا را برای مشتریان ثروتمند و علاقه‌مند به حقیقت پیوند بزنند. البته شرکت آمریکایی از سال‌ها پیش تمایل دارد تا فناوری‌های مخصوص فضایی خود را برای ساخت هواپیماهای مسافربری سریع هم به کار بگیرد. طرح مفهومی آن‌ها شامل استفاده از راکت‌های داخل جوی می‌شود تا مسافرها را با سرعتی بسیار بیشتر از هواپیماهای مسافربری مرسوم، از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر جابه‌جا کنند.

ویرجین گلکتیک در جدیدترین طرح‌های خود، موشک‌های داخل جوی را با جت‌های مافوق صوت جابه‌جا کرده است تا سفرهایی بسیار سریع را برای مسافران هوایی فراهم کندو آن‌ها در ماه مه از همکاری با ناسا برای توسعه‌ی جت‌های مافوق صوت خبر دادند. ناسا از دهه‌‌ها پیش تجربه‌هایی ارزشمند در حوزه‌ی هواپیماهای جت مافوق صوت دارد. سازمان فضایی ایالات متحده اکنون هم پروژه‌ای با هدف توسعه‌ی یک جت با سرعت بسیار بالا و بی‌صدا در برنامه‌ها دارد که فعلا به‌نام X-59 QueSST شناخته می‌شود. ویرجین می‌گوید به‌لطف همکاری با ناسا، هواپیمای مافوق صوت آن‌ها اکنون در مراحل پس از آزمایش اولیه‌ی مفهومی قرار دارد. به بیان دیگر، طرح‌های مفهومی اکنون با پیش‌نیازهای حرفه‌ای و اهداف اولیه‌ی مأموریت، هماهنگ هستند.

رندر هواپیمای مافوق صوت ویرجین

ویرجین گلکتیک علاوه بر انتشار خبر و رندرهای اولیه از هواپیمای مافوق صوت، از یک همکاری استراتژیک دیگر هم خبر داد. آن‌ها با شرکت رولز رویس وارد همکاری شده‌اند تا سیستم احتراق هواپیمای مافوق صورت را تولید کنند. البته همکاری ویرجین با رولز رویس درحد یادداشت تفاهم غیر الزام‌آور است.

از اطلاعات کلی هواپیمای آتی مافوق صوت ویرجین می‌توان به ارتفاع پروازی ۶۰ هزار پایی اشاره کرد. ازطرفی درباره‌ی زمان توسعه و آماده شدن اولین هواپیماها هنوز خبری در دست نیست. ویرجین اطلاعاتی پیرامون هزینه‌ی تولید طرح بلندپروازانه‌ی خود هم اعلام نکرد. باتوجه‌به ظرفیت پایین هواپیما که حداکثر ۱۹ نفر اعلام شد، قطعا هزینه‌ی بلیط آن برای مسافران عادی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. درحال‌حاضر، قیمت بلیط هواپیماهای فضایی ویرجین، حدود ۲۵۰ هزار دلار عنوان می‌شود. با نگاهی به همین قیمت بلیط متوجه می‌شویم که ویرجین برای تمامی کارهای خود، دسته‌ی خاصی از مشتریان را هدف قرار می‌دهد. شرکت آمریکایی در هواپیمای مسافربری مافوق صوت، قابلیت‌هایی همچون کابین‌های کلاس تجاری و مخصوص را نیز در نظر دارد که قیمت بلیط را باز هم گران‌تر خواهد کرد.

نکته‌ی قابل‌توجه اینکه برنامه‌های بلندپروازانه‌ی ویرجین در دوران ضرردهی مالی شرکت معرفی می‌شوند. آن‌ها که در فصل اول سال جاری، خسارت مالی ۶۰ میلیون دلاری را ثبت کردند، در فصل دوم با وضعیتی بدتر و خسارت ۶۳ میلیون دلاری روبه‌رو شدند. البته شرکت می‌گوید که سفرهای فضایی تجاری از سال آینده شروع می‌شوند. ظاهرا برنامه‌ی شروع پروازهای فضایی هم با پرواز بنیان‌گذار شرکت، ریچارد برانسون کلید می‌خورد که در فصل اول ۲۰۲۱ به فضا خواهد رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات