سرماخوردگی، سیستم ایمنی بدن را برای تشخیص کووید ۱۹ آموزش می‌دهد

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
حافظه‌ی موجود سیستم ایمنی ممکن است توضیح دهد که چرا برخی افراد دچار عفونت‌های خفیف‌تر کووید ۱۹ می‌شوند.
تبلیغات

براساس مطالعه‌ای جدید، عفونت‌های گذشته با ویروس‌های عامل سرماخوردگی می‌تواند سیستم ایمنی را آموزش دهد تا ویروس عامل کووید ۱۹ یعنی SARS-CoV-2 را شناسایی کند. این مطالعه که اخیرا در مجله‌ی Science منتشر شده است، نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی معروف به سلول‌های T که ویروس‌های کرونای عامل سرماخوردگی را شناسایی می‌کنند، مکان‌های خاصی روی ویروس SARS-CoV-2 را نیز تشخیص می‌دهند. ازجمله‌ی این مکان‌ها بخش‌هایی از پروتئین اسپایک است که ویروس از آن‌ برای اتصال و حمله به سلول‌های انسانی استفاده می‌کند.

حافظه‌ی موجود سیستم ایمنی ممکن است بتواند توضیح دهد که چرا برخی افراد نسبت‌به دیگران دچار عفونت خفیف کووید ۱۹ می‌شوند. اگرچه نویسندگان تأکید می‌کنند که این فرضیه بیشتر در حد گمان است و برای تأیید آن به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. علت آن است که دقیقا مشخص نیست که نقش سلول‌های T در مبارزه‌با کووید ۱۹ تا چه اندازه است. سلول‌های T تنها بخشی از مجموعه‌ی پیچیده‌ای از مولکول‌ها و سلول‌هایی هستند که سیستم ایمنی ما را تشکیل می‌دهند. دانیلا وﯾﺴﮑﻮف، استادیار مؤسسه ایمنی‌شناسی لاهویا در کالیفرنیا و یکی از نویسندگان مقاله گفت: «ما ثابت کرده‌ایم که در برخی از افراد، حافظه‌ی سلول‌های T که از قبل دربرابر ویروس‌های کرونای عامل سرماخوردگی وجود دارد، می‌تواند ویروس SARS-CoV-2 را در حد ساختارهای مولکولی دقیق شناسایی کند.»

الساندرو سته، استاد مؤسسه ایمنی‌شناسی لاهویا و یکی دیگر از نویسندگان دیگر مطالعه گفت: «این احتمال وجود دارد که این واکنش‌پذیری ایمنی به درجات مختلف محافظت دربرابر کووید ۱۹ تعبیر شود. داشتن پاسخ قوی یا پاسخی بهتر از جانب سلول‌های T ممکن است به شما این فرصت را بدهد تا پاسخ سریع‌تر و قوی‌تری تدارک ببینید.»

مطالعات پیشین نشان داده‌اند که بیش از ۵۰ درصد از افرادی که هرگز درمعرض کووید ۱۹ قرار نگرفته‌اند، دارای سلول‌های T هستند که SARS-CoV-2 را تشخیص می‌دهند. این قابلیت در مردم سرتاسر جهان، در هلند، آلمان، بریتانیا و سنگاپور دیده شده است. دانشمندان فرض کردند که این ایمنی موجود می‌تواند ناشی‌از عفونت‌های قبلی با ویروس‌های کرونای دیگر باشد خصوصا ویروس‌هایی که موجب عفونت‌های سرماخوردگی می‌شوند.

در مطالعه‌ی جدید، پژوهشگران نمونه‌های خونی را که مربوط به سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بود، تجزیه‌و تحلیل کردند که کاملا پیش از دوران ظهور کووید ۱۹ در چین قرار دارد. نمونه‌های خون مذکور شامل سلول‌های T بودند که با بیش از ۱۰۰ مکان خاص روی ویروس SARS-CoV-2 واکنش نشان می‌دادند. پژوهشگران نشان دادند که این سلول‌های T همچنین با جایگاه‌های خاص روی چهار ویروس کرونای مختلف که موجب عفونت‌های سرماخوردگی می‌شوند، واکنش می‌دهند. سته گفت: «این مطالعه شواهد مولکولی بسیار قوی را فراهم می‌کند که نشان می‌دهد سلول‌های T حافظه می‌توانند توالی‌هایی را ببینند که در ویروس‌های کرونای سرماخوردگی و ویروس SARS-CoV-2 شباهت زیادی با هم دارند.»

علاوه‌بر تشخیص و اتصال به پروتئین اسپایک، این سلول‌های T، پروتئین‌های ویروسی دیگری را نیز تشخیص می‌دادند. در‌حال‌حاضر، بیشتر کاندیداهای واکسن کووید ۱۹ پروتئین اسپایک را مورد هدف قرار می‌دهند اما یافته‌های جدید حاکی‌از آن است که وارد کردن پروتئین‌های دیگر علاوه‌بر اسپایک در واکسن ممکن است از این واکنش‌پذیری متقاطع سلول‌های T بهره‌برداری کرده و به‌طور بالقوه قدرت واکسن را تقویت کند، گرچه برای نشان دادن این موضوع باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

نویسندگان متذکر می‌شوند که یافته‌های آن‌ها درزمینه‌ی واکنش‌پذیری متقاطع سلول‌های T از چیزی که قبلا درمورد آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده دیده شده، متفاوت است. آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده سلاح دیگری از سیستم ایمنی هستند که مانع از این می‌شوند که پاتوژن سلول‌ها را عفونی کند. براساس مطالعات گذشته، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده دربرابر ویروس‌های عامل سرماخوردگی مخصوص همان ویروس‌ها بوده و واکنش‌پذیری متقاطعی با ویروس SARS-CoV-2 نشان نمی‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات