بنچمارک تراشه تایگر لیک U به‌کاررفته در سرفیس لپ تاپ بعدی مایکروسافت فاش شد

یک‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اخیرا بنچمارک منتسب‌به پردازنده‌ی سری Tiger Lake-U اینتل در دستگاهی که گفته می‌شود همان نسل بعدی سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت است، فاش شده و جزئیات جالبی در بر دارد.
تبلیغات

یکی از افشاگران حوزه‌ی فناوری به‌تازگی اطلاعاتی جدید درمورد لپ ‌تاپ بعدی مایکروسافت فاش کرده است. براساس جزئیات منتشرشده از سوی Rogame، مایکروسافت در مدلی آزمایشی نسل بعدی دستگاه‌های سری سرفیس لپ ‌تاپ (Microsoft Surface Laptop) از پردازنده‌ی سری تایگر لیک U اینتل استفاده کرده است. ناگفته نماند چند روز پیش در گزارشی گفته شده بود که احتمالا ردموندی‌ها سرفیس لپ تاپ ۴ را در دو مدل با پردازنده‌ی اینتل و پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ AMD معرفی و روانه‌ی بازار خواهند کرد.

تراشه‌ای که جزئیات آن از سوی Rogame فاش شده است از همان ۴ هسته و ۸ تردی بهره می‌برد که پیش‌تر در تمامی اطلاعات افشاشده‌ی منتسب‌به تراشه‌های سری Tiger Lake-U تا به‌امروز دیده بودیم. براساس این اطلاعات، تراشه‌ی موردبحث از فرکانس پردازشی پایه‌ی ۱/۲ گیگاهرتز بهره می‌برد. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد،‌ در شرایط فعلی که تراشه‌ها مراحل آزمایشی را می‌گذرانند، تراشه‌ی موردبحث فرکانس بوست ندارد؛ زیرا Rogame در گزارشش عدد ۱/۲ گیگاهرتز را نیز برای فرکانس بوست ذکر کرده است. ناگفته نماند همین عدد نیز بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد؛ چنین پردازنده‌ای دارای فرکانس پردازشی پایه‌ی ۲/۷۰ گیگاهرتز خواهد بود، این یعنی پردازنده‌ای که در اطلاعات فاش‌شده با آن سر و کار داریم، نسخه‌ی اولیه به‌شمار می‌آید و بهبودهای متعددی در آن اعمال خواهد شد.

افزون بر موارد یادشده انتظار داریم تراشه‌ی موردبحث سری تایگر لیک U از iGPU سری Xe اینتل بهره بگیرد؛ پردازنده‌ای گرافیکی که گفته می‌شود در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی نسل ۱۱ (Gen 11) اینتل در تراشه‌های سری آیس لیک (Ice Lake) به‌میزان ۲ برابر عملکردی قدرتمندتر از خود برجای می‌گذارد. 

اطلاعات فاش‌شده نشان می‌دهند مدل اولیه‌ی سرفیس لپ‌تاپ ۴ که در این آزمایش موردبررسی قرار گرفته، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع SSD داشته است. براساس همین آمار، پردازنده‌ی مرکزی به‌کاررفته در دستگاه توانسته است در حالت پردازش ترکیبی، امتیاز ۴٬۳۴۹ را کسب کند. این تراشه همچنین امتیار ۸٬۴۱۲ را در بخش Physics و امتیاز ۵٬۵۴۰ را در بخش گرافیک کسب کرده است. جزئیات یادشده را می‌توانید در اسکرین‌شات زیر مشاهده کنید:

تیگر لیک یو اینتل

آمار تراشه‌ی سری تایگر لیک U به‌کاررفته در مدل بعدی سرفیس لپ‌تاپ (نتایج بالا مربوط به نسخه‌ی آزمایشی تراشه هستند)

گرچه اعداد یادشده ممکن است در نگاه اول تحسین‌برانگیز به‌نظر نرسند، اما دراین‌زمینه لازم است موارد دیگری نیز ذکر شود. Rogame پیش‌تر در گزارشی به بیان عملکرد نسخه‌های اولیه‌ی پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ AMD با نام Renoir پرداخته بود. آمار نسخه‌های اولیه‌ی این پردازنده‌ها نیز چندان چنگی به‌دل نمی‌زد، اما هنگام عرضه به بازار، تراشه‌های یادشده‌ی AMD پیشرفتی درخورتوجه به‌خود دیدند و فاصله‌ی زیادی با نسخه‌های اولیه‌شان گرفتند. با درنظرگرفتن همین موضوع، انتظار داریم نسخه‌‌های نهایی تراشه‌های سری تایگر لیک U اینتل نیز بهبودی عالی به‌خود ببینند. Rogame در گزارش خود گفته است که انتظار دارد iGPU به‌کاررفته در این تراشه که مبتنی‌بر معماری Xe اینتل است به‌میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد عملکردی بهتر نسبت‌به iGPU هفت نانومتری سری Vega به‌کاررفته در تراشه‌ی Ryzen 7 4800U باشد. او همچنین می‌گوید خود پردازنده‌ی مرکزی نیز عملکردی بهتر از Ryzen 7 4700U خواهد داشت. ناگفته نماند رایزن ۷ 4700U از هشت هسته‌ی پردازشی در کنار هشت ترد بهره می‌گیرد. 

Rogame در توییت جدید خود می‌نویسد:

نتایج یادشده مربوط به نخستین آزمایش هستند. صادقانه بگویم، نخستین آزمایش‌های پردازنده‌های سری Renoir نیز چندان خوب نبودند. بنابراین فضای زیادی برای بهبود وجود دارد. معتقد هستم که iGPU به‌کاررفته در تراشه تایگر لیک U به‌میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد سریع‌تر از iGPU پردازنده‌ی رایزن 4800U خواهد بود. خود این پردازنده‌ی تایگر لیک U نیز می‌تواند عملکردی بهتر از رایزن 4700U از خود نشان دهد.

افزون بر مدل جدید سرفیس لپ‌تاپ، ظاهرا یکی از لپ‌تاپ‌های جدید ایسوس نیز قرار است به پردازنده‌ی سری تایگر لیک U اینتل مجهز شود. دو افشاگر حوزه‌ی فناوری یعنی TUM_APISAK و Rogame از این نوت‌بوک با نام ASUS UX363EA یاد می‌کنند. این تراشه از همان تعداد هسته و ترد بهره می‌برد، اما دارای فرکانس پردازشی پایه‌ی ۲/۷۰ گیگاهرتز است. براساس اطلاعات فاش‌شده، در این نسخه نیز هنوز فرکانس پردازشی بوست وجود ندارد؛ بنابراین همین نسخه نیز فعلا مراحل آزمایشی را سپری می‌کند. ظاهرا تراشه‌ی به‌کاررفته از سری تایگر لیک U در لپ‌تاپ موردبحث ایسوس توانسته است در بنچمارک 3DMark Time Spy امتیاز کلی ۱٬۳۷۴ را کسب کند. امتیاز اعلام‌شده برای این تراشه در بخش پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) معادل ۱٬۲۳۷ و در بخش پردازنده‌ی مرکزی (CPU) معادل ۳٬۷۳۷ بوده است.

تایگر لیک یو اینتل

آمار تراشه‌ی سری تایگر لیک U به‌کاررفته در لپ‌تاپ ایسوس UX363EA (نتایج بالا مربوط به نسخه‌ی آزمایشی تراشه هستند)

در اسکرین‌شات‌های زیر می‌توانید نظاره‌گر مقایسه‌ی بین نسخه‌ی اولیه‌ی تراشه‌های سری تایگر لیک U با نسخه‌ی اولیه‌ی تراشه‌های سری رایزن ۴۰۰۰ Renoir شرکت AMD باشید. این نتایج مربوط به بنچمارک 3DMark Time Spy هستند:

برای مشاهده‌ی اسکرین‌شات‌های بالا در اندازه‌ی اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید

با نگاهی به اسکرین‌شات‌های بالا می‌توانید ببینید که تراشه‌ی موردبحث سری تایگر لیک U به‌میزان اندکی سریع‌تر از AMD Ryzen 7 4800U است. اما این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود، زیرا پیش‌تر تراشه‌ی دیگری از سری تایگر لیک U دیده بودیم که عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی‌اش به‌میزان ۱۰ درصد سریع‌تر از سریع‌ترین iGPU هفت نانومتری سری وگا AMD بود. خاطرنشان می‌کنیم که نتایجی که در حال بحث درمورد آن‌ها هستیم همگی مرتبط به نسخه‌های اولیه‌ی پردازنده‌ها هستند، بنابراین به‌مرور زمان بهبودهای زیادی روی آن‌ها صورت خواهد گرفت. درواقع لپ‌تاپ‌هایی که در نهایت با پردازنده‌های ۱۰ نانومتری سری تایگر لیک U اینتل روانه‌ی بازار خواهند شد، سرعت پردازشی بهتری نسبت‌به نتایج یادشده خواهند داشت. 

انتظار می‌رود اینتل تراشه‌های سری تایگر لیک را در سال جاری میلادی به تولید انبوه برساند و عرضه کند؛ این تراشه‌ها دارای برخی تغییرات خواهند بود. در این تراشه‌ها به‌جای هسته‌های Sunny Cove که امروزه در سری آیس لیک دیده می‌شوند، از هسته‌های پردازشی Willow Cove استفاده خواهد شد. در کنار هسته‌های جدید، شاهد اعمال تغییراتی در حافظه‌ی کش تراشه‌های جدید اینتل نیز خواهیم بود. همچنین در این تراشه‌ها بهبودهایی روی ترانزیستورها صورت خواهد گرفت و قابلیت‌های امنیتی آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. اینتل همچنین گفته است که قصد دارد در تراشه‌های سری تایگر لیک از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری Xe استفاده کند. پردازنده‌هایی که نسبت‌به پردازنده‌های گرافیکی تراشه‌های سری آیس لیک عملکردی ۲ برابر بهتر خواهند داشت.

معماری اینتل

تراشه‌های جدید اینتل به‌لطف استفاده از پردازنده‌های گرافیکی سری Xe فرکانس پردازشی بهتری خواهند داشت. افزون بر این موارد، تراشه‌های ۱۰ نانومتری سری تایگر لیک در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۰ برای رقابت با خانواده‌ی رایزن ۴۰۰۰ Renoir شرکت AMD که مبتنی‌بر لیتوگرافی ۷ نانومتری هستند و از هسته‌های ذن ۲ استفاده می‌کنند، روانه‌ی بازار خواهند شد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات