دیسکورد چیست و چه قابلیت‌هایی ارائه می‌دهد؟

شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
دیسکورد پلتفرم چت گروهی رایگان است که به قابلیت استریم و ارسال پیام متنی یا صوتی یا تصویری مجهز است و نحوه‌ی تعامل کاربران، به‌خصوص گیمرها را ارتقا می‌‌بخشد.
تبلیغات

امروزه، پلتفرم‌های پیام‌رسان‌ و چت گروهی زیادی با قابلیت‌ها و امکانات مختلف برای برقراری ارتباط گیمر‌ها وجود دارند. در میان این پلتفرم‌ها، دیسکورد (Discord) را می‌توان پیام‌رسان محبوب گیمر‌ها دانست. البته کاربران این پلتفرم به گیمرها محدود نمی‌شوند و به‌دلیل رایگان‌بودن و داشتن امکانات گسترده‌‌، کاربران دیگر نیز از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

برای مثال، کسب‌و‌کارها برای برقراری ارتباط با اعضای شرکت یا مشتریان خود از دیسکورد به‌عنوان بستر ارتباطی اصلی استفاده می‌کنند و تولیدکنندگان بازی‌ها نیز علاوه‌بر انتشار اخبار مربوط به محصولات خود، از این پلتفرم برای پشتیبانی و ارتباط با گیمرها برای مشاهده‌ی بازخورد‌ها و اطلاع از باگ‌های موجود در بازی‌هایشان استفاده می‌کنند.

اپلیکیشن موبایل دیسکورد

دیسکورد علاوه‌بر نسخه‌ی تحت‌وب، هم روی کامپیوتر اجرا می‌شود و هم روی گوشی‌های هوشمند و برای هر سه سیستم‌عامل ویندوز و iOS و اندروید توسعه داده شده است. این پلتفرم در‌مقایسه‌با دیگر پلتفرم‌ها به پهنای باند کمی نیاز دارد و زمان پاسخ‌گویی در آن اندک است و امکان برقراری ارتباط با نرم‌افزارهای دیگر مانند توییچ و یوتیوب و اسپاتیفای را فراهم می‌کند. در این مقاله درباره‌ی پلتفرم دیسکورد، تاریخچه‌، نحوه‌ی استفاده و قابلیت‌های آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

دیسکورد چیست؟

دیسکورد (Discord) پلتفرمی رایگان برای برقراری ارتباط کاربران، به‌خصوص گیمر‌ها و سازمان‌دهی این ارتباط برای بهبود تعامل آن‌ها است. این پلتفرم برپایه‌ی فناوری صدا روی پروتکل اینترنت یا VoIP (مخفف Voice over Internet Protocol) ایجاد شده است و برای برقراری تماس‌های تصویری و صوتی و ارسال پیام استفاده می‌شود.

دیسکورد

درواقع، دیسکورد را می‌توان اپلیکیشنی برای چت معرفی کرد که شباهت‌هایی با «اسکایپ» (Skype) و تیم‌اسپیک (TeamSpeak) و اسلک (Slack) دارد. این پلتفرم در ابتدا به‌‌طور‌خاص برای ایجاد هماهنگی بین گیمرها و تسهیل برقراری ارتباط بین آن‌ها توسعه داده شد؛ اما امروزه استفاده از آن برای عموم آزاد است و همه می‌توانند از قابلیت‌های این پلتفرم استفاده کنند. هنگام استفاده از دیسکورد با مفاهیم زیر برخورد خواهید کرد:

  • سرور: فضاهای موجود در دیسکورد که گروه‌های مختلف با تمرکز بر موضوعی خاص می‌سازند. سرورهای بزرگ اکثراً عمومی هستند؛ اما عضویت در برخی سرورها با دریافت دعوت‌نامه از ایجاد‌کننده‌ی آن فضا یا دیگر اعضا انجام می‌شود. هر کاربر می‌تواند یک سرور عمومی یا خصوصی ایجاد کند و برخی حتی با ایجاد سرورهایی خاص، از دیسکورد کسب‌ درآمد می‌کنند.
  • کانال: بخش‌هایی در سرورهای دیسکورد که بسته به موضوع و متن و صوت مربوط به همان موضوع سازمان‌دهی می‌شوند.
  • DM یا GM: پیام مستقیم به‌صورت متنی یا صوتی یا ویدئویی (DM) یا پیامی با همین فرمت که برای گروهی (GM) در پلتفرم دیسکورد ارسال می‌شود.

تاریخچه‌ی دیسکورد

سال ۲۰۱۵، جیسون سیترون پلتفرم دیسکورد را برای اولین‌بار راه‌اندازی کرد. او ابتدا آدرس عضویت در دیسکورد را داخل وب‌سایت ردیت (Reddit) منتشر کرد و کاربران این وب‌سایت هم به‌تدریج و از روی کنجکاوی دیسکورد را نصب کردند و با قابلیت‌های آن آشنا شدند. دیسکورد ‌کم‌کم در میان استریمرهای توییچ و گیمرهای حرفه‌ای محبوب شد و افراد زیادی از آن‌ حمایت‌و شرکت‌های بزرگ هم برای همکاری با پلتفرم دیسکورد اعلام آمادگی کردند.

در زمان راه‌اندازی دیسکورد، جیسون سیترون شعار «Chat for Gamers» را برای نشان‌دادن تمرکز این پلتفرم روی گیمرها انتخاب کرد؛ اما با گذشت زمان، این شعار به «Chat for Communities and Friends» تغییر کرد و دیسکورد برای دیگر کاربران نیز دردسترس قرار گرفت.

سازنده دیسکورد

براساس گزارش‌های منتشر‌شده، نسخه‌ی نرم‌افزاری دیسکورد در سال ۲۰۱۹ به‌تنهایی بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر فعال داشت. همان‌طور‌که گفتیم، استفاده از پلتفرم دیسکورد برای کاربران رایگان است؛ بااین‌حال برای بهره‌مندی از برخی قابلیت‌های آن مانند Discord Nitro، به خرید اکانت و پرداخت دلاری نیاز خواهید داشت.

برتری دیسکورد بر دیگر پلتفرم‌های مشابه

رابط کاربری پلتفرم دیسکورد (Discord) به اپلیکیشن‌هایی مانند اسلک (Slack) یا اسکایپ (Skype) شباهت زیادی دارد. این پلتفرم به‌شکلی ساده امکان برقراری تعامل بین گیمر‌ها و سازمان‌دهی آن‌ها را فراهم می‌کند و به‌عنوان ابزاری اجتماعی برای چت گروهی متنی و صوتی و ویدئویی به‌کار می‌رود و درکنار همه‌‌ی این‌ها به قابلیت جست‌وجوی کاربران و کانال‌ها و سرور‌ها نیز مجهز است.

در‌واقع، می‌توان گفت که ترکیب قابلیت‌های متعدد دیسکورد با بهترین امکانات اپلیکیشن‌های مشابه مانند اسکایپ و اسلک رابط کاربری ساده‌ای دراختیار کاربران قرار می‌دهد و آن را به بستری ایدئال برای تعامل کاربران با علایق مشابه تبدیل می‌کند.

دیسکورد در مقابل دیگر پلتفرم‌ها

کاربران می‌توانند هنگام ایجاد سرورها در دیسکورد اختیارات مختلفی را برای کاربران مشخص و اشکال مختلفی را برای پیکربندی این سرورها مشخص کنند. این اختیارات و شخصی‌سازی‌ها شامل تسهیل مدیریت سرور و امکان اعطای پاداش به کاربران فعال و تعریف مجوزهای دسترسی مختلف است.

رایگان‌بودن استفاده از دیسکورد و داشتن امکان دسترسی به آن از مرورگر یا اپلیکیشن در سیستم‌عامل‌های مختلف و در پلتفرم‌های متفاوت از دیگر مزایای آن درمقایسه‌با اسکایپ یا اسلک هستند. ربات‌های زیادی هم در دیسکورد وجود دارند که هرکدام برای انجام کاری ایجاد شده‌اند. برخی برای مدیریت سرور و برخی برای پخش موسیقی و درکل این ربات‌ها برای کمک به تعامل یا جلوگیری از بروز برخی اتفاقات استفاده می‌شوند.

آموزش نصب دیسکورد

دیسکورد هم تحت‌وب اجرا می‌شود و هم در قالب نرم‌افزار‌هایی برای دسکتاپ یا موبایل توسعه داده شده است. برای ساخت حساب کاربری در دیسکورد، می‌توانید ازطریق مرورگر و نرم‌افزارِ تحت‌ویندوز یا موبایل این کار را انجام دهید. درادامه، نحوه‌ی دانلود و نصب اپلیکیشن دیسکورد را در محیط ویندوز و روی گوشی توضیح می‌دهیم.

نصب دیسکورد در ویندوز

بعد از ورود به وب‌سایت discord.com، روی گزینه‌ی «Download for Windows» کلیک کنید. پس از دانلود فایل نصب، این فایل را اجرا و بعد از نصب اپلیکیشن، برای ورود به پلتفرم دیسکورد، روی آیکون آن در محیط دسکتاپ کلیک کنید.

نصب نسخه دسکتاپ دیسکورد

با اجراکردن برنامه‌ی دیسکورد پس از نصب، صفحه‌ی ورود به حساب کاربری را مشاهده خواهید کرد. اگر در گذشته در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌ و حسابی ساخته‌اید، مشخص اکانت خود را وارد و روی «Log In» کلیک کنید؛ درغیراین‌صورت گزینه‌ی «Register» را انتخاب کنید تا به صفحه‌ی ساخت حساب کاربری وارد شوید.

ساخت اکانت دیسکورد ۱
ساخت اکانت دیسکورد ۲
نصب دیسکورد ویندوز

در صفحه‌ی ساخت حساب کاربری، مشخصات مربوط به آدرس ایمیل، نام کاربری، رمزعبور (حداقل ۸ کاراکتر) و تاریخ تولد خود را وارد کنید. دقت کنید که تاریخ تولدتان را دقیق وارد کنید و آن را به‌یاد بسپارید؛ چراکه درصورت دزدیده‌شدن حساب کاربری شما یا فراموش‌کردن مشخصات آن، تنها با اعلام تاریخ تولد درست می‌توانید ثابت کنید که صاحب اصلی اکانت هستید.

پس از ساخت حساب و تأیید این فرایند ازطریق ایمیلی که وارد کردید، دیسکورد از شما می‌خواهد تا از میان بحث‌های مختلف سرور عمومی دلخواهتان را انتخاب کنید و وارد شوید؛ البته می‌توانید انجام این کار را به زمانی دیگر موکول کنید و به فضای اصلی برنامه وارد شوید.

نصب دیسکورد روی موبایل‌

نرم‌افزار دیسکورد را نمی‌توان ازطریق فروشگاه‌های اپلیکیشن ایرانی مانند بازار یا مایکت دانلود کرد و برای استفاده از این پلتفرم در گوشی، بسته به نوع سیستم‌عامل می‌توانید از پلی‌استور اندروید یا اپ‌استور iOS استفاده کنید. پس از دانلود نرم‌افزار دیسکورد، برای ورود و استفاده از قابلیت‌های رایگان این اپلیکیشن باید حساب کاربری بسازید.

دانلود رایگان دیسکورد برای موبایل‌های اندرویدی از گوگلی پلی

دانلود رایگان دیسکورد برای موبایل‌های iOS از اپ استور

ساخت اکانت دیسکورد

دیسکورد داخل ایران دچار محدودیت‌ شده است؛ بنابراین، قبل از شروع فرایند ثبت‌نام، از نرم‌افزار تغییر آی‌پی مناسب استفاده کنید. در مرحله‌ی بعد، می‌توانید یا ازطریق شماره‌ تلفن‌همراه یا ایمیل برای خود اکانت بسازید. دقت کنید که به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده در ایران، امکان دارد اس‌ام‌اس تأیید شماره برایتان ارسال نشود؛ پس بهتر است برای انجام فرایند ثبت‌نام، ازطریق ایمیل اقدام کنید.

پس از انتخاب ایمیل و نام کاربری و رمزعبور دلخواه (حداقل ۸ کاراکتر)، در‌نهایت با پر‌کردن فیلد مربوط به تاریخ تولد، گزینه‌ی پذیرش «قوانین را خوانده‌ام» را انتخاب و سپس با تأیید ایمیلی، ثبت‌نام خود را قطعی کنید. پس از ساخت اکانت، نام کاربری و رمزعبور خود را در اولین مرتبه‌ی ورود به دیسکورد، درون فیلدهای مشخص‌شده تایپ کنید و به حساب کاربری خود وارد شوید.

ساخت سرور در دیسکورد

با ورود به حساب کاربری خود، دیسکورد از شما می‌خواهد تا سرور بسازید یا به سروری (عمومی یا ازطریق دعوت‌نامه) وارد شوید. راه‌اندازی سرور دیسکورد به کاربران اجازه می‌دهد تا محصول و محتوای خود را تبلیغ کنند و با ارائه چنل‌های مختلف در سرور خود، فضای برای تعامل اعضای جامعه کاربری خود به‌وجود آورند. مراحل ساخت سرور در دیسکورد سخت نیست. به‌عبارت‌دیگر، اگر حساب کاربری داشته باشید، تنها در چند مرحله می‌توانید به‌رایگان سرور دیسکورد بسازید:

روی علامت + در منو سمت چپ نرم‌افزار دیسکورد کلیک کنید. علاوه‌بر امکان ساخت تمپلیت‌های آماده‌ای مانند گیمینگ و فعالیت‌های آکادمیک و دوستان، می‌توانید با انتخاب «Create My Own»، سرور شخصی خود را بسازید. در این قسمت، باید انتخاب کنید که سرور مدنظرتان مخصوص خود و دوستانتان (For me and my friends) باشد یا آن را برای گروهی خاص (For a club or a community) راه‌اندازی می‌کنید. البته امکان رد‌شدن از این قسمت نیز وجود دارد. در مرحله‌ی بعد، در قسمت «Server Name»، نامی دلخواه برای سرور خود و سپس برای پروفایل گروه خود عکس انتخاب کنید. در انتها روی گزینه‌ی Create کلیک کنید تا سرور شخصی شما ساخته شود.

بعد از ساخت سرور، دیسکورد از شما درخواست می‌‌کند تا موضوعی را برای فعالیت در سرور خود انتخاب کنید و پس از انتخاب موضوع، امکان انتخاب افراد برای دعوت به سرور خود را خواهید داشت. همچنان می‌توانید آدرس این سرور را با (بازه‌ی هفت‌روزه برای انقضا) برای دیگران ارسال کنید. مانند برخی مراحل، انجام این مرحله را نیز می‌توانید به زمانی دیگر موکول کنید. بعد از ساخت سرور، می‌توانید کانال‌های متنی (Text Channels) یا صوتی (Voice Channels) برای آن ایجاد کنید تا اعضا و کاربران سرور با هم از این طریق تعامل داشته باشند.

چت متنی در دیسکورد

دیسکورد مانند سایر شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، به قابلیت چت متنی مجهز است و از اضافه‌کردن فایل گیف یا افزودن تصویر به آن متن به‌کمک گزینه‌ی آپلود در سمت چپ کادر متن نیز پشتیبانی می‌کند. در این پلتفرم، امکان ویرایش یا حذف پیام متنی ارسال‌شده هم فراهم است. برای ویرایش متن کافی است روی آیکون مداد روی متن کلیک و برای حذف آن نیز، گزینه حذف (Delete) را از سه‌نقطه‌ی گوشه‌ی کادر متن انتخاب کنید. یکی از قابلیت‌های جالب چت متنی دیسکورد «Markdown» است که امکان بولد (درشت) کردن، ایتالیک کردن، خط کشیدن روی بخش‌هایی از متن و علامت‌گذاری برای هشدار در مورد اسپوبل اطلاعات (مانند داستان بازی) را فراهم می‌کند.

قابلیت Markdown

در پلتفرم دیسکورد، کاربران می‌توانند با ایموجی‌های مختلف به پیام‌های متنی دریافتی از دیگر کاربران یا ارسالی خود واکنش نشان دهند. برای استفاده از ایموجی‌ها، ابتدا آیکون «+» در‌کنار پیام‌ها و سپس ایموجی مدنظرتان را انتخاب کنید.

چت صوتی در دیسکورد

پلتفرم دیسکورد به قابلیت ارسال و دریافت چت صوتی نیز مجهز است. در این پلتفرم به‌محض ورود به کانالی صوتی، میکروفون کامپیوتر به‌صورت خودکار روشن می‌شود و در‌صورت تمایل برای مکالمه‌ی صوتی گروهی نیز، کافی است تا در فهرست کاربران روی آیکون تلفن کلیک کنید.

فرستادن درخواست دوستی در دیسکورد

شما با ورود به حساب کاربری، می‌توانید فهرست دوستان آنلاین خود را مشاهده کنید یا ازطریق گزینه‌ی Add Friend، برای دوستان خود درخواست دوستی بفرستید و آن‌ها را به فهرست دوستانتان در دیسکورد اضافه کنید. آیکون آدمک‌ها در سمت راست، بخشی به نام Activity دارد که نشان می‌دهد دوستان شما در لحظه در حال انجام چه فعالیتی در این پلتفرم هستند.

اضافه کردن دوست در دیسکورد

نحوه‌ی اضافه‌کردن سایر کاربران به فهرست دوستان خود یا ارسال درخواست با فرستان آی‌دی خود (نام کاربری و شماره کنار آن) برای آن‌ها یا اضافه‌کردن نام کاربری آن‌ها از بالا و در بخش Add Friend است. پس از ایجاد فهرست دوستانتان، می‌توانید برای آن‌ها پیام خصوصی متنی یا صوتی و تصویری ارسال کنید.

مثال:

User#45670

تعریف نقش (Role) در دیسکورد

کاربران می‌توانند در سروری بسته به فعالیتشان دسته‌بندی شوند. این یعنی صاحب سرور می‌تواند به‌‌کمک بات‌ها و انتخاب سطح‌هایی در سرور خود، این امکان را فراهم کند که اعضای سرور با رسیدن به سطوح‌ مختلف، نقش (Role) دریافت کنند.

تعریق نقش در دیسکورد

با اینکه نقش‌های دیسکورد جنبه‌ی تزیینی دارند، وجودشان می‌تواند برای اعضا انگیزه ایجاد کند و فعالیت آن‌ها را در سرورها افزایش دهد. برای ساخت و تعریف نقش‌هایی مانند Moderator و Guest برای دیگر اعضای سرور، باید از بخش تنظیمات سرور و قسمت Role، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • مرحله‌ی اول: در سمت چپ و بالای نرم‌افزار، از منو همبرگری روی اسم سرور کلیک کنید و به قسمت تنظیمات سرور (Server Settings) وارد شوید.
  • مرحله‌ی دوم: در بخش مدیریت کاربر‌ها (User Management) -> اجازه‌های دسترسی (Permissions)، گزینه‌ی «Roles» را انتخاب کنید. در این قسمت، به‌صورت پیش‌فرض everyone@ نوشته شده است و شما می‌توانید با کلیک روی «+» نقشی جدید تعریف و اضافه کنید.
  • مرحله‌ی سوم: در‌ادامه می‌توانید از قسمت تنظیمات نقش (Role Settings) دسترسی‌های مختلفی برای نقش‌ها فعال یا غیرفعال کنید. برای دادن دسترسی ادمین و سرپرست سرور به اعضا، باید گزینه‌ی «Administrator» را فعال کنید.
  • مرحله‌ی چهارم: پس از تعریف نقش‌ها و تنظیمات دلخواه، گزینه‌ی «Save Changes» را برای ذخیره انتخاب کنید. از‌این‌پس برای تعیین نقش اعضای سرور، کافی است از مسیر تنظیمات سرور (Server Settings) -> اعضا (Members)، کاربر مدنظرتان را پیدا و با انتخاب «+» روی اسم او کلیک کنید.

دستورها و بات‌های دیسکورد

ربات‌های مختلفی در دیکسورد وجود دارند که به‌صورت رسمی و غیررسمی ساخته شده‌اند. هرکدام از این ربات‌ها کاربرد‌های متنوعی دارند و می‌توان آن‌ها را با تنظیمات مختلفی در سرور‌ها به کار گرفت. اگر صاحب سروری باشید، بات‌های پلتفرم دیسکورد به شما کمک می‌کنند این سرور را بهتر مدیریت کنید. انواع مختلفی بات در پلتفرم دیسکورد وجود دارند که در‌ادامه برخی از آن‌ها و معرف‌ترین‌های هرکدام را معرفی می‌کنیم:

بات‌های دیسکورد
  • بات‌های مدیریت اعضا: برای مدیریت رفتار اعضا در کانال‌های سرور‌ها و جلوگیری از خطاهای احتمالی آن‌ها این ربات‌ها از اسپم، ارسال لینک، ارسال پیام تکراری، و فحاشی و… جلوگیری می‌کنند. برخی از بات‌های مدیریتی معروف عبارت‌اند از: Groom ،QuaBot ،‌EasyThreads ،EasyThreads ،Scam.
  • بات پخش اهنگ: ربات‌های پخش موسیقی معروف‌ترین و پرکاربردترین و قدیمی‌ترین بات‌های پلتفرم دیسکورد هستند که به‌تازگی به‌دلیل بیانیه‌ها و اخطارهای یوتیوب، کارکرد برخی از آن‌ها با مشکلاتی همراه شده است. برخی از بهترین بات‌های پخش موسیقی در پلتفرم دیسکورد عبارت‌اند: Karuta ،ProBot ،Nekotina ،Bongo ،ZeroTwo.
  • بات‌های سطح‌بندی اعضا: بات‌های سطح‌بندی (Leveling) در دیسکورد می‌توانند برای کاربران و اعضای سرور سطوح مختلف تعریف کنند و بسته به فعالیت و حضورشان، سطح آن‌ها را افزایش دهند. این ربات‌ها فضای رقابتی در سرور ایجاد می‌:نند و انگیزه‌ی اعضا برای فعالیت در سرور را افزایش می‌دهند. Frogmore ،Pepe Manager ،AdviceBot ،QuaBot ،MimiBot برخی از بهترین بات‌های سطح‌بندی پلتفرم دیسکورد هستند.

بات‌های بی‌شمار با کاربرد‌های متنوعی در دنیای دیسکورد ایجاد شده‌اند و انواع معرفی‌شده در این مقاله، تنها بخشی از آن‌ها هستند. یکی دیگر از امکانات موجود در پلتفرم دیسکورد، دستورهای متنوع و کاربردی در سرور دیسکورد است که با تایپ «/» در قسمت نوشتن متن ظاهر می‌شوند. برخی از محبوب‌ترین دستورهای دیسکورد عبارت‌اند ار:

  • username@: منشن‌کردن کاربری در سرور با استفاده از نام کاربری
  • here@ یا everyone@‌: منشن‌کردن همه کاربرهای سرور
  • giphy/: جست‌وجوی فایل Gif
  • nick/: تغییر‌دادن نیک‌نیم (نام اختصاری)
  • TTS message/: استفاده از قابلیت text-to-speech برای خواندن متن به‌صورت صوتی
  • spoiler message/: گذاشتن علامت اسپویلر برای پنهان‌کردن قسمتی از متن
  • me/: ایتالیک‌کردن متن بعدی

اتصال دیسکورد به برنامه‌های دیگر

کاربران می‌توانند در پلتفرم دیسکورد حساب کاربری خود را به برخی نرم‌افزار‌ها مانند گیت‌هاب، اپیک‌گیمز، اسپاتیفای، یوتیوب، توییتر و توییچ متصل کنند. برای انجام این کار، از تنظیمات پایین صفحه‌ی اپلیکیشن دیسکورد و قسمت اتصالات (Connections)، آی‌دی خود در هرکدام از حساب‌های نمایش‌داده‌شده را وارد کنید.

اتصال برنامه‌های دیگر به دیسکورد

متصل‌کردن حساب‌های کاربری سایر شبکه‌های اجتماعی به دیسکورد این پلتفرم را به فضایی فراتر از شبکه‌ی اجتماعی تبدیل می‌کند. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد گیمرهایی با علایق مشترک شبیه به خود را راحت‌تر پیدا کنید.

نیترو دیسکورد چیست

نیترو (Nitro) سرویس غیررایگان پلتفرم دیسکورد است که برای آن به خرید اشتراک دلاری ماهانه (۱۰ دلار) یا سالانه (۱۰۰ دلار) نیاز دارید. مشترکان نیترو می‌توانند سرورهای دلخواه خود را تقویت کنند، پروفایل‌های متعدد برای خود بسازند و آن‌ها را شخصی‌سازی کنند، پیام‌های طولانی‌تر یا فایل‌های حجیم‌تری را ارسال و دریافت کنند و در‌کل از قابلیت‌های بیشتری برای حساب کاربری خود بهره‌مند شوند.

سرویس نیترو در دیسکورد

کاربران با خرید اشتراک پایه‌ی نیترو می‌توانند از دو تقویت‌کننده یا بوست (Boosts) برای ارتقای سرورهای خود استفاده کنند؛ البته تعداد این تقویت‌کننده‌ها را می‌توان با پرداخت پول بیشتر افزایش داد. صاحبان سرورها نیز می‌توانند با استفاده از بوست‌ها، امکان از تمام قابلیت‌ها را برای تمام کاربران فراهم کنند.

برخی امکاناتی که بوست‌ها دراختیار کاربران قرار می‌دهند، عبارت‌اند از: دسترسی به ایموجی‌های بیشتر، کیفیت صدای بهتر برای چت صوتی، سفارشی‌سازی ظاهر سرورها با آیکون‌های متحرک و گرافیک‌های دیگر، ایجاد URL اختصاصی سفارشی‌ برای معرفی بهتر سرور.

حساب کاربری نیترو سه سطح با دسترسی و قابلیت‌های مختلف دارد:

  • امکانات حساب کاربری سطح یک: بیش از ۵۰ ایموجی بیشتر از حساب کاربری رایگان، ۱۵ ایموجی با امکان سفارشی‌سازی، آیکون متحرک برای سرور، کیفیت صدای ۱۲۸ کیلوبیت‌برثانیه برای مکالمه‌ی صوتی، قابلیت استریم ویدئو (Go Live)، رزولوشن 720p و نرخ فریم ۳۰ فریم‌برثانیه و امکان دسترسی به آرشیو سه‌روزه‌ی موضوعات بحث‌شده
  • امکانات حساب کاربری سطح دو:‌ بیش از ۵۰ ایموجی بیشتر از حساب کاربری سطح یک، ۱۵ ایموجی با امکان سفارشی‌سازی، آیکون متحرک برای سرور، کیفیت صدای ۲۵۶ کیلوبیت‌برثانیه برای مکالمه‌ی صوتی، قابلیت استریم ویدئو (Go Live)، رزولوشن 1080p و نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه، امکان دسترسی به آرشیو سه‌روزه‌ی موضوعات بحث‌شده و ۵۰ مگابایت فضای آپلود برای تمام اعضای سرور
  • امکانات حساب کاربری سطح سه: بیش از ۱۰۰ ایموجی بیشتر از حساب کاربری سطح دو، ۳۰ ایموجی با امکان سفارشی‌سازی، آیکون متحرک برای سرور، کیفیت صدای ۳۸۴ کیلوبیت‌برثانیه برای مکالمه‌ی صوتی، قابلیت استریم ویدئو (Go Live)، رزولوشن 1080p و نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه و ۱۰۰ مگابایت فضای آپلود برای تمام اعضای سرور

برای دسترسی به حساب کاربری سطح یک به دو بوست، حساب کاربری سطح دو به هفت بوست و حساب کاربری سطح سه به چهارده بوست نیاز دارید.

استریم در دیسکورد (قابلیت Go Live)

دیسکورد به قابلیت جذابی به نام «Go Live» مجهز است که برای صاحبان سرورها امکان به‌اشتراک‌گذاری گیم‌پلی به‌صورت زنده را برای اعضای سرور فراهم کنند. برای استفاده از این قابلیت کافی است هم‌زمان در مکالمه‌ی صوتی (Voice Channel)، روی عبارت «Go Live» در سمت چپ نمایشگر کلیک و بعد از انتخاب بازی و اجرای آن، گیم‌پلی خود را استریم کنید. قابلیت Go Live تنها برای استریم بازی به‌‌کار نمی‌رود و می‌توان به‌کمک آن، هر رسانه‌ی در حال پخش یا اپلیکیشن در حال اجرا روی سیستم خود را نیز با دیگر اعضای سرور به‌اشتراک بگذارید.

استریم در دیسکورد

همان‌‌طور‌که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در کانال صوتی فردی که در حال استریم محتوای ویدئویی باشد، با نمایش علامتی کنار نامش مشخص می‌شود.

مصرف اینترنت دیسکورد

هرکدام از امکاناتی که دیسکورد دراختیار کاربران قرار می‌دهد، مانند چت‌های متنی، صوتی، تصویری یا استریم، از اینترنت استفاده می‌کند. میزان مصرف داده برای هرکدام از این امکانات را نمی‌توان دقیق مشخص کرد. درمجموع، نسخه‌ی دسکتاپ دیسکورد از نسخه‌ی موبایلی آن داده‌ی بیشتری مصرف می‌کند؛ چراکه در این پلتفرم محدودیت خاصی برای محتوای به‌اشتراک‌گذاشته اعمال نمی‌شود و کیفیت تصاویر دریافتی و ویدئوها و نوشته‌ها نیز بهتر از نسخه موبایل است. مصرف داده‌ی دیسکورد در هر پلتفرم به عوامل مختلفی مانند برنامه‌های اجرایی در پس‌زمینه و پهنای باند اینترنت کاربر و نوع کاربری اعضا بستگی دارد.

برای مثال استریم مداوم و تماس ویدئویی و صوتی داده‌ی بیشتری از گفت‌وگوی متنی و ارسال عکس استفاده می‌کند. البته تماس‌های صوتی دیسکورد کمترین میزان داده را در بین پلتفرم‌های مشابه مانند اسکایپ (تقریباً ۲۵ مگابایت به‌ازای یک ساعت) مصرف می‌کند.

تماس‌های تصویری تقریباً ۲۷۰ مگابایت و پیام‌های متنی نیز بین ۲۸۰ کیلوبایت تا ۲۸ مگابایت (بسته به تعداد عکس‌های ارسال یا دریافت شده در مکالمه) در پلتفرم دیسکورد داده مصرف می‌کنند. درمجموع، می‌توان گفت که دیسکورد در‌مقایسه‌با دیگر پلتفرم‌های مشابه، علاوه‌بر کیفیت بهتر حجم کمتری از اینترنت شما را مصرف می‌کند.

سوالات متداول زومیت

  • دیسکورد چیست؟

    دیسکورد پلتفرمی رایگان برای برقراری ارتباط متنی و صوتی و تصویری است که کاربران و به‌خصوص گیمر‌ها می‌توانند با استفاده از آن به‌راحتی باهم ارتباط برقرار کنند و برای انجام بازی‌های چند‌نفره هماهنگ شوند و گیم‌پلی خود را با دیگر کاربر‌ها به‌اشتراک بگذارند.

  • آیا استفاده از دیسکورد رایگان است؟

    بله، دیسکورد پلتفرمی رایگان است که تنها برای دسترسی به برخی قابلیت‌های بیشتر در این پلتفرم مانند استریم گیم‌پلی با رزولوشن 1080 و 4K و شنیدن صدای باکیفیت در چت‌های صوتی و بهره‌مندی از امکانات شخصی‌سازی، به خرید اشتراک دلاری نیترو نیاز است.

  • دیسکورد چقدر اینترنت مصرف می‌کند؟

    میزان مصرف اینترنت دیسکورد بسته به نوع استفاده‌‌ی کاربر و پلتفرم اجرایی آن متفاوت است. درمجموع، نسخه‌ی کامپیوتری دیسکورد از نسخه‌ی موبایلی آن داده‌ی بیشتری مصرف می‌کند. ناگفته نماند این پلتفرم در‌مقایسه‌‌با پلتفرم‌های مشابه مانند اسکایپ بهینه‌تر عمل می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات