گوگل برای همکاری مجدد با هواوی از دولت آمریکا درخواست مجوز کرد

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با وجود محدودیت‌هایی که طبق دستور ترامپ برای تجارت شرکت‌های آمریکایی با شرکت چینی هواوی وضع شده، گوگل برای آغاز مجدد همکاری با این شرکت از دولت آمریکا درخواست مجوز کرده است.
تبلیغات

طی ماه‌های گذشته رییس‌جمهوری آمریکا کلیه همکاری‌های تجاری دولت آمریکا و شرکت‌های تابعهٔ این کشور با شرکت هواوی را ممنوع کرد؛ اما یکی از مهمترین اثرات این ممنوعیت مربوط به همکاری شرکت هواوی و گوگل در خصوص استفاده از سرویس‌های موبایل گوگل (GMS یا Google Mobile Services) در تلفن‌ها و تبلت‌های اندرویدی این شرکت بوده است. در پی این مشکل، شرکت هواوی با ارایه سرویس‌های خود تحت عنوان HMS (یا Huawei Mobile Services) یک جایگزین برای GMS گوگل برای خود ساخت تا وابستگی خود به اکوسیستم گوگل را دور بزند.

روز گذشته اما سمیر سامات معاون اندروید و گوگل‌پلی اعلام کرد گوگل از دولت آمریکا درخواست مجوزی کرده که امکان همکاری مجدد بین گوگل و هواوی برقرار شود. 

آقای سامات مشخص نکرده که چه زمانی در رابطه با این درخواست تصمیم‌گیری می‌شود؛ اما گوگل حداقل فعلا امکان دخالت مستقیم در این تصمیم را نخواهد داشت. 

کاخ سفید پیش از این به برخی شرکت‌های آمریکایی مجوز تجارت با هواوی را داده است

کاخ سفید پیش از این به برخی شرکت‌های آمریکایی مجوز تجارت با هواوی را داده است. از جمله مایکروسافت که پیش از این موفق به گرفتن چراغ سبز از دولت برای ادامه‌ی همکاری‌های تجاری با هواوی شده است. موافقت با درخواست مایکروسافت اجازه می‌دهد هواوی ارائه لپ‌تاپ‌های خود با سیستم عامل ویندوز و سایر محصولات و خدمات مایکروسافت را ادامه دهد.

برای گوگل اما دریافت این مجوز به معنی امکان ارایه GMS و سایر سرویس‌های مشابه به ابزارهای اندرویدی ساخت هواوی است. به گفته ریچارد یو، مدیر گروه مشتریان هواوی، این شرکت در صورت برگشت گوگل به میز همکاری امکان به‌روزرسانی فوری گوشی هواوی سری Mate 30 را خواهد داشت. 

تا پیش از دستور ممنوعیت تجارت با هواوی از سوی ترامپ، گوگل به مشتریان موبایل‌های اندرویدی اخطار داده بود که امکان دسترسی به سرویس موبایلی گوگل (GMS) از طریق تولیدات شرکت هواوی وجود ندارد. هواوی نیز امکان نصب پیش‌فرض سرویس‌های گوگل بر روی موبایل‌ها و تبلت‌های اندرویدی‌ای را که پس از دستور ترامپ تولید یا به بازار عرضه کرده است ندارد.

سرویس موبایل هواوی

سوالی که مطرح است این است که آیا هواوی توسعه HMS را در صورت دریافت مجوز همکاری گوگل از دولت آمریکا متوقف می‌کند؟ در این صورت این به معنی اعتماد مجدد این شرکت -و سایر شرکت‌های سازنده موبایل‌های اندرویدی به گوگل و دولت آمریکا است. تصمیمی که آینده نتیجه آن را مشخص می‌کند. نظر شما در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات