ویروس کرونا جدید ممکن است ازطریق مدفوع منتشر شود

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس نتایج مطالعات جدید، ویروس کرونا در مدفوع افراد مبتلا به کووید ۱۹ حضور دارد و برای پیشگیری از انتشار ویروس یا ابتلا به آن رعایت بهداشت فردی بسیار ضروری است.
تبلیغات

ویروس کرونا جدید چگونه منتشر می‌شود؟ این تنها یکی از سوالات مهم و بی‌پاسخ درمورد این تهدید همه‌گیر است. این ویروس طی دو ماه بیش از ۷۶ هزار نفر را آلوده کرده است که از میان، حداقل ۲۲۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بهترین توضیح برای شیوع سریع بیماری آن است که ویروس جدید ازطریق قطرات تنفسی حاصل از سرفه یا عطسه منتشر می‌شود. هنگامی که این قطرات پر از ویروس از فرد آلوده به بینی، چشم یا دهان فرد دیگری برسند، می‌توانند ویروس را منتقل کنند. آیا روش‌های دیگری نیز برای انتقال ویروس جدید وجود دارد؟

نتایج مطالعه‌ی جدیدی نشان می‌دهد که ویروس کرونا جدید ممکن است ازطریق مدفوع نیز منتشر شود. براساس نتایج گزارشی که در تاریخ ۱۵ فوریه منتشر شد و به‌وسیله‌ی پژوهشگران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین انجام شده بود، درحال حاضر موارد بیماری کووید ۱۹ بیشتر از چیزی است که اگر ویروس فقط ازطریق قطرات تنفسی و تماس با افراد آلوده منتشر می‌شد، رخ می‌داد. آزمایش‌های قبلی نشان داده بودند که ویروس کرونا در مدفوع وجود دارد اما مشخص نبود که آیا ویروس به اندازه‌ی کافی قدرت دارد که ازطریق مدفوع به افراد دیگر منتقل شود. برای یافتن پاسخ این سؤال، گروهی از پژوهشگران نمونه‌های مدفوع افراد مبتلا به کووید ۱۹ را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها ویروس کرونا را از بیماری که دچار ذات‌الریه شدید بود، جدا کرده و آن را با میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که ویروس زیست‌پذیر است. در گزارش پژوهشگران آمده است:

این بدان معنا است که نمونه‌های مدفوع ممکن است دست، غذا و آب و موارد دیگر را آلوده کند. مثلا، افرادی که پس از رفتن به توالت دست‌های خود را نمی‌شویند، می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. این ویروس مسیرهای زیادی برای انتقال دارد که تا حدودی توضیح‌دهنده‌ی انتقال قوی و سرعت بالای انتشار آن است.
ویروس کرونا زیر میکروسکوپ

تصویر میکروسکوپ الکترونی عبوری که ویروس‌های کرونا را درحال ظاهر شدن از سطح سلول‌های انسانی نشان می‌دهد

در همین راستا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین توصیه می‌کند که دست‌های خود را به‌طور مرتب بشویید، سطوح را ضد عفونی کنید، بهداشت شخصی را رعایت کنید، از مصرف غذهای خام بپرهیزید، آب را قبل از نوشیدن بجوشانید و محیط‌های بیمارستانی را ضدعفونی کنید.

در مطالعه‌ی دیگری که در ۱۷ فوریه در مجله‌ی Emerging Microbes and Infections منتشر شد، نشان داده شد ویروس کرونا در خون و نمونه‌های مقعدی (نمونه‌گیری با سواب) بیماران مبتلا به عفونت ویروس SARS-CoV-2 وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات