تولد نخستین نوزاد حاصل از تخمک‌ منجمد بیمار سرطانی

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
برای نخستین‌بار در جهان، زنی که تخمک‌های نابالغ او چندین سال پیش در آزمایشگاه بالغ و منجمد شده بود، توانست طی ذوب و بارورسازی تخمک‌ها و انتقال تخم بارور شده به رحم، صاحب فرزند شود.
تبلیغات

پژوهشگران کشور فرانسه گزارش کردند که برای نخستین‌بار در جهان، زنی که دراثر درمان سرطان نابارور شده بود، پس از اینکه یکی از تخمک‌های نابالغ او در آزمایشگاه بالغ، منجمد و ۵ سال بعد ذوب و بارور شد، فرزند خود را به دنیا آورد. مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ی Annals of Oncology منتشر شده است، توضیح می‌دهد که چگونه این نوزاد پسر از یک زن ۳۴ ساله‌ی فرانسوی که برای درمان سرطان سینه تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته بود، متولد شد.

پزشکان قبل از آغاز درمان سرطان، ۷ تخمک نابالغ را از تخمدان‌های وی خارج کردند و از تکنیکی به‌نام IVM (بلوغ آزمایشگاهی) استفاده کردند تا تخمک‌ها را در آزمایشگاه به بلوغ برسانند. تا قبل از این مورد، هیچ بارداری موفقیت‌آمیزی در بیماران سرطانی به‌کمک تخمک‌هایی که تحت بلوغ آزمایشگاهی و انجماد قرار گرفته باشند، گزارش نشده بود. اگرچه کودکانی درنتیجه‌ی بلوغ آزمایشگاهی و باروری و انتقال به بیمار (بدون مرحله‌ی انجماد) متولد شده‌اند. مایکل گرینبرگ، رئیس گروه پزشکی تولیدمثلی و حفاظت باروری در بیمارستان دانشگاه آنتونی بیکلیر در نزدیکی پاریس، به یاد می‌آورد که بیمار زمانی‌که ۲۹ ساله بود، به او مراجعه کرد. او گفت:

من به او گزینه‌های انجماد تخمک پس از IVM و نیز انجماد بافت تخمدان را پیشنهاد کردم.

بیمار گزینه‌ی دوم را رد کرد زیرا تنها چند روز از تشخیص سرطان او گذشته بود و این عمل برای او حالت تهاجمی داشت. حفاظت انجمادی بافت تخمدان روشی است که در آن لایه‌ی بیرونی تخمدان که حاوی سلول‌های نابالغ است، از بدن خارج شده و برای استفاده‌ی آینده منجمد می‌شود. درمورد بیمار فرانسوی، سونوگرافی نشان می‌داد که ۱۷ کیسه‌ی کوچک پر از مایع حاوی تخم‌های نابالغ در تخمدان‌های او وجود دارد. استفاده از هورمون‌ها برای تحریک تخمدان‌ها و رساندن تخم‌ها به مرحله‌ی بلوغ خیلی طول می‌کشید و ممکن بود سرطان او را بدتر کند. بنابراین بازیابی تخمک‌های نابالغ و انجماد آن‌ها بهترین گزینه بود. گرینبرگ گفت:

تکنیک حفاظت انجمادی ازطریق انجماد بدون تحریک هورمونی کارآیی کمتری دارد اما در این مورد واقعا چاره‌ای نداشتیم.

سرطان سینه‌ی بیمار پس از پنج سال بهبود یافت اما او دیگر نمی‌توانست به‌طور طبیعی باردار شود. شیمی‌درمانی او را نابارور ساخته بود. پس از ۴۰ سالگی، حدود ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان سینه به‌علت درمان یائسه می‌شوند. این نرخ در سن ۳۰ سالگی، ۱۵ تا ۲۰ درصد است. شش عدد از تخمک‌هایی که پنج سال پیش منجمد شده بودند، از فرایند ذوب جان سالم به در بردند و پنج عدد از آن‌ها با موفقیت بارور شدند. یکی از تخمک‌های بارور شده به رحم بیمار منتقل شد و در تاریخ ۶ ژوئیه ۲۰۱۹ پسری سالم به‌نام جولز به دنیا آمد. گرینبرگ گفت:

ما نشان داده‌ایم این تکنیک به زنانی که در این وضعیت هستند، کمک می‌کند بچه‌دار شوند.

کارشناسانی که در این رویه مشارکتی نداشتند، آن را موفقیتی بزرگ توصیف کردند. ریچارد اندرسون، رئیس بخش زنان و زایمان مرکز بهداشت تولیدمثلی دانشگاه ادینبورگ گفت:

به بلوغ رساندن موفقیت‌آمیز تخم‌ها پس از برداشت از تخمدان یک چالش بوده است، بنابراین این گام مثبت بسیار خوشایندی است. این پیشرفت مخصوصا برای بیماران سرطانی مهم است اما هچنین گامی به‌سوی لقاح آزمایشگاهی آسان‌تر و کمتر تهاجمی است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات