بانک مرکزی: مشکلات فنی رمز دوم پویا به‌زودی برطرف می‌شود

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
بانک مرکزی اعلام کرد اقدامات اصلاحی برای رفع کاستی‌های موجود در برخی بانک‌ها آغاز شده است و در روزهای آتی، شاهد بهبود مشکلات رمز دوم پویا خواهیم بود.
تبلیغات

بانک مرکزی اعلام کرد هم‌زمان با اجرای طرح رمز دوم پویا در بانک‌های کشور، افت ناچیزی در برخی تراکنش‌های اینترنتی دیده شده است؛ به‌همین‌دلیل، بانک مرکزی ضمن بررسی دقیق وضعیت شبکه‌ی پرداخت و بانکی کشور، با هماهنگی بانک‌ها اقدامات اصلاحی برای رفع کاستی‌های موجود در برخی بانک‌ها را آغاز کرده است. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد تمام تلاش خود را برای شناسایی و رفع موانع اجرایی در برخی بانک‌ها خواهد کرد و در روزهای آتی با پیگیری و توجه بیشتر کاربران، شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.

رمز دوم ثابت کارت‌های بانکی به‌دستور بانک مرکزی از ۸ تا ۲۳ بهمن‌ سال جاری به‌تدریج حذف شد و کاربران ملزم شدند برای تراکنش‌هایی با مجموع مبالغ بیشتر از  یک‌میلیون ریال به‌صورت روزانه، رمز دوم پویا دریافت کنند. برای این منظور هر بانک اپلیکیشن رمزساز جداگانه‌ای معرفی کرده است.

در‌این‌میان، برخی بانک‌ها از اپلیکیشن یکسان استفاده می‌کنند؛ اما نمی‌توان با اپلیکیشنی واحد رمز دوم پویا برای تمام بانک‌ها را دریافت کرد و کاربران مجبورند حداقل دو اپلیکیشن بانکی جداگانه برای دریافت رمز دوم پویا نصب کنند. شایان ذکر است بسیاری از کاربران گوشی هوشمند ندارند یا روی سیستم‌عامل گوشی‌شان امکان نصب اپلیکیشن بانکی وجود ندارد و نمی‌توانند از اپلیکیشن‌های رمزساز استفاده کنند. بنابراین، بانک مرکزی امکان ارسال رمز دوم پویا به‌صورت پیامکی را از طریق سامانه‌ی هریم فراهم کرده است تا کاربران بتوانند بدون نیاز به نصب اپلیکیشن هنگام تراکنش اینترنتی و با زدن یک دکمه، رمز دوم پویا را به صورت پیامکی دریافت کنند.

بااین‌همه، برخی کاربران می‌گویند پیامک حاوی رمز دوم دیر برای آن‌ها ارسال می‌شود و نمی‌توانند تراکنش خود را در زمان تعیین‌شده کامل کنند؛ ازاین‌رو، تراکنش‌های اینترنتی مانند گذشته ساده نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی که مستقیما با کسب‌وکارهای این حوزه مرتبط است، حدود ۴ درصد درمقایسه‌با قبل از الزام استفاده از رمز دوم پویا کاهش یافته است.

رمز دوم پویا با هدف کاهش حملات فیشینگ و کلاه‌برداری‌های اینترنتی اجرایی شد و موفق نیز بوده است؛ اما با کاهش تراکنش‌های اینترنتی، باعث نگرانی کسب‌وکارهای آنلاین شده است که به‌گفته‌ی بانک مرکزی، اقدامات لازم برای رفع آن‌ها آغاز شده و مشکلات فنی برخی بانک‌ها به‌زودی برطرف خواهد شد. درصورتی‌که هنوز رمز پویای کارت بانکی خود را فعال نکرده‌اید، با استفاده از راهنمای دریافت رمز پویا می‌توانید آن را فعال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات