کاهش فروش و ثبت‌نام؛ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو

فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو ایران، عرضه‌ی کم درمقابل تقاضاى فراوان را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و رکود سنگینی برای بازار خودرو در سال آینده پیش‌بینی کرد.

هجوم عامه‌ی مردم برای خرید یا خودداری تولیدکنندگان از عرضه‌ی محصول دلایل متفاوتی هستند که برای افزایش قیمت خودرو در بازار ایران مطرح می‌شود. فراتر از توجیه‌ها و توضیح‌ها، بیشترین زیان در شرایط فعلی به اقشار طبقه‌ی متوسط و آسیب‌پذیر جامعه وارد خواهد شد که برای خرید ارزان‌ترین خودرو مونتاژ داخل، نیازمند سال‌ها پس‌انداز و پرداخت هزینه‌ها‌ی سنگین اقتصادی هستند. علاوه‌بر‌این، رشد و بهبود کیفیت در صنعت خودروسازی ایران فراموش شده است تا پاسخ به تقاضای بازار کشور و میلیون‌ها مشتری حاضر در آن اولویت اصلی باقی بماند.

فربد زاوه، کارشناس باسابقه‌ی صنعت خودرو ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران وضعیت فعلى بازار خودرو را نتیجه‌ی رکود تورمى کل کشور دانست و گفت:

ازآنجاکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، عملا خرید خودروهاى جدید براى آن‌ها بسیار سخت شده و به‌دلیل ارائه‌نشدن تسهیلات یا وام‌ به‌منظور کمک‌هزینه‌ی خرید، رکود بازار خودرو تشدید شده است. طبق آمار مرکز آمار، تورم امسال ٣٨ درصد است که این رقم اصلا با درآمدهاى مردم هماهنگ نیست؛ ازاین‌رو، مردم در وضعیت فعلی فقط به‌دنبال تأمین مایحتاج زندگى خود هستند، نه کالاهایى همچون خودرو. اتفاقات سیاسی اخیر و بعدازآن جهش نرخ ارز باعث التهاب بازار خودرو و هجوم تقاضا به این بازار شد و ازآنجاکه عرضه‌ی خودروسازان به‌صورت قطره‌چکانی بود، قیمت خودرو گران شد.

کارخانه سایپا

افزایش تیراژ خودروسازان درمقایسه‌با سال قبل

طبق آمار رسمی، گروه خودروسازی سایپا از فروردین تا پایان دی امسال، درمجموع  ۳۰۹ هزار و ۷۳۵ دستگاه خودرو تولید کرده و ۳۴۵ هزار و ۱۹۵ دستگاه نیز فروخته است که به‌ترتیب افزایش ۱۷/۳ و ۳۴ درصدی تولید و فروش را درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. میزان تولیدات ایران‌خودرو نیز در ۱۰ ماهه‌ی امسال به ۳۱۲ هزار و ۴۵۷ دستگاه و میزان فروشش به ۳۲۹ هزار و ۷۶۰ دستگاه رسیده است که به‌ترتیب افزایش ۴/۱ و ۱۰/۳ درصدی تولید و فروش را در‌مقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

فربد زاوه به اظهارات خودروسازان مبنی‌بر افزایش تیراژ درمقایسه‌با سال گذشته اشاره کرد و افزود:

این ادعای خودروسازان بیشتر شعاردرمانى است؛ چراکه با وجود چنین اظهاراتی، آمار وزارت صنعت حاکى از افت تولید خودرو در ماه‌هاى گذشته بوده است. همچنین درحال‌حاضر، رشد قیمت‌ها نشان‌ می‌دهد کفه‌ی تقاضا برای این کالا از عرضه‌ی آن سنگین‌تر است و این یعنی خودرو به‌اندازه‌ی کافی به بازار تزریق نمی‌شود.

ازطریق دماسنج بازار می‌توانیم به وضعیت واقعى بازار خودرو پى ببریم؛ اما اگر واقعا طبق وعده‌ی خودروسازان تیراژ افزایش یابد، به‌طور‌حتم قیمت‌ خودرو کاهش خواهد یافت؛ اما درکل، اعتماد مردم به شعارهاى این‌چنینى از بین رفته و وضعیت فعلى گواه نادرست‌بودن وعده‌های قبلی است.
بعید به‌نظر مى‌رسد با ارائه‌ی وام به خودروسازان این بازار باردیگر مانند گذشته تحریک شود؛ زیرا بدهى خودروسازان روزبه‌روز در حال افزایش و دولت با پرداخت وام به آن‌ها، کارى جز خلق پول و رشد تورم انجام نداده است. اگر اتفاق سیاسى خاصى رخ ندهد و موج تورمى جدیدى ایجاد نشود، بازار با همین روند تا پایان سال پیش خواهد رفت؛ یعنى با وجود رکود بازار و انجام‌نشدن معامله‌، صرفا قیمت‌ها به‌صورت تورمی در نوسان خواهد بود.

 در این مدت، حتى اگر نوسانى هم در بازار خودرو به‌وجود آید، موقتى است و فقط وضعیت آتى را وخیم‌تر مى کند؛ یعنی این احتمال وجود دارد که تا پایان سال، معاملات خودرو دوباره رونق گیرد؛ اما قطعا رکود کشنده‌تری در پى خواهد داشت و به‌محض تغییر وضعیت سیاسى، بازهم شاهد هجوم نقدینگى به بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

سایپا / پراید

 فضای مجازی تأثیری بر قیمت خودرو نمی‌گذارد

فربد زاوه درپایان درباره‌ی قیمت‌های عجیب خودرو در سایت‌های مجازی و تأثیر آن بر بازار گفت:

قیمت‌هایى که در فضاى مجازى اعلام مى‌شود، تأثیرى بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو نمی‌گذارد؛ زیرا در واقعیت، خودرو به‌دلیل برخى پارامترها همچون کاهش عرضه و اتفاقات سیاسى و افزایش نرخ ارز گران شده و این موضوع ارتباطی با جوّ فضاى مجازى ندارد.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید

تبلیغات