گسترش بحران کرونا؛ قرنطینه ۳۶ میلیون نفر در چین، رسیدن ویروس به مرز اروپا

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
مطالعه 4 دقیقه
چین در تعطیلات سال نو کشور، قرنطینه‌ی بی‌سابقه را به ۱۳ شهر و دست‌کم ۳۶ میلیون نفر گسترش داد. در همین حال، گزارش‌ها از نخستین موارد ابتلا به ویروس تازه کرونا در اروپا حکایت می‌کنند.
تبلیغات

دولت چین روز جمعه به‌منظور توقف شیوع بیماری کرونا، محدودیت‌های گسترده‌ای درزمینه‌ی رفت‌وآمد در کشور اعمال کرد. کروناویروس جدید که هم‌اکنون جان ۲۶ نفر را گرفته و دست‌کم ۹۰۰ نفر را آلوده کرده، به کره‌‌جنوبی، ژاپن، سنگاپور، هنگ‌کنگ، ماکائو، تایوان، ایالات متحده، تایلند و ویتنام رسیده است. همچنین روز گذشته با شناسایی سه مورد در فرانسه، نخستین موارد ابتلا در اروپا گزارش شدند. اگنس بوزین، وزیر بهداشت فرانسه، اعلام کرد احتمالا موارد دیگر ابتلا به ویروس نیز وجود دارد. او افزود موارد شناسایی‌شده شامل افرادی است که به چین مسافرت کرده‌اند و دو نفر نیز از یک خانواده هستند.

مقام‌های چینی بخشی از دیوار بزرگ چین را تعطیل و حمل‌ونقل عمومی را در شهرهای آلوده متوقف کرده‌اند. قرنطینه‌ی بی‌سابقه‌ی میلیون‌ها نفر در آغاز تعطیلات سال نو چینی موجب افزایش خشم مردم درباره‌ی نحوه‌ی مدیریت بحران به‌دست حکومت شده است. در پی این قرنطینه، گردهمایی‌های معروف معابد در پکن برگزار نخواهد شد؛ گردهمایی‌هایی که از جشن‌های سنتی در سال نو چینی محسوب می‌شود. همچنین، پارک دیزنی‌لند شانگهای اعلام کرده تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود و مک‌دونالد نیز کسب‌وکارش را در پنج شهر آلوده تعویق کرده است.

در بریتانیا و هم‌زمان با تلاش دولت برای کاهش نگرانی مردم، آزمایش شناسایی ویروس روی ۱۴ نفر منفی اعلام شد؛ با‌این‌حال، آزمایش‌ها روی چندین مورد احتمالی دیگر همچنان در حال انجام است؛ از‌این‌رو، مقام‌های کشور و دانشگاه‌ها و مدارس خصوصی مشغول انجام اقدامات پیشگیرانه و افزایش آمادگی خود هستند.

  • ویروس کرونا چینی؛ علائم، نحوه انتقال و هرآنچه باید درباره آن بدانید
  • مارها؛ منشأ اصلی احتمالی ویروس جدید کرونا در چین
  • بحران ویروس کرونا؛ دولت چین دو شهر بزرگ را قرنطینه کرد
  • Coronavirus / ویروس کرونا چینی

    در ووهان، مرکز استان هوبئی و مرکز شیوع بیماری کرونا، بیمارستان‌ها با هجوم بیماران و مشکل نبود تجهیزات مواجه هستند. دست‌کم هشت بیمارستان در شهر درخواست اهدای ماسک، عینک ایمنی، لباس و دیگر تجهیزات پزشکی محافظتی کرده‌اند. مدیران مدرسه‌ی پزشکی دانشگاه ووهان در وی‌چت، پیام‌رسان محبوب چینی‌ها، گروهی تشکیل داده‌اند تا کمک‌ها را سازمان‌دهی کنند.

    این نگرانی وجود دارد که با شروع تعطیلات سال نو میلادی و سفر صدها میلیون نفر از مردم به سراسر کشور و خارج‌شدن از آن، شیوع ویروس احتمالا تسریع شود. شمار در حال افزایشی از فرودگاه‌ها غربالگری بیمارانی را شروع کرده که به‌تازگی از چین آمده‌اند. چین می‌گوید این ویروس که از همان خانواده‌ی ویروس سارس محسوب می‌شود، در حال تکامل است و می‌تواند ازطریق تماس انسانی منتقل شود.

    برخی انتقاد می‌کنند تعطیلی فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار ووهان در پنجشنبه صبح دیرهنگام بوده است؛ زیرا بسیاری از ساکنان پیش‌تر برای تعطیلات شهر را ترک کرده‌اند. روز جمعه، پیپلزدیلی، روزنامه‌ی اصلی حزب کمونیست چین، از مردمی که به‌تازگی در ووهان بوده‌اند، درخواست کرد حتی اگر علائم بیماری را ندارند، در خانه بمانند. تلویزیون دولتی چین نیز بدون اشاره به جزئیات بیشتر، گزارش داد پکن در روزهای پیش‌ رو اقدامات سخت‌گیرانه‌تر و هدفمندانه‌تری انجام خواهد داد.

    سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه گفت هنوز زود است شیوع ویروس چینی به‌عنوان وضعیت اضطراری جهانی اعلام شود؛ اما از جامعه‌ی جهانی خواست برای مقابله با ویروس با یکدیگر همکاری کنند. دیگر شهرهای چینی ازجمله ایژو، هوان‌گانگ، چیبی، کیان‌ژیانگ، جی‌جانگ، جینگ‌من و شیان‌تاو اقداماتی مشابه به‌کار بسته‌اند. در جی‌جانگ تمام اماکن عمومی به‌جز بیمارستان‌ها، سوپرمارکت‌ها، بازارهای کشاورزان، پمپ‌های بنزین و داروخانه‌ها تعطیل شده‌اند. همچنین در انشی‌سیتی، اماکن تفریحی سرپوشیده تعطیل شده‌اند.

    Coronavirus / ویروس کرونا چینی

    این گمان بین اهالی چین وجود دارد که مقام‌ها ممکن است شمار موارد ثبت‌شده در روزهای اخیر را کمتر از تعداد واقعی نشان داده باشند. آن‌ها معتقدند این پنهان‌کاری یادآور بی‌میلی حکومت در افشای ابعاد کامل شیوع سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ است که موجب مرگ تقریبا ۸۰۰ نفر شد.

    در همین حال و در دیگر سوی دنیا،‌ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در ایالات متحده‌ی آمریکا روز جمعه دومین مورد ابتلا به کروناویروس چینی را تأیید کرد. بیمار زنی اهل شیکاگو است که به‌تازگی از ووهان چین بازگشته و هنگامی‌که به آمریکا رسیده بود، علائم بیماری کرونا را نداشت. همچنین، CDC در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد ۶۳ مورد احتمالی در حال آزمایش هستند که از این بین، دو مورد تأییدشده وجود دارد که اولی در ایالت واشنگتن و بیمار تازه در شیکاگو است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات