تبلیغات بنری برای مبتدی‌ها؛ تمام نکاتی که باید پیش‌ از شروع بدانیم

یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
امروزه، آگهی‌های تبلیغی بنری در وب‌سایت‌های مختلف یکی از مرسوم‌ترین روش‌های جذب مشتری است. در این مقاله‌ی زومیت، با نکات مهم ساخت بنر‌های تبلیغاتی آشنا خواهید شد.
تبلیغات

تبلیغات بنری که به آن تبلیغات نمایشی یا تصویری هم گفته می‌شود، نوعی تبلیغ عکس‌محور است که در دنیای آنلاین امروز، طرفداران بسیاری دارد. ممکن است بپرسید چرا تبلیغات بنری این‌قدر محبوب هستند؟ پاسخ این‌ است که تبلیغات بنری بسیار مقرون‌به‌صرفه‌اند و به کسب‌‌و‌‌کار‌ها امکان می‌دهند خدمات و محصولات خود را به‌صورت آنلاین و گسترده در وب‌سایت‌های مختلف به‌نمایش بگذارند. به‌علاوه، این نوع تبلیغات می‌تواند به افزایش محبوبیت و شهرت برند تجاری و تشخیص جامعه‌ی هدف تبلیغات منجر شود.

مواردی که در این مقاله مطرح می‌شوند، پیشنهاد‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تبلیغاتی مؤثر و مناسب و سودآور طراحی کنید. بنابر‌این پیش از پرداختن به بحث، باید حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • به‌ ابعاد بنر و محل قرار‌گیری و کیفیت محتوای تبلیغ به‌طور ویژه توجه کنید.
  • از شیوه‌ی بازاریابی ترغیب برای عمل (Call To Action) بهره ببرید و مشتری را تشویق کنید تبلیغ شما را مشاهده کند.
  • به حجم فایل و سایر بخش‌های آگهی دقت کنید.

محل قرار‌گیری و اندازه‌ی رایج تبلیغ

تبلیغات بنری در اندازه‌های متفاوت ساخته می‌شوند و می‌توانند در بخش‌های مختلف هر صفحه قرار گیرند. معمولا گزینه‌های بسیاری برای محل قرار‌گیری بنر تبلیغاتی در وب‌سایت وجود دارد. به‌علاوه، این امکان هست که از چندین بنر در اندازه‌های مختلف و در موقعیت‌های متفاوت صفحه استفاده کرد. اینکه اندازه‌ی تبلیغتان چقدر است یا آن را در کجای صفحه قرار‌ می‌دهید، می‌تواند دیده‌شدن و موفقیت تبلیغ شما را تضمین کند.

اندازه‌ی تبلیغ

وقتی از اندازه‌ی بنر تبلیغاتی صحبت می‌شود، هر وب‌سایتی الزامات ویژه‌ی خود را دارد. انتخاب این اندازه‌ها استاندارهایی دارد که طی سال‌ها آزمون و خطا به‌دست آمده‌اند و با کمی جست‌وجوی آنلاین یا در نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی مثل Adobe Photoshop و Adobe Flash می‌توانید به این استاندارد‌ها دسترسی داشته باشید. با از رده خارج‌شدن تبلیغات pop-up اندازه‌ی آگهی‌ها اندکی تغییر کرده‌ است؛ اما این استاندارد‌ها مشابه قبل و تقریبا ثابت مانده‌اند.

در طراحی بنر تبلیغی، حتما از اندازه‌های استاندارد استفاده کنید

تشخیص اینکه تبلیغتان باید به چه‌ اندازه‌ای باشد تا بیشترین سود ممکن را کسب کنید، کاملا با نوع محصول یا خدماتی مرتبط است که تبلیغ می‌کنید. بهتر است دو‌سوم از اندازه‌ی تبلیغ را به تصویر یا شعار تبلیغاتی خود و یک‌سوم باقی‌مانده را به جملاتی برای تشویق و جذب مشتری اختصاص دهید. در جدول زیر، می‌توانید ابعاد مرسوم بنر‌ها را مشاهده کنید. پیشنهاد می‌‌کنیم حتما از همین اندازه‌های استاندارد برای طراحی بنر تبلیغاتی خود کمک بگیرید.

بنر مستطیل شکل

نوع بنر

ابعاد

مستطیل متوسط

۲۵۰×۳۰۰

مؤلفه ۲

۲۵۰×۲۵۰

مربع‌شکل

۲۴۰×۴۰۰

مستطیل عمودی

۲۴۰×۴۰۰

مستطیل بزرگ

۱۵۰×۱۸۰

مستطیل با نسبت سه به یک  

۱۰۰×۳۰۰

آگهی زیرین تبلیغ اصلی

۳۰۰×۷۲۰

بنر و دکمه

نوع بنر

ابعاد

بنر کامل

۶۰×۴۶۸

بنر نیمه

۶۰×۲۳۴

بنر نرده‌ای کوچک

۳۱×۸۸

دکمه ۱

۹۰×۱۲۰

دکمه ۲

۶۰×۱۲۰

بنر عمودی

۲۴۰×۱۲۰

دکمه‌ی مربعی

۱۲۵×۱۲۵

بنر بزرگ سرتیتر

۹۰×۷۲۸

بنر برج مانند

نوع بنر

ابعاد

برج عریض

۶۰۰×۱۶۰

برجی ساده

۶۰۰×۱۲۰

نیم‌صفحه

۶۰۰×۳۰۰

محل قرارگیری تبلیغ

مانند اندازه‌ی بنر، محل قرار‌گیری آن نیز کاملا با وب‌سایت مرتبط است و استانداردهای مربوط به محل قرار‌گیری تبلیغات را نیز می‌توانید در اینترنت پیدا کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهند تبلیغات درون متن ۴۴/۶۶ درصد، تبلیغات درون هدینگ وب‌سایت ۲۷/۳۲ درصد، تبلیغات سمت چپ ۷/۸۸ درصد، تبلیغات سمت راست ۹/۲۸ درصد، ستون‌ها و تبلیغات چرخان ۴/۷۴ درصد و تبلیغات زیر نیمه‌ی دوم صفحه‌ی وب‌سایت مجموعا ۱/۹۳ درصد با بازخورد مشتریان مواجه شده‌اند. در‌نتیجه، می‌توان با اطمینان گفت اگر بنر تبلیغی شما در صفحه‌ی اول و نزدیک به محتوای وب‌سایت قرار گیرد، بیشترین بازدید ممکن را خواهد داشت.

بهترین توصیه‌ها برای ساخت بنر تبلیغاتی

اگر تصمیم گرفته‌اند تبلیغات بنری طراحی و از آن استفاده کنید، نکات و توصیه‌های زیر را حتما به‌کار ببرید.

عنوان جذاب انتخاب کنید

عنوان جذاب به‌سرعت توجه کاربران را به‌خود جلب می‌کند و با کمک عبارتی کوتاه، ولی گیرا می‎‌توانید مشتریان را به‌سمت آگهی خود بکشانید. برای تأکید بیشتر روی متن عنوان، حتما از رنگ یا قلم متفاوت استفاده کنید تا از متن تبلیغ متمایز باشد.

از کپی‌کاری نترسید؛ ولی خلاق باشید

کاربر‌ان همیشه به‌سمت جمله‌هایی مانند «رایگان»، «فروش ویژه»، «فقط همین امروز فرصت دارید» و تبلیغات مشابه جذب می‌شوند. به شرطی باید از‌این‌دست جملات فریبنده استفاده کنید که با عنوان مرتبط باشند. پیام شما باید کوتاه و مفید باشد و اطلاعات کافی دراختیار مشتری بگذارد. پس گام اول این‌ است که توجه او را جلب و در مرحله‌ی بعد پیام خود را منتقل کنید.

از تصاویر و محتوای مرتبط استفاده کنید

برای‌ اینکه تبلیغتان از سایر محتوای وب‌سایت متمایز باشد، می‌توانید با کمک عکس یا جلوه‌های بصری، رنگ و لعاب بیشتری به آن دهید. در این مواقع، حتما از تصاویر و محتوای مرتبط با تبلیغ خود استفاده کنید.

استفاده از عکس یا تصاویر متحرک نامرتبط با تبلیغ، به آگهی شما آسیب می‌‌زند

به‌عنوان مثال، استفاده از عکس مدلی جذاب یقینا توجه کاربران زیادی را به تبلیغ شما جلب خواهد کرد؛ اما این عکس هیچ منفعتی برای شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات سم‌پاشی و آفت‌کشی نخواهد داشت؛ چرا‌که عکس هیچ ارتباطی با موضوع تبلیغ شما ندارد. پس، از تصاویری استفاده کنید که در راستای هدف آگهی شما هستند.

از تکنیک ترغیب برای عمل استفاده کنید

هر بنر تبلیغاتی باید آن‌قدر فریبنده باشد که مشتری را به کلیک‌کردن وادار کند. قرار نیست کاربران مانند تماشای بیلبورد کنار جاده‌ای، فقط بنر شما را ببینند و نام آن را به‌خاطر بسپارند و از کنارش عبور کنند؛ بلکه آن‌ها باید بدانند می‌توانند روی بنر کلیک کنند. پس در طراحی بنر، اندازه‌ی مناسب آگهی را رعایت و از رنگ‌ها و شکل‌های پرزرق‌وبرق به‌گونه‌‍‌ای استفاده کنید که مشتری ناخودآگاه روی آن کلیک کند.

در هر تبلیغ بیش از یک پیشنهاد ارائه نکنید

بمباران‌کردن مشتری با پیشنهاد‌های متفاوت، تنها باعث سر‌در‌گمی او خواهد شد و ممکن است از آگهی شما صرف‌نظر کند. به‌جای اینکه چندین‌و‌چند محصول مختلف را با برچسب «فروش ویژه» به مشتری پیشنهاد کنید، می‌توانید از عبارت «فروش ویژه برای تمامی مدل‌ها و اندازه‌ها» استفاده کنید که برای خریدار به‌مراتب جذاب‌تر است و منظور شما را نیز راحت‌تر منتقل می‌کند. در‌صورتی‌که تخفیفات ویژه را برای تمامی محصولات در نظر گرفته‌ باشید، بهتر است به‌جای استفاده‌ی یک‌باره، چندین مرتبه این مضمون تبلیغاتی را در آگهی‌های دیگر نیز استفاده کنید تا تأثیر بیشتری داشته‌ باشد.

حجم فایل را بهینه‌سازی کنید

بیشترین حجم پیشنهادی برای فایل آگهی بسته به ابعاد بنر تبلیغی، بین ۱۰ تا ۴۰ کیلوبایت است. با افزودن رنگ‌ها و عکس‌ها و تصاویر متحرک، حجم فایل به‌سرعت افزایش می‌یابد؛ اما در‌نظر داشته باشید هر‌چه حجم آگهی کمتر باشد، بهتر است؛ زیرا آسان‌تر بارگذاری و زود‌تر دیده خواهد شد؛ بنابر‌این، بخت بیشتری برای جلب توجه مشتری خواهید داشت.

از تصاویر متحرک استفاده کنید

تصاویر متحرک در وب‌سایت توجه کاربران را بهتر به‌خود جلب می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، به‌کار‌بردن انیمیشن درمقایسه‌با تصاویر ثابت در اولویت قرار دارد. استفاده از جلوه‌های بصری مانند کناررفتن و محوشدن و چشمک‌زدن تصاویر به‌آسانی مشتریان را به‌خود جذب می‌کند؛ اما سعی کنید در استفاده از این جلوه‌ها زیاده‌روی نکنید؛ چراکه ممکن است برای مخاطب آزار‌دهنده باشند. حداکثر زمان انیمیشن مناسب تبلیغی ۱۵ ثانیه است و در نظر داشته باشید تصاویر متحرک طولانی‌تر حجم آگهی شما را بسیار افزایش خواهد داد.

همسانی و هماهنگی با محتوای وب‌سایت

هنگامی‌که بنر تبلیغی طراحی می‌کنید، همسانی و مطابقت آن را با محتوای وب‌سایتی در نظر بگیرید که قرار است در آن به‌نمایش گذاشته شود. اگر آگهی شما با وب‌سایتی مطابق باشد که در آن قرار داده می‌شود‌، اعتماد بیشتری جلب می‌کند و کاربران برای کلیک‌کردن روی آن بیشتر ترغیب خواهند شد. در‌صورتی‌که آگهی شما با محتوای وب‌سایت تناقض زیادی داشته باشد، مانند وصله‌ای ناجور است که کاربر را از تماشای آن منصرف خواهد کرد؛ زیرا مشتری به‌خوبی درک می‌کند هدف شما فقط فروختن محصول به اوست و نه چیز دیگر. بنا‌بر‌این، با محتوای وب‌سایت هماهنگ باشید و اعتماد مشتری را جلب کنید.

از تکنیک تبلیغات دنباله‌دار استفاده کنید

شاید توقع بیجایی باشد که تنها با یک آگهی یا بنر تبلیغاتی بتوانید تأثیر زیادی بر مخاطب خود بگذارید. هر وب‌سایتی مخاطبان مختلفی دارد که ممکن است به بنر شما بازخورد‌های متفاوتی نشان بدهند. رشته‌بنر تبلیغات متفاوت با یک مضمون مشترک تبلیغی طراحی کنید و عملکرد آن‌ها را بسنجید. با گذشت زمان، می‌توانید با ترکیب نکات مثبت بنر‌ها فرمول موفقیت آگهی تبلیغی خود را در وب‌سایت‌های مختلف پیدا کنید.

میزان موفقیت تبلیغات خود را پایش کنید

تنها روش دانستن اینکه تبلیغاتتان مؤثر بوده‌اند، این ‌است که میزان موفقیت آن‌ها را بسنجید و پایش کنید. از بازدید‌ها گزارش تهیه کنید تا متوجه شوید کدام بنر بیشترین کلیک را داشته‌ است یا کدام وب‌سایت تعداد بیشتری بازدید روانه‌ی تبلیغ شما کرده‌ است. ببینید کدام آگهی‌ها مؤثر‌تر بوده و کدام‌یک کار‌کرد مناسبی نداشته‌اند. بخش‌هایی که کارایی لازم را نداشته‌اند، از آگهی خود حذف کنید و تمرکز خود را روی نکات مثبت تبلیغات مؤثر بگذارید و از آن‌ها در بنرهای تبلیغاتی جدید استفاده کنید. به‌طور مداوم باید این اطلاعات را بررسی کنید و تغییرات لازم را در آگهی‌های بعدی اعمال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات