انتشار ویروسی مشابه با ویروس سارس

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ویروسی شبیه ویروس سارس درحال انتشار در شرق آسیا است که موجب نگرانی مقامات بهداشتی منطقه شده است.
تبلیغات

سیاست‌گذاران بهداشت جهانی اعلام کرده‌اند که درحال بررسی ظهور ویروس جدیدی هستند که بسیار شبیه ویروس سندرم تنفسی حاد بسیار سخت یا سارس (SARS) است. این ویروس که در تایلند و ژاپن دیده شده است، موجب این نگرانی شده که شاید در خارج از مناطق یادشده نیز گسترش یافته باشد. سارس عضوی از خانواده‌ی کروناویروس‌ها است که طیف وسیعی از ویروس‌ها را شامل می‌شود که در هوا وجود دارند. این ویروس می‌تواند موجب عفونت‌هایی با شدت‌های مختلف شود. درمورد سارس، نخست علامت تب بالا و گاهی سرفه است. فردی که دچار عفونت می‌شود، معمولا دچار ذات‌الریه می‌شود که حتی ممکن است مرگبار باشد.

همه‌گیری سارس در سال‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۲ مردم ۲۶ کشور را تحت‌تاثیر قرار داد و بیشتر موارد در سرزمین اصلی چین و هنگ‌کنگ به وقوع پیوست. در سرزمین اصلی چین، ویروس سارس بیش از ۵۳۰۰ نفر را مبتلا کرده و منجر به مرگ ۳۴۹ نفر شد درحالی‌که در هنگ‌کنگ این ویروس ۱۷۵۰ نفر را درگیر کرد و منجر به مرگ ۲۸۶ نفر شد. پس از سال ۲۰۰۳، ویروس سارس عمدتا فراموش شد. اگرچه در دسامبر سال ۲۰۱۹، مقامات چینی خبر از ظهور مجموعه‌ای از عفونت‌های جدید کروناویروسی را دادند. براساس اطلاعات موجود در سازمان جهانی بهداشت، در آغاز سال ۲۰۲۰، ۴۱ مورد کروناویروس جدید در ووهان در مرکز چین تشخیص داده شده است. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، از میان افراد مبتلا ۷ مورد به‌شدت بیمار هستند. مقامات چینی گفته‌اند که به‌نظر می‌رسد این موارد با حضور در بازار غذاهای دریایی در مرکز شهر ووهان مرتبط باشد. این بازار از اول ژانویه‌ی ۲۰۲۰ بسته شده اما براساس گزارش جدید، عفونت ممکن است محدود به چین نباشد.

در ۱۴ ژانویه، مقامات تایلند گزارش کردند که یک زن ۶۱ ساله‌ی چینی از ووهان را یافته‌اند که وارد کشور شده است. این زن کاملا تب داشت و مقامات او را از فرودگاه سووارنابومی به بیمارستان منتقل کردند؛ جایی که در آن پزشکان اعلام کردند، وی دچار عفونتی با کروناویروس جدیدی است. اگرچه، زن می‌گفت که از بازار غذاهای دریایی که با موارد دیگر مرتبط بوده، دیدن نکرده است. این امر نشان می‌دهد که او با منبع دیگر و ناشناخته‌ای از ویروس در تماس قرار گرفته بود. مقامات تایلند درحال بررسی سلامتی ۱۸۲ فرد دیگری هستند که شاید در جریان پرواز به تایلند با این زن در تماس قرار گرفته باشند. براساس داده‌های گزارش‌شده به‌وسیله‌ی وزرات بهداشت هنگ‌کنگ، این زن چینی که به‌محض رسیدن به تایلند تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفت، اکنون بهبود یافته است.

البته ترس از این ویروس به پایان نرسیده است. یوون کووک-یانگ، متخصص کروناویروس‌ها از دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید که توالی‌یابی ژنتیکی ویروس جدید نشان می‌دهد، این ویروس تا ۸۰ درصد شبیه ویروسی است که موجب سارس می‌‌شود. به‌دنبال مورد گزارش‌شده در تایلند، دکتر تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت با اعضای کمیته‌ی اضطراری جلسه‌ای برگزار خواهد کرد.‌

به‌نظر می‌رسد ویروس درحال گسترش باشد زیرا مقامات ژاپنی نیز یک مورد عفونت را تایید کرده‌اند. نمایندگان وزارت بهداشت این کشور اعلام کرده‌اند که مورد ژاپنی یک مرد ۳۰ ساله است که هنگام بازدید از ووهان در اوایل ژانویه دچار تب شده است. وی به‌محض بازگشت به ژاپن بستری شد و پزشکان عفونت ویروسی را کشف کردند که مانند ویروس سارس بود. مرد ژاپنی نیز می‌گوید که او به بازار غذاهای دریایی مذکور نرفته است. اگرچه مقامات بهداشتی اظهار داشتند که این مرد با دیگر افرادی که دچار عفونت بودند در تماس بود و نشان می‌دهند که این سویه‌ی ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات