تراشه‌ تردریپر رایزن 3980X با ۴۸ هسته‌ پردازشی در فهرست پشتیبانی CPU-Z دیده شد

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌نظر می‌رسد AMD سال آینده درکنار پرچم‌دار ۶۴ هسته‌ای تردریپر، تراشه‌ی دیگری از همین خانواده را با ۴۸ هسته‌ی پردازشی روانه‌ی بازار خواهد کرد.
تبلیغات

درصورت صحت آخرین گزارش‌های منتشرشده، احتمالا AMD نه یک پردازنده، بلکه دو پردازنده‌ی نسل سوم از سری تردریپر رایزن را در سال آینده روانه‌ی بازار خواهد کرد. پیش‌تر گزارش‌هایی درباره‌ی پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای تردریپر رایزن 3990X منتشر شده بود و نشان می‌داد پردازنده‌ی مذکور قرار است به سلطه‌ی طولانی‌مدت اینتل در بازار پردازنده‌های پرچم‌دار دسکتاپ پایان دهد. حال طبق گزارش وب‌سایت TechPowerUp، به‌نظر می‌رسد در جدیدترین فهرست پشتیبانی نرم‌افزار CPU-Z به پردازنده‌ی دیگری از سری تردریپر با ۴۸ هسته‌ی پردازشی اشاره شده است.

براساس گزارش مذکور، این امکان وجود دارد که AMD برنامه‌هایی برای معرفی چهارمین محصول از پردازنده‌های نسل سومِ سری تردریپر رایزن داشته باشد. این تراشه با نام تردریپر 3980X شناخته می‌شود و با برخورداری از ۴۸ هسته و ۹۶ رشته، ازلحاظ مشخصات درست میان رایزن تردریپر 3970X و تراشه‌ی رایزن تردریپر 3990X قرار می‌گیرد.

به‌نظر می‌رسد این پردازنده در کدهای پشتیبانی نسخه‌ی ۱.۹۱ نرم‌افزار CPU-Z مشاهده شده است؛ با‌این‌حال در گزارش منتشرشده، هیچ مدرک یا اطلاعاتی برای وجود کد مذکور ارائه نشده است.

threadripper

حتی اگر این پردازنده واقعا مشاهده شده باشد، ممکن است فقط نمونه‌ای مهندسی باشد و معلوم نیست AMD محصول یادشده را در بازار مصرف‌کننده معرفی کند یا خیر. برخلاف تراشه‌های تردریپر ۳۰۰۰ که در‌حال‌حاضر دردسترس هستند، پردازنده‌های جدید که سال آینده عرضه خواهند شد، درمجموع ۹ چیپلت دارند که هشت عدد از آن‌ها دای‌هایی با معماری Zen 2 و تنها یک دای مربوط به ورودی/خروجی‌ است. برای اینکه پردازنده‌ی مذکور ۴۸ هسته داشته باشد، AMD شش هسته از هشت هسته‌ی فعال روی دای‌های Zen 2 را به‌کار خواهد گرفت. علاوه‌بر‌این، تراشه‌ی مذکور ۲۸۰ مگابایت حافظه‌ی کش و ۲۸۰ وات توان طراحی حرارتی (TDP) خواهد داشت که مشابه با تمامی پردازنده‌های نسل سوم از سری تردریپر رایزن است که تاکنون معرفی یا عرضه شده‌اند.

مشخصات پردازنده‌های مرکزی خانواده‌ی AMD Threadripper نسل سوم

نام پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

تعداد هسته‌های پردازشی

تعداد تردهای پردازشی

نسل پیشین پردازنده

فرکانس پردازشی پایه

فرکانس پردازشی بوست

مجموع حافظه‌ی کش (Cache)

توان طراحی حرارتی (TDP)

قیمت عرضه به بازار

تاریخ عرضه در خرده‌فروشی‌ها

AMD Ryzen Threadripper 3990X/WX

۶۴

۱۲۸

AMD Ryzen Threadripper 2990WX

(با ۳۲ هسته و ۶۴ ترد)

نامشخص

نامشخص

نامشخص

تقریبا ۲۸۰ وات

احتمالا ۳٬۴۹۹ تا ۳٬۹۹۹ دلار

ژانویه ۲۰۲۰ (دی - بهمن ۱۳۹۸)

AMD Ryzen Threadripper 3980X/WX

۴۸

۹۶

ناموجود

نامشخص

نامشخص

نامشخص

تقریبا ۲۸۰ وات

احتمالا ۲٬۴۹۹ تا ۲٬۹۹۹ دلار

ژانویه ۲۰۲۰ (دی - بهمن ۱۳۹۸)

AMD Ryzen Threadripper 3970X/WX

۳۲

۶۴

AMD Ryzen Threadripper 2970WX

(با ۲۴ هسته و ۴۸ ترد)

۳/۷ گیگاهرتز

۴/۵ گیگاهرتز

۱۲۸ مگابایت

۲۸۰ وات

۱٬۹۹۹ دلار

۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۴ آذر ۱۳۹۸)

AMD Ryzen Threadripper 3960X

۲۴

۴۸

ناموجود

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۵ گیگاهرتز

۱۲۸ مگابایت

۲۸۰ وات

۱٬۳۹۹ دلار

۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۴ آذر ۱۳۹۸)

با تمام آنچه گفته شد، هنوز سرعت کلاک پردازند‌ه‌های جدید AMD با تعداد بی‌شمار هسته‌هایشان مشخص نیست؛ اما باتوجه‌به ماهیت حرفه‌ای پردازنده‌های سری تردریپر، انتظار می‌رود فرکانس پردازشی در این محصولات، بیشتر از تراشه‌ی جدید سری اپیک موسوم به Rome باشد. با درنظرگرفتن قیمت کنونی ۱۹۹۹ دلاری برای Ryzen Threadripper 3970X، قیمت‌گذاری در پردازنده‌های جدید این خانواده نکته‌ای مهم خواهد بود. ممکن است AMD مسیر مخرب را پیش بگیرد و برچسب قیمت ۲۴۹۹ تا ۲۹۹۹ دلاری را برای پردازنده‌ی یادشده انتخاب کند. البته تردریپر 3970X با همین قیمت گران نیز می‌تواند پردازنده‌ی Xeon W-3175X اینتل را خانه‌نشین کند. انتخاب چنین قیمتی برای این تراشه، به‌معنی گران‌بودن قیمت پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای 3990X تا بازه‌ی ۳۴۹۹ تا ۳۹۹۹ دلاری خواهد بود. قطعا می‌توان انتظار داشت AMD پردازنده‌ی پرچم‌دار ۶۴ هسته‌ایِ این شرکت را در رویداد CES 2020 رونمایی کند و ممکن است تراشه‌ی ۴۸ هسته‌ای تیم قرمز نیز، اگر واقعا وجود داشته باشد، در این رویداد معرفی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات