وای فای 6 به‌طور رسمی عرضه شد

سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
اتحادیه وای‌فای روز گذشته نسل جدید این فناوری را به‌طور رسمی عرضه کرد. وای‌فای ۶ با بهبود عملکرد و تمرکز بر شبکه‌های پرازدحام طراحی شده است.
تبلیغات

از سال گذشته صحبت‌هایی از نسل بعدی وای‌فای به گوش می‌رسید اما دیروز اتحادیه وای‌فای (The Wi-Fi Alliance) به‌طور رسمی از وای فای ۶ پرده برداشت. وای‌فای ۶ بالاخره آماده شده و به‌زودی بسیاری از شرکت‌های فناوری در پی استفاده از آن در محصولات جدید خود برمی‌آیند و به‌زودی شاهد «پشتیبانی از وای‌فای ۶» به‌عنوان ویژگی‌های محصولات جدید خواهیم بود.

وای‌فای ۶ شامل فناوری‌هایی جدید است که وای‌فای را بهینه‌تر می‌کند. این موضوع به دلیل گستره‌ی کارایی وای‌فای بسیار حائز اهمیت است. همه‌ی ما دستگاه‌هایی داریم که به شبکه‌های وای‌فای متصل می‌شوند؛ از گوشی‌های هوشمند و گرفته تا گجت‌ها و اسمارت واچ. اتصال چند دستگاه به‌طور هم‌زمان به یک شبکه وای‌فای نیز اصلا دور از انتظار نیست. این فناوری‌های جدید درصدد بهبود اتصال چند دستگاه به یک شبکه وای‌فای هستند.

پس هدف وای‌فای ۶ افزایش سرعت در یک شبکه‌ی پرازدحام است. بیشترین سرعت روی کاغذ وای‌فای نیز افزایش یافته‌ است؛ از ۳/۵ گیگابیت در ثانیه به ۹/۶ گیگابیت در ثانیه. اما سرعت روی کاغذ تا زمانی‌که به آن دست نیابید، بی‌فایده ‌است. نکته‌ی مهم درمورد وای‌فای ۶، ابزارهایی است که موجب عملکرد سریع‌تر وای‌فای و انتقال داده‌های بیشتری در واحد زمانی است. به لطف این ابزارها، سرعت بالاتری از وای‌فای را نسبت به گذشته شاهد خواهیم بود. این دستاوردها در شبکه‌های شلوغ بیشتر حائز اهمیت است. وای‌فای ۶ همچنین شاهد یک بهبود عظیم امنیتی نیز بوده‌ است.

از فناوری‌های جدید وای‌فای ۶ می‌توان به OFDMA، MU-MIMO، TWT و 1024-QAM اشاره کرد. دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس مستقل (OFDMA) یک فناوری است که کانال‌ها را برای افزایش کارایی و کاهش تأخیر به اشتراک می‌گذارد. خروجی چندگانه ورودی چندگانه چندکاربره (MU-MIMO) به دستگاه‌های بیشتری اجازه‌ی اتصال داده و داده‌های انتقال‌یافته در زمان را افزایش می‌دهد. کانال‌های ۱۶۰ مگاهرتزی پهنای باند را افزایش می‌دهد. زمان بیداری هدف (TWT) عمر باتری دستگاه‌های متصل را بهبود می‌دهد (مخصوصا دستگاه‌های اینترنت اشیا). انتقال پرتویی نرخ انتقال داده را در هر بازه‌ای و 1024-QAM ورودی وای‌فای دستگاه را افزایش می‌دهد، به این معنی که داده‌های بیشتری در بازه‌ی یکسان می‌توانند انکد شوند.

وای‌فای ۶ به‌زودی حداقل در میلیون‌ها دستگاه پشتیبانی می‌شود

البته معرفی اتحادیه از وای‌فای ۶ بیشتر نمادین و تشریفاتی است؛ چراکه برنامه‌ی مجوزدهی وای‌فای ضروری نیست و شرکت‌ها چند ماهی است که دستگاه‌هایی با پشتیبانی از وای‌فای ۶ به بازار عرضه کرده‌اند. اما اتحادیه وای‌فای شامل اعضایی از شرکت‌های بزرگ و کوچک صنعت فناوری بوده و اعمال آن نمایان‌گر ویژگی‌های فناوری بی‌سیم و فناوری‌هایی است که مورد علاقه این شرکت‌ها برای توسعه و عرضه‌اند.

عرضه‌ی رسمی وای‌فای ۶ با خبر مهم دیگری همراه است؛ عرضه‌ی آیفون‌های جدید اپل (آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو) که از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند. این موضوع بدین معنا است که وای‌فای ۶ به‌زودی حداقل در میلیون‌ها دستگاه پشتیبانی می‌شود و پذیرش این فناوری جدید از سوی کاربران و شرکت‌های فناوری بسیار سریع خواهد بود.

البته هیچ‌کدام از دستگاه‌های جدید اپل از سوی اتحادیه احراز نشده‌اند؛ اما تصور کارکرد ضعیف وای‌فای در این گوشی‌ها سخت است. طبق اعلام اتحادیه سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ اولین گوشی هوشمند رسمی است که مجوز استفاده از استاندارد جدید را دریافت کرده‌ است. سایر محصولات قدیمی برای دریافت مجوز تنها کافی است اقدام کنند و از حداقل‌ها برخوردار باشند؛ اما چون وای‌فای ۶ از سخت‌افزار جدیدی بهره می‌برد، دستگاه‌های قدیمی برای دریافت مجوز باید سخت‌افزار جدید تعبیه کنند. به‌زودی شاهد گجت‌هایی با این سخت‌افزار جدید و پشتیبانی از وای‌فای جدید خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات