معروف ترین موزه های تفلیس را بشناسید

دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اگر در تفلیس از ساکنان و محلیان بپرسید که در تفلیس به کجاها برویم، اولین جایی که به شما معرفی می‌کنند، موزه‌های تفلیس است.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

تفلیس شهر زیبایی است که میزبان موزه‌های دیدنی و فراوان است. تنوع موزه‌های این شهر بسیار قابل‌توجه است و برای همه‌ی گردشگران با سلیقه‌های مختلف، یک موزه دارد؛ از موزه‌های فرهنگی و هنری گرفته تا موزه آلات موسیقی و ادبیات.

هزینه‌ی ورودی موزه‌ها در تفلیس بسیار مقرون‌به‌صرفه و اندک است. البته در مجموع، در گرجستان هزینه‌ی ورودی موزه‌ها نسبت به سایر شهرهای اروپایی کمتر است؛ حتی بعضی از آن‌ها رایگان هستند. به همین دلیل خیال‌تان راحت است که هرگز با دیدن قیمت بلیط‌ها شگفت‌زده نمی‌شوید.

تفلیس یکی از شهرهای دیدنی گرجستان و توریستی‌ترین شهر این کشور است. تور تفلیس یکی از تورهای پرطرفدار خارجی در بین ایرانیان است. اگر قصد دارید به گرجستان سفر کنید و این شهر دیدنی را ببینید، با کمک کجارو می‌توانید بهترین تورهای گرجستان را جست‌وجو کنید و بعد از مقایسه قیمت‌ها، ارزان‌ترین تور را برای سفرتان تهیه کنید.

در ادامه چند موزه مهم تفلیس، پایتخت گرجستان را معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

موزه گرجستان

موزه های تفلیس

موزه گرجستان شامل چند نمایشگاه دائمی بوده که مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین آن‌ها گنجینه باستان‌شناسی است. این بخش از موزه آثاری قدیمی از زرگران را به نمایش گذاشته است که این آثار در جریان حفاری‌ها و اکتشافات باستان‌شناسی پیدا شده‌اند. مثلا از بین آثار این موزه می‌توان به زیورآلات گرجستانی متعلق به قرن سوم پیش از میلاد اشاره کرد.

موزه اشغال شوروی

موزه های تفلیس

تالار نمایشگاهی اشغالی شوروی یا موزه شوروی، در موزه گرجستان قرار دارد و درواقع بخشی از این موزه است. این موزه از سال ۲۰۰۶ آثاری از ۷۰ سال قدرت شوروی در این کشور یعنی از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۹۱ را به نمایش گذاشته است. در این موزه می‌توانید با شخصیت‌های انقلابی و مشهور گرجستان آشنا شوید؛ افرادی که محکوم به مرگ شده بودند یا تبعید شده بودند. همچنین می‌توانید آثار و مستنداتی از دوران شوروی و آثار فرهنگی و سیاسی مربوط‌به دوران سرکوب را تماشا کنید.

موزه و خانه (Elene Akhvlediani)

موزه و خانه Elene Akhvlediani در سال ۱۹۷۶ پایه‌گذاری شده است. در این موزه آثار هنری گرافیکی، لباس، طرح‌های اولیه تئاتر، تصویرگری کتاب، آرشیو شخصی و عکس‌هایی از مشهورترین هنرمندان گرجستانی را مشاهده خواهید کرد. Elene Akhvlediani هنرمندی است که خانه خود را به موزه داد؛ جایی که در آن آثار قدیمی و سنت‌های غنی این سرزمین برای آیندگان، حفظ و نگه‌داری می‌شود.

موزه روباز قوم نگاری (Open Air Museum of Ethnography)

موزه های تفلیس

موزه روباز قوم‌نگاری در محله‌ای به نام Vake قرار دارد. در این موزه ۷۰ نمونه از ساختمان‌های سنتی گرجستانی در وسعتی بیش از ۶۵ هکتار به نمایش درآمده است. این موزه، یک موزه خاص و متفاوت است و در آن می‌توانید مناطق مختلف گرجستان و سنت‌های آن‌ها را در عرض دو ساعت ببینید و در مورد فرهنگ و معماری آن‌ها یاد بگیرید.

خانه و موزه (Mose Toidze)

Mose Toidze یکی از هنرمندان مشهور گرجستان است. خانه موزه این هنرمند در سال ۱۹۸۶ توسط وزارت فرهنگ افتتاح شده است. در این موزه آثاری از او که شروع‌‌کننده‌ی هنر مدرن گرجستان بود، به نمایش درآمده است. در این موزه می‌توانید ۳۷۳ اثر از آثار این هنرمند را در ژانرهای مختلف ببینید که شامل نقاشی و آثار گرافیکی است.

کاخ هنر (Art Palace)

موزه های تفلیس

این موزه دیدنی میزبان تعدادی از ارزشمندترین آثار هنری است که تاریخچه تئاتر، موسیقی، سینما، رقص و سایر هنرهای مدرن و قدیمی گرجستان را نشان می‌دهد. این موزه نمونه‌هایی از نقاشی‌های قرن هفدهمی، مینیاتورهای پارسی، آثار هنری هنرمندان قرن بیستم، مجموعه‌ای نامه‌های شخصی، آرشیوی از نویسنده‌ها و شخصیت‌های معروف و حتی دست‌نوشته‌هایی از آن‌ها را به نمایش گذاشته است.

غیر از این آثار، لباس‌های مخصوص تئاتر، یادگاری‌های ارزشمند از هنرمندان، فیلم، ویدئو و صدا و مجموعه‌ای از آثار هنر دکوراتیو هم در این موزه دیده می‌شود.

موزه گیاه شناسی (Dendrology Museum)

این موزه به‌عنوان یک باغ سلطنتی در ابتدای قرن نوزدهم میلادی ساخته شد. این موزه در باغ گیاه‌شناسی تفلیس قرار دارد و مجموعه‌های ارزشمند و خاصی از گل‌ها و گیاهان مناطق مختلف گرجستان و سایر نقاط دنیا را نگه‌داری می‌کند. تصاویری از تاریخچه باغ گیاه‌شناسی تفلیس هم در این موزه دیده می‌شود.

موزه دولتی ابریشم (State Silk Museum)

موزه های تفلیس

این موزه یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ابریشم در کل دنیا است. این موزه آثاری متنوع و چند ملیتی از بیش از ۶۳ کشور دنیا را نگه‌داری می‌کند. برخلاف دیگر موزه‌های ابریشم که فقط مجموعه‌هایی از محصولات ابریشمین را نشان می‌دهد، این موزه هر آنچه که به ابریشم و پرورش کرم ابریشم مربوط می‌شود، به نمایش می‌گذارد.

علاوه‌بر این، یک کتابخانه اختصاصی هم در موزه وجود دارد که قدمت بعضی از کتاب‌های نایاب آن به قرن هجدهم و نوزدهم برمی‌گردد. این کتاب‌ها به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، مجارستانی، رومانیایی، چینی، فارسی، ژاپنی و عربی منتشر شده‌اند.

موزه نیکو پیروسمانی (Niko Pirosmanashvili)

این موزه به نقاشی مشهور نیکو پروسمانی اختصاص یافته است. در این موزه تعدادی از متعلقات شخصی و تعدادی کپی از آثار وی را مشاهده می‌کنید. آثار اصلی این هنرمند در موزه هنر تفلیس و خانه موزه میرزانی نگه‌داری می‌شوند. پیروسمانی یک نقاش خودآموخته گرجی است که بدوی‌گرا بوده و یک هنرمند نائیف به‌شمار می‌آید. او عمر خود را در فقر گذرانده و پس از مرگ، به شهرت جهانی رسیده است.

خانه موزه ذکریا پالیاشویلی (Zakaria Paliashvili House-Museum)

ذکریا پالیاشویلی، آهنگساز معروف گرجی بود که در قرن نوزدهم و بیستم میلادی زندگی می‌کرد. خانه وی که به موزه تبدیل شده، زندگی هنری وی، تعدادی از وسایل شخصی، دست نوشته‌ها، تصاویر و آثاری از این هنرمند را به نمایش گذاشته است.

چاپخانه مخفی استالین (Stalin’s secret publishing house)

موزه های تفلیس

ژوزف استالین، اصالتا گرجستانی و یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار قرن بیستم بود. او در زمان اقامتش در تفلیس، یک چاپخانه زیرزمینی و مخفی راه اندازی کرده بود و آثار مرتبط با تبلیغات انقلابی را منتشر می‌کرد و نقش مهمی در انقلاب سال ۱۹۱۷ روسیه داشت.

آن چیزی که در مورد این موزه بسیار جالب است، موقعیت قرارگیری آن است. این موزه زیر یک ساختمان مسکونی قرار دارد. تنها راه ورود به این چاپخانه ازطریق دیواری است که ۱۷ متر زیر زمین قرار دارد. از آنجا یک تونل دیگر هم برای خروج در مواقع اضطراری وجود دارد.

شما می‌توانید علاوه‌بر مکان‌هایی که معرفی کردیم، فهرست کامل جاهای دیدنی تفلیس را در کجارو مشاهده کنید و درمورد جاذبه‌های آن اطلاعات کاملی به‌دست بیاورید. موقعیت مکانی هر جاذبه روی نقشه، امکانات آن‌ها و جاهای دیدنی رایگان در گرجستان را در کجارو مشاهده کنید و سفرتان را برنامه‌ریزی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات