میت 30 و میت 30 پرو؛ هرآنچه از پرچمدارهای بعدی هواوی انتظار داریم

یک‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 13 دقیقه
هواوی میت 30 به‌عنوان تازه‌نفس‌ترین پرچم‌دار چینی‌ها چند روز آینده معرفی می‌شود؛ چه انتظاراتی می‌توانیم از گوشی میت ۳۰ داشته باشیم؟
تبلیغات

هواوی میت ۳۰ در کنار گلکسی نوت ۱۰، آیفون ۱۱ و پیکسل ۴، یکی از موردانتظارترین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۹ میلادی است. هواوی که هم‌اکنون به‌خاطر تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا با برخی مشکلات دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، قصد دارد طی چند روز آینده به‌صورت رسمی جدیدترین گوشی‌های خودش را تحت نام میت ۳۰ معرفی کند. خانواده‌ی گوشی‌های سری میت همواره به داشتن ویژگی‌های نوآورانه شهره بوده‌اند و قدرت سخت‌افزاری درخورتوجهی داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود که میت ۳۰ نیز از این قاعده مستثنی نباشد. 

گرچه هنوز با اطمینان نمی‌توانیم از تاریخ عرضه‌ی میت ۳۰ (به‌خصوص در جایی مثل بازار آمریکا) سخن به میان آوریم، اما از مدت‌ها پیش شایعات مرتبط به این گوشی سر از فضای مجازی درآوردند؛ حتی در مواردی، تصاویر و رندرهای منتسب به هواوی میت ۳۰ نیز فاش شدند تا ما را پیش از رونمایی رسمی این گوشی، بیشتر با آن آشنا کنند. در آستانه‌ی برگزاری کنفرانس معرفی هواوی میت ۳۰، بهتر است به بیان انتظارات‌مان از این گوشی جدید بپردازیم. 

هواوی میت 30 / Huawei mate 30

شاخه‌ی موبایل شرکت هواوی (Huawei Mobile) چند هفته‌ی پیش به‌صورت رسمی و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد با برگزاری رویدادی در شهر مونیخ آلمان در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۸ شهریور ۱۳۹۸) ساعت ۱۶:۳۰ به‌وقت تهران، گوشی‌های خانواده‌ی میت ۳۰ را معرفی کند. شما کاربران محترم خواهید توانست کنفرانس اختصاصی هواوی را از طریق وب‌سایت رسمی این شرکت مشاهده کنید. در ضمن، زومیت کنفرانس معرفی میت ۳۰ را به‌صورت زنده پوشش خواهد داد.

مدیر بخش نرم‌افزار هواوی پیش‌تر در اظهاراتش گفته بود که نوزدهم سپتامبر امسال، در حقیقت تاریخ رونمایی میت ۳۰ برای کشورهای اروپایی است؛ در ابتدا تصور می‌شد که چینی‌ها گوشی جدیدشان را در ماه اکتبر ۲۰۱۹ (مهر - آبان ۱۳۹۸) رونمایی کنند. 

در زمینه‌ی قیمت‌گذاری، پیش‌بینی رویکرد هواوی کار چندان سختی نیست. گفتنی است که هواوی سال گذشته مدل معمولی میت ۲۰ را با قیمت ۶۹۹ پوند و مدل پرو آن‌ را با قیمت ۸۹۹ پوند در دسترس خریداران قرار داده بود. درمورد میت ۳۰ هم باید دست‌کم انتظار چنین قیمتی را داشته باشیم. 

میت 30 پرو

موضوع مهم این است که هواوی نمی‌خواهد در کنفرانس تنها به معرفی یک گوشی بسنده کند. در حقیقت چینی‌ها رویکردی مشابه سال پیش اتخاذ خواهند کرد و به معرفی حداقل دو گوشی جدید با نام‌های هواوی میت ۳۰ و هواوی میت ۳۰ پرو خواهند پرداخت. مدل پرو در حقیقت قرار است مدل گران‌قیمت‌تر هواوی میت ۳۰ باشد و از تمامی نوآوری‌های جدیدی که هواوی به آن‌ها دست پیدا کرده، بهره بگیرد تا در بازار پرتب‌و‌تاب پرچمداران، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. از طرفی مدل معمولی نیز قرار است تا حد زیادی شبیه به همان مدل پرو باشد و فقط در برخی زمینه‌ها از سخت‌افزار ضعیف‌تری بهره بگیرد تا نهایتا با قیمت پایین‌تری به دست مشتریان برسد.

هواوی به‌تازگی نسخه‌ی 5G میت ۲۰ را با نام هواوی میت ۲۰ ایکس به بازار عرضه کرده است. از طرفی، این شرکت یک گوشی تاشدنی به نام میت ایکس نیز دارد که به فناوری 5G مجهز شده است و از همان مودم Balong 5000 استفاده می‌کند. شایعه‌های اخیر می‌گویند که گوشی هواوی میت ۳۰ نیز قرار است به فناوری 5G مجهز شود، اما نسخه‌ی 5G این گوشی به‌صورت مجزا در دسترس قرار می‌گیرد. در واقع تاریخ عرضه‌ی هواوی میت ۳۰ 5G نیز برای ماه‌ها پس از مدل‌های معمولی و پرو این گوشی تنظیم شده است. سامسونگ پیش‌تر برای گوشی گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G چنین رویکردی را اتخاذ کرده بود. اسناد اخیر فاش‌شده توسط وب‌سایت روسی Hi-Tech از احتمال عرضه‌ی هواوی میت ۳۰ 5G در ماه دسامبر ۲۰۱۹ (آذر - دی ۱۳۹۸) خبر می‌دهند.

گرچه در ابتدا تصور می‌کردیم که گوشی‌های خانواده‌ی میت ۳۰ به باتری ۴٬۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی (یعنی همان باتری به‌کار‌گرفته‌شده

هواوی میت 30 / Huawei Mate 30

هواوی میت ۳۰ احتمالا در سه مدل روانه‌ی بازار می‌شود

 در پی ۳۰ پرو) مجهز شوند، اما برخی منابع مدعی شده‌اند که گوشی میت ۳۰ پرو قرار است به باتری قدرتمندتری مجهز شود. گزارش اخیر منتشرشده از سوی رسانه‌ی اسلش‌لیکس از بهره‌مندی میت ۳۰ و میت ۳۰ پرو (به‌ترتیب) از باتری ۴٬۲۰۰ و ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی خبر می‌دهد. این سایت مدعی است که نسخه‌ی سومی از این گوشی با باتری توانمندتر هم وجود دارد، اما فعلا به ظرفیت آن باتری اشاره‌ای نشده است. از طرفی، اخیرا صفحه‌ی توییتر شناخته‌شده‌ی RODENT950 نیز در ادعایی از احتمال بهره‌مندی میت ۳۰ پرو از باتری ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی سخن به میان آورده است. 

گوشی هواوی پی ۳۰ پرو باتری بسیار قدرتمندی داشت و اکثر رسانه‌های دنیا آن را در فهرست گوشی‌هایی با بهترین باتری قرار دادند. زومیت هم هنگام بررسی موشکافانه‌ی این گوشی و با انجام آزمایش‌های دقیق متوجه شد که باتری پی ۳۰ پرو تا مدت‌زمانی طولانی با یک بار شارژ دوام می‌آورد. اگر میت ۳۰ پرو (که قطعا نمایشگر بزرگ‌تر و سخت‌افزار قدرتمند و پرمصرف‌تری دارد) بتواند بیشتر از پی ۳۰ پرو دوام بیاورد، بدون شک دستاورد مهمی برای هواوی به‌حساب خواهد آمد.

میت 30 پرو

شایعات دیگر می‌گویند که گوشی میت ۳۰ قرار است به فناوری شارژ سریع تحسین‌برانگیز ۵۵ واتی مجهز شود. مدل پیشین دارای شارژ سریع ۴۰ واتی بود که طبق بررسی‌ها، می‌توانست در عرض ۳۰ دقیقه، درصد شارژ‌ باتری را از صفر به ۷۰ برساند.

افزون بر موارد یادشده، طبق ادعاهای مطرح‌شده از سوی یک منبع ناشناس در شبکه‌ی اجتماعی ویبو، میت ۳۰ احتمالا از شارژ بی‌سیم ۲۵ واتی بهره خواهد گرفت، این درحالی است که صفحه‌ی توییتر RODENT950 می‌گوید میت ۳۰ دارای شارژ‌ بی‌سیم ۳۰ واتی خواهد بود و از فناوری شارژ بی‌سیم معکوس نیز برای شارژ دیگر دستگاه‌ها و گجت‌ها بهره خواهد گرفت. شارژ بی‌سیم میت ۳۰ هر کدام از موارد یادشده باشد، نسبت به پی ۳۰ پرو (با شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی) ارتقاء مهمی به‌حساب می‌آید. اگر میت ۳۰ به شارژ بی‌سیم ۲۵ یا ۳۰ واتی مجهز شود، می‌توان از آن به‌عنوان موبایلی که از سریع‌ترین شارژ بی‌سیم دنیا بهره‌مند است، یاد کرد. در ضمن میت ۳۰ با این شارژ بی‌سیم، با سرعت بیشتری نسبت به شارژ سیمی رقیبش یعنی گلکسی نوت ۱۰ شارژ خواهد شد که نکته‌ی مهمی به‌شمار می‌آید.

منابعی در ادعاهای مختلفی مدعی شده‌اند که هواوی میت ۳۰ قرار است به نمایشگر بزرگ ۶.۷۱ اینچ مجهز شود؛ در واقع این رسانه‌ها گفته‌اند، گوشی جدید هواوی نمایشگری ۶/۶ تا ۶/۸ اینچی خواهد داشت که به‌میزان اندکی کوچک‌تر از نمایشگر ۶/۸ اینچی گلکسی نوت ۱۰ پلاس به‌شمار می‌آید. اما در هر صورت نمایشگر ۶/۷۱ اینچی میت ۳۰ به‌میزان درخوتوجهی بزرگ‌تر از نمایشگر ۶/۳ اینچ نوت ۱۰ معمولی و ۶/۴ و ۶/۵ اینچی گوشی‌های میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو خواهد بود. با این‌همه، نمایشگر میت ۳۰ همچنان کوچک‌تر از نمایشگر میت ۲۰ ایکس است. میت ۲۰ ایکس از نمایشگر غول‌آسای ۷.۲ اینچ بهره می‌گیرد که برای یک گوشی موبایل، بیش از حد بزرگ است.

هواوی میت 30 / Huawei Mate 30

تصاویر جدید لورفته از سوی صفحه‌ی توییتر شناخته‌شده‌ی آیس یونیورس، اخیرا محافظ صفحه‌نمایش میت ۳۰ را به نمایش گذاشتند. در ضمن تصاویر دیگری از سوی کاربری ناشناس در شبکه‌ی اجتماعی ویبو فاش شده‌اند که از شباهت بی‌چون‌و‌چرای نمایشگر میت ۳۰ به پی ۳۰ پرو خبر داده‌اند و گفته‌اند این نمایشگر از پنل AMOLED به‌همراه لبه‌های خمیده بهره خواهد گرفت.

این زبان طراحی، در بین گوشی‌های بالارده‌ی امسال به‌شدت مرسوم شده است، بنابراین تصاویر فاش‌شده مرتبط نمایشگر میت ۳۰ می‌توانند تا حد زیادی صحت داشته باشند. البته با درنظرگرفتن این موضوع که مدل استاندارد پی ۳۰ از نمایشگری خمیده بهره نمی‌گیرد، نمی‌توانیم با اطمینان کامل از بهره‌مندی مدل معمولی میت ۳۰ از چنین نمایشگری سخن به میان آوریم. این امکان وجود دارد که هواوی برای گوشی‌های خانواده‌ی میت ۳۰ نیز رویکردی مشابه خانواده‌ی پی ۳۰ اتخاذ کند؛ یعنی مدل معمولی به نمایشگر تخت مجهز شود و مدل پرو از نمایشگری خمیده بهره بگیرد.

هواوی میت 30 / Huawei Mate 30

تصاویر دیگر منتشرشده از سوی آیس یونیورس، گوشی میت ۳۰ را در دنیای واقعی نشان می‌دهند. این تصاویر که ظاهرا در مترو گرفته شده‌اند، گوشی موردانتظار هواوی را از زاویه‌ی کناری با نمایشگرِ به‌اصطلاح آبشاری نشان می‌دهند. چنین نمایشگری را پیش‌تر در تصاویر فاش‌شده از گوشی جدید اوپو هم دیده بودیم. 

هواوی میت 30 / Huawei Mate 30

گوشی یادشده را می‌توانید در تصویر دیگری که در زیر این پاراگراف موجود است نیز به‌وضوح مشاهده کنید. تصویر زیر به‌صورت موقتی در شبکه‌ی اجتماعی ویبو آپلود و سپس حذف شده بود اما سایت اندروید سنترال توانست آن را ذخیره کند. در این تصویر به‌خوبی می‌توانید ببینید که نمایشگر دستگاه تا بعد از لبه‌های کناری آن نیز ادامه پیدا کرده است و جلوه‌ی زیبایی دارد.

هواوی میت 30 / Huawei Mate 30

هواوی پیش‌تر در گوشی‌های خانواده‌ی میت ۲۰ و پی ۳۰ از حسگر اثر انگشت درون‌صفحه‌ای استفاده کرد و پیش‌بینی می‌کنیم همین کار را برای خانواده‌ی میت ۳۰ نیز انجام دهد. شمار زیادی از کاربران می‌گویند که احتمال دارد قسمت سمت چپ حاشیه‌ی بالایی دستگاه میزبان نوعی حسگر ویژه برای اسکن سه‌بعدی چهره باشد (مشابه آنچه پیش‌تر در آیفون XS اپل دیده بودیم). صفحه‌ی توییتر RODENT950 در ادعایی جداگانه می‌گوید در حاشیه‌ی بالایی دستگاه، سخت‌افزاری جای گرفته است که میت ۳۰ را به نسل دوم سیستم تشخیص چهره‌ی هواوی مجهز می‌کند. ظاهرا نسل دوم این فناوری، از ویژگی بسیار جذابی بهره‌مند خواهد بود و خواهد توانست ریتم ضربان قلب و همچنین ریتم نفس‌کشیدن کاربر را نیز بسنجد و براساس آن‌ها، قفل گوشی را باز کند. 

هواوی میت 30 / Huawei Mate 30

یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوشی میت ۲۰، ماژول دوربین مربعی‌شکل پنل پشتی آن بود که در همان زمان معرفی گوشی نیز توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد. در این بخش از گوشی، سه دوربین مجزا به‌همراه یک فلاش LED جای گرفته بودند. طبق جدیدترین شایعات منتشرشده از سوی رسانه‌های مختلف،‌ ماژول دوربین هواوی میت ۳۰ این بار قرار است فرم دایره‌ای داشته باشد. 

هواوی میت 30 / Huawei Mate 30

آیس یونیورس مدتی پیش تصویری را از شبکه‌ی اجتماعی ویبو در توییتر آپلود کرد و مدعی شد که این همان گوشی میت ۳۰ است؛ در تصویر یادشده، پوششی پلاستیکی روی قسمت پشتی دستگاه جای گرفته است و در کنار آن یک خط عمودی که احتمالا همان فلاش باشد، دیده می‌شود. در پشت این پوشش پلاستیکی، بدون شک همان دوربین اصلی جای گرفته است که در نگاه اول، محل قرارگیری‌اش با آنچه پیش‌تر در تصاویر فاش‌شده دیده بودیم، برابری می‌کند. 

هواوی میت 30 / Huawei Mate 30

آیس یونیورس به‌همراه چند رسانه‌ی دیگر مدتی پیش بخشی از یک تصویر تبلیغاتی منتسب به میت ۳۰ را در فضای مجازی فاش کردند؛ در آن تصویر فاش‌شده به‌وضوح دوربینی دایره‌ای‌شکل در پنل پشتی دستگاه به‌ چشم می‌خورد.

رسانه‌های آن‌لیکس و پرایس‌بابا با استناد به همین تصویر، رندرهای جدیدی ساختند و در پنل پشتی میت ۳۰ از دوربین دایره‌ای‌شکل استفاده کردند. در ضمن تیزر منتشرشده از سوی هواوی برای رویداد معرفی میت ۳۰، تا حد زیادی ادعاهای مربوط به بهره‌مندی این گوشی از دوربین دایره‌ای‌شکل را تأیید می‌کند.

هواوی میت 30 / Huawei Mate 30

پی ۳۰ پرو، دیگر گوشی بالارده‌ی هواوی که اوایل سال ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار شد، با احتساب حسگر مدت‌پروازش (ToF) از چهار دوربین مجزا در پنل پشتی بهره می‌گرفت. یکی از این دوربین‌ها، از حسگر ۱.۱۷ اینچ SuperSpectrum بهره می‌گرفت که به‌لطف اندازه‌ی بزرگش و همچنین سازگاری کامل با نرم‌افزار داخلی گوشی، توانایی بسیار بالایی در جذب نور هنگام ثبت تصاویر داشت. 

آیس یونیورس به‌تازگی در گزارشی مدعی شده که گوشی میت ۳۰ قرار است به دو دوربین ۴۰ مگاپیکسلی مجهز شود. نمودار منتشرشده از سوی این صفحه‌ی توییتر، به‌خوبی نشان می‌دهد که دو حسگر جدید هواوی به چه میزان بزرگ‌تر از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ هستند. ظاهرا یکی از دو دوربین ۴۰ مگاپیکسلی میت ۳۰ قرار است دارای همان حسگر ۱.۱۷ اینچی پی ۳۰ پرو باشد و دیگری از حسگر بزرگ‌تر ۱.۵۵ اینچی بهره بگیرد.

هواوی میت 30 / Huawei Mate 30

مطالب اخیر فاش‌شده از سوی RODENT950 نیز گواه این موضوع هستند. طبق اطلاعات غیررسمی منتشرشده، دوربین ۴۰ مگاپیکسلی ثانویه‌ی میت ۳۰ از لنز عریض بهره خواهد گرفت و به فناوری زوم صوتی (که پیش‌تر در گلکسی نوت ۱۰ دیده بودیم) مجهز خواهد شد. افزون بر موارد یادشده، انتظار داریم هواوی میت ۳۰ به دوربین ۸ مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو و امکان زوم اپتیکال ۳ برابری و یک حسگر مدت‌پرواز تجهیز شود. 

هواوی همواره در گوشی‌های خانواده‌ی میت، جدیدترین سخت‌افزار خود را برای اولین‌بار مورداستفاده قرار داده است. در همین راستا، به‌تازگی چندین رسانه به نقل از منابعی مؤثق مدعی شده بودند که تراشه‌ی کرین ۹۸۵ قرار است قلب تپنده‌ی میت ۳۰ باشد. هواوی هم‌اکنون در گوشی‌های بالارده‌ی خود و همچنین گوشی‌های بالارده‌ی آنر از تراشه‌ی کرین ۹۸۰ استفاده می‌کند و بهره‌مندی میت ۳۰ از تراشه‌ی جدید، یک قدم روبه‌جلو به‌شمار می‌آید. بااین‌حال چینی‌ها به‌صورت رسمی به‌دنبال معرفی کرین ۹۹۰ اعلام کردند که از این تراشه در میت ۳۰ استفاده خواهند کرد. 

شرکت‌های‌سیلیکون، تولیدکننده‌ی تراشه‌های سری کرین هواوی، طی سال‌های نه‌چندان دور چندین بار به‌جای تولید نسل جدید تراشه‌ها تصمیم گرفته بود همان تراشه‌های پیشین را با ارتقاء روبه‌رو کند و سپس به سمت یک نسل کاملا جدید برود. با این‌همه، های‌سیلیکون طی چند سال اخیر چنین رویکردی را اتخاذ نکرده است و ظاهرا فعلا قصد انجام چنین کاری را ندارد.

در ضمن در شایعات دیگری اعلام شده که هواوی میت ۳۰ قرار است از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره بگیرد. با درنظرگرفتن مشخصات گوشی‌های هواوی طی چند مدت اخیر، بهره‌مندی میت ۳۰ از این میزان رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی تا حد زیادی منطقی است.

تصاویر میت ۳۰ پرو هواوی

گزارش جدید دیگری از سوی RODENT950، مهر تأییدی روی بسیار از شایعات مرتبط به میت ۳۰ می‌زند؛ در گزارش موردبحث آمده است که گوشی جدید هواوی برای پردازش کارها از تراشه‌ی کرین ۹۹۰ استفاده خواهد کرد. در ضمن ظاهرا میت ۳۰ دارای یک مدل مجهز به ۸ گیگابایت رم خواهد بود. همچنین گفته شده است که میت ۳۰ پرو دارای حداکثر ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی خواهد بود. این میزان حافظه‌ی ذخیره‌سازی، بیشتر از میزانی است که تاکنون در بین تمام گوشی‌های هواوی دیده‌ایم.

به‌دلیل تحریم‌های اخیر آمریکا، گوگل ارتباطات تجاری‌اش را با هواوی قطع کرده است و به این دلیل هواوی نمی‌تواند از اپلیکیشن‌های این شرکت به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی خود استفاده کند. بااین‌حال، تحریم‌های اخیر، میت ۳۰ را از سیستم‌عامل اندروید محروم نمی‌کند. براساس گزارش‌های اخیر، میت ۳۰ قرار است دارای سیستم‌عامل اندروید ۱۰ با نسخه‌ی جدید رابط کاربری اختصاصی هواوی یعنی EMUI 10 باشد. نسخه‌ی فعلی EMUI (یعنی نسخه‌ی ۹/۱) به‌عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، یک رابط کاربری جذاب و پرکاربرد است و این روند در نسخه‌ی دهم هم ادامه‌دار خواهد بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد گوشی‌های خانواده‌ی میت ۳۰ چیست؟ چه انتظاراتی از این محصولات دارید؟

قیمت به‌روز گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی هواوی، شیائومی، سامسونگ و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تمامی مقالات مرتبط به گوشی جدید هواوی را در صفحه‌ی میت ۳۰ در زومیت مطالعه کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات