نرم‌افزارهای مملو از تبلیغ، ۸ میلیون کاربر گوگل پلی را فریب داده‌اند

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
گزارش‌ها حاکی از آن هستند که تعدادی نرم‌افزار تبلیغاتی در پوشش سایر اپلیکیشن‌ها، با نمایش تبلیغات آزاردهنده درآمدزایی می‌کنند.
تبلیغات

ده‌ها نرم‌افزار تبلیغاتی اندروید در لباس ابزار ویرایش عکس و بازی با نمایش تبلیغات فراوان صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند کاربران را اشغال می‌کنند و ازطریق این نوع کلاهبرداری پول زیادی کسب می‌کنند.

شرکت امنیتی ترند مایکرو (Trend Micro) اعلام کرده است، تعداد ۸۵ نوع از اپلیکیشن‌های مذکور بیش از ۸ میلیون بار از گوگل‌پلی دانلود شده‌اند و همگی پس از مدتی از آن حذف شده‌اند.

اپلیکیشن‌های تبلیغاتی اغلب بدون اطلاع کاربر، اقدام به نمایش تبلیغات در پس‌زمینه کرده و از این راه درآمد کسب می‌کنند. به‌گفته‌ی یکی از محققان، چنین اپلیکیشن‌هایی معمولا بدون ترس به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

اکیولار زو، یکی از مهندسان ترند مایکرو در این‌باره اظهار می‌کند:

این نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌های تبلیغاتی معمولی نیستند؛ زیرا جدای از نمایش تبلیغاتی که به‌سختی بسته می‌شوند، همچنین برای جلوگیری از شناسایی توسط کابر، از روش‌های خاصی بهره می‌گیرند.

محققان کشف‌ کرده‌اند که اپلیکیشن‌های موردبحث هنگام نصب اطلاعاتی را ثبت کرده و برای حدود نیم ساعت بدون فعالیت می‌مانند. پس از این تأخیر، آیکون خود را پنهان می‌کنند و میانبری را روی هوم‌اسکرین دستگاه به‌وجود می‌آورند. به‌گفته‌ی این شرکت امنیتی، چنین سازوکاری مانع از شناسایی اپلیکیشن می‌شود و کاربر نمی‌تواند آن را حذف نصب کند.

اکیولار زو در ادامه بیان کرده است:

این تبلیغات به‌طور تمام‌صفحه‌نمایش داده می‌شوند و‌ کاربر مجبور است قبل از بستن آن، کل محتوایش را تماشا کند.

وقتی که اپلیکیشن باز می‌شود، روی هوم اسکرین دستگاه تبلیغات نمایش می‌دهد. کدهای چنین اپلیکیشن‌هایی طوری نوشته شده‌اند که تبلیغ‌های تکراری را مکررا نمایش ندهند. متاسفانه اپلیکیشن‌هایی از این قبیل می‌توانند توسط کلاهبرداران از راه دور تنظیم شوند تا تبلیغات را با وقفه‌های کوتاه‌تر از پنج دقیقه‌ی پیش‌فرض نمایش دهند.

ترندمیکرو فهرستی از این اپلیکیشن‌ها را اعلام کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به Super Selfie Camera ،Cos Camera ،Pop Camera و One Stroke Line Puzzle اشاره کرد هرکدام یک میلیون بار دانلود شده‌اند. بسیاری از آن‌ها نظرات مطلوبی نداشتند و اکثر کاربران شکایت خود از تبلیغات پاپ‌آپ را در بخش نظرات مطرح کرده بودند.

گوگل درمورد حذف اپلیکیشن‌های یادشده از گوگل‌پلی نظری نداده و تنها انجام این اقدام را تأیید کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات