تیم کوک در دیدار با ترامپ: تعرفه روی کالاهای چینی، اپل را دربرابر سامسونگ تضعیف می‌کند

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم کوک جمعه‌شب در میهمانی شام دونالد ترامپ، درباره‌ی تأثیرات جنگ تجاری با چین ابراز نگرانی کرد.
تبلیغات

تیم کوک، مدیرعامل اپل و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، جمعه در میهمانی شام باهم دیدار و گفت‌وگو کردند. ترامپ پس از دیدار با کوک، جزئیاتی از پیام او را برای خبرنگاران شرح داد. تیم کوک در بخش اصلی مکالمه‌اش گفته بود افزایش جنگ تجاری ترامپ با چین، رقابت اپل را با سامسونگ دشوار می‌کند.

تعرفه‌های جدید آمریکا که از اول سپتامبر سال جاری اجرایی خواهند شد، ضربه‌ی سنگینی به اپل می‌زنند. سهم عمده‌ای از محصولات کوپرتینویی‌ها در چین ساخته می‌شود و دریافت تعرفه برای واردکردن آن‌ها به کشور، مشکلات زیادی به‌همراه خواهد داشت. درمقابل، سامسونگ خسارت زیادی متحمل نمی‌شود؛ چون سهم عمده‌ای از فرایندهای ساخت و تولید آن‌ها در کشورهایی همچون ویتنام، هند، اندونزی و کشورهای دیگر انجام می‌شود.

ترامپ درباره‌ی دیدار با تیم کوک به خبرنگاران گفت:

جلسه‌ی خوبی با تیم کوک برگزار کردم. کوک با من درباره‌ی تعرفه‌ها صحبت کرد. او در بخش مهمی از صحبت‌هایش گفت سامسونگ یکی از مهم‌ترین رقبای آن‌ها محسوب می‌شود و به‌‌دلیل فعالیت در کره‌‌جنوبی، تعرفه‌ای پرداخت نخواهد کرد. وقتی اپل با شرکت خوبی رقابت می‌کند که تعرفه‌ای پرداخت نمی‌کند، شرایط رقابت برای آن‌ها دشوار می‌شود. تیم آن‌ها را رقیب بسیار قدرتمندی می‌داند که به‌خاطر فعالیت در کره‌‌جنوبی، تعرفه‌ای پرداخت نمی‌کنند. به‌هرحال، بحث‌های او تا حد زیادی قانع‌کننده بود و من به آن‌ها فکر می‌کنم.
چین-آمریکا / china-america

همان‌طورکه گفته شد، دور جدید تعرفه‌های آمریکا روی کالاهای چینی از یکم سپتامبر شروع می‌شود. رخداد مذکور قیمت برخی از محصولات الکترونیکی را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. طبق گزارش رویترز، دستگاه‌هایی از اپل همچون ایرپاد و اپل‌واچ هم افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد. سودآورترین محصولات اپل همچون مک‌بوک و آیپد و آیفون تحت‌تأثیر تعرفه‌های جدید نخواهند بود. البته، دسته‌ای جدید از تعرفه‌ها از ۱۵ دسامبر اجرایی می‌شود که احتمالا آن دستگاه‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

ترامپ قبلا از اپل خواسته بود فعالیت‌های تولیدی خود را به آمریکا منتقل کند. کوپرتینویی‌ها اکنون سهم عمده‌ای از فعالیت‌های تحقیق‌و‌توسعه را در آمریکا انجام می‌دهند؛ اما ساخت نهایی و مونتاژ محصولات در کشورهای دیگر انجام می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا پیش از میهمانی شام با تیم کوک، بازهم به این موضوع اشاره کرده بود و شاید در دیدار مذکور هم صحبت‌هایی درباره‌اش کرده باشد. او پیش از میهمانی در توییتر نوشت:

امشب با تیم کوک در میهمانی شام دیدار می‌کنم. آن‌ها به‌زودی سرمایه‌‌گذاری بسیار زیادی در آمریکا خواهند کرد. بسیار عالی!

ایالات متحده سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با کره‌‌جنوبی امضا کرده که محصولات الکترونیکی آن کشور را از تعرفه‌های واردات معاف کرد. سامسونگ مراکز تولیدی خود را در سرتاسر جهان گسترش داده است و در کشورهایی همچون ویتنام، اندونزی، برزیل و چین کارخانه‌ی تولیدی دارد. به‌علاوه، وابستگی آن‌ها به چین در حال کاهش است. در سال گذشته، دو کارخانه‌ی تولیدی گوشی سامسونگ در چین تعطیل شدند و تنها یک سایت دیگر در این کشور محصول تولید می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات