نسل بعدی APUهای AMD با نام Renoir و معماری Zen 2 از راه می‌رسد

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بنابر اطلاعات موجود، AMD نسل بعدی تراشه‌های APU خود را به‌نام Renoir و با معماری ۷ نانومتری Zen 2 روانه‌ی بازار خواهد ساخت.
تبلیغات

AMD تعدادی کد وصله (Patch) برای درایورهای AMDGPU ارائه کرده است تا بدین‌طریق امکان پشتیبانی از APUهای نسل بعدی خود را فراهم کند. APUهای جدید تراشه‌ساز آمریکایی با عنوان Renoir نام‌گذاری شده است.

Renoir جانشین احتمالی APUهای فعلی AMD از سری پیکاسو است. تراشه‌های پیکاسو برمبنای فناوری ساخت ۱۲ نانومتری GlobalFoundries و با معماری هسته‌ی Zen + و همراه‌با تراشه‌ی مجتمع گرافیکی وگا تولید می‌شود.

براساس شایعات موجود، قرار است تراشه‌های Renoir با فناوری ساخت فشرده‌تر ۷ نانومتری شرکت تایوانی TSMC و به‌کمک معماری پیشرفته‌ی Zen 2 ساخته شود. این انتظار وجود داشت که در ساخت تراشه‌های Renoir، از واحد مجتمع گرافیکی Navi استفاده شود؛ اما آخرین به‌روزرسانی‌های درایور گرافیکی منبع‌باز AMDGPU خط بطلانی بر این شایعه کشیده است.

amdgpu

در یکی از خطوط کد فوق، عبارت GFX9 دیده می‌شود که در‌حال‌حاضر، به‌عنوان شناسه‌ی پردازنده‌های گرافیکی وگا از آن یاد می‌شود. شایان ذکر است شناسه‌ی پردازنده‌های ناوی، GFX10 است که در خطوط دیگر آن به‌صراحت از تراشه‌ی سیلیکون Vega 10 یاد شده است. باوجوداین، در پردازنده‌ی گرافیکی Renoir تغییر کوچکی نیز دیده می‌شود. در ساخت این تراشه‌ی گرافیکی از دیکودر ویدئو VCN 2.0 استفاده شده است؛ در‌حالی‌که در تراشه‌های پیشین پیکاسو و Raven Ridge از دیکودر VCN 1.0 استفاده شده بود.

 براساس شایعات و اطلاعات موجود، AMD قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، APUهای جدید خود را با نام Renoir روانه‌ی بازار سازد. اگر این موضوع درست باشد، Renoir وارد رقابت با پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Ice Lake خواهد شد که در آن‌ها، از تراشه‌ی گرافیکی نسل ۱۱ اینتل استفاده شده است.

طبق بنچمارک‌های خود شرکت اینتل، تراشه‌ی چهارهسته‌ای Ice Lake-U‌ به‌سختی می‌تواند APU-ی Ryzen 7 3700U از خانواده‌ی پیکاسو را از پیش رو بردارد. موضوع مهم این است که پردازنده‌ی Ice Lake-U با حافظه‌ی LPDDR4X-3733 کار می‌کند؛ درحالی‌که در این بنچمارک، تراشه‌ی رایزن با حافظه‌ی DDR4-2400 همراه شده است. انتظار می‌رود AMD با عرضه‌ی پردازنده‌های Renoir، این شکاف کوچک در سطح عملکرد را نیز از میان بردارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات