تولید لوازم خانگی مادیران از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شود

یک‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
بابک ثقفی، مدیرعامل صنایع ماشین‌های اداری ایران طی نشست امروز صبح، از شروع به‌کار فاز اول کارخانه‌ی تولید لوازم خانگی مادیران تا آخر شهریورماه خبر داد.
تبلیغات

بابک ثقفی، مدیرعامل مادیران صبح امروز با برگزاری نشستی در محل این شرکت، اطلاعاتی را در سه محور اصلی بازار، تجربیات سال گذشته و همچنین آینده‌ی پیش‌روی مادیران ارائه کرد. ثقفی طی سخنان خود به این نکته اشاره کرد که بازار پس از بحران ارزی سال گذشته به تعادل رسیده است. ثقفی تعادل ایجادشده در بازار را برآمده از سه فاکتور اصلی می‌داند که شامل حضور تولیدکنندگان ایرانی در عرصه و عرضه‌ی محصول به بازار، کاهش مصرف در بین کاربران و تأمین بخشی از نیاز بازار از طریق قاچاق می‌شود. براساس آماری که بابک ثقفی ارائه داد، تقاضای بازار ایران با روندی نزولی رو‌به‌رو بوده، به‌طوری‌که این تقاضا از ۲ میلیون دستگاه در چهار سال گذشته، به کمتر از ۱.۴ میلیون دستگاه طی سال گذشته کاهش پیدا کرده است. ثقفی با اشاره به کشور ترکیه که از نظر جمعیت و تعداد خانوار وضعیتی مشابه ایران دارد، تقاضا در بازار ایران را بسیار پایین‌تر خوانده است و دلیل اختلاف بیش از ۱.۵ میلیون دستگاهی با بازار کشور ترکیه را مسائل اقتصادی عنوان کرد.

بابک ثقفی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته، ۶۰ تا ۷۰ درصد از بازار در اختیار رقبای کره‌ای بوده، به این نکته اشاره کرد که با فقدان محصول این دو رقیب بزرگ در بازار، به ناگاه خلأ بسیار معنی‌داری ایجاد شد و این موضوع باید زنگ خطری برای دولتمردان و سیاست‌گذاران کشور باشد. به اعتقاد ثقفی، دولتمردان باید تمهیداتی بیاندیشند تا در آینده شاهد ایجاد چنین خلأهایی در بازار به موجب خروج رقبای خارجی نباشیم و توان تولید در داخل به بهترین شکل ممکن ایجاد شود. البته مدیرعامل مادیران، قاچاق گسترده‌ی کالا از مرزهای کشور مخصوصا برای محصولی نظیر تلویزیون را هنوز هم آفتی برای اقتصاد کشور و اهرم فشاری برای تولیدکنندگان داخلی می‌داند. آمارهای ارائه‌شده توسط ثقفی نشان از این دارد که ۶۰۰ هزار دستگاه از تقاضای ۲ میلیون دستگاهی برای تلویزیون در بازار ۴ سال پیش ایران از طریق قاچاق تأمین می‌شده و این روند همچنان ادامه دارد. مدیرعامل مادیران معتقد است کاهش قیمت برخی محصولات بازیگران خارجی بازار تلویزیون ایران و در نتیجه کاهش هزینه‌ی قاچاق منجر شده تا همچنان شاهد حضور تلویزیون‌های قاچاق در بازار کشور باشیم. 

ثقفی اظهار داشت، در صورتی که دولت سیاست‌هایی را برای جلوگیری از قاچاق گسترده و حمایت از تولید در داخل نداشته باشد، بازهم بحران‌هایی همچون خلا ایجاد شده در بازار تکرار خواهد شد. ثقفی با اشاره به برند ایکس‌ویژن و استقلال از تولید مانیتورهای ال‌جی طی ۱۲ سال اخیر، همین عامل را دلیل بهبود اوضاع مادیران با وجود فشارهای مختلف خواند. البته ثقفی به لزوم افزایش کیفیت توسط تولیدکنندگان ایرانی نیز اشاره کرد. به عقیده‌ی وی، قیمت رقابتی در کنار کیفیت بالا می‌تواند مصرف‌کنندگان ایرانی را به سمت محصولات تولید داخل بکشاند، چنان‌که طی یک سال اخیر با خروج شماری از برندهای خارجی، تولیدکنندگان ایرانی با مهیا بودن فضا، تولیدات باکیفیتی را راهی بازار کردند. وی با اشاره به آمارهای مادیران، اعلام کرد که این شرکت در حال حاضر ماهانه ۳۰ هزار دستگاه تلویزیون به فروش می‌رساند.ثقفی رشد فروش تلویزیون را طی سال گذشته ۵۰ درصد و در سال جاری ۱۰۰ درصد خواند. 

بابک ثقفی در ادامه‌ی سخنان خود به احداث کارخانه‌ی تولید لوازم خانگی مادیران در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی پیام اشاره کرد. براساس اطلاعات ارائه شده بخش بزرگی از سرمایه‌ی مورد نیاز برای احداث این کارخانه از طریق سرمایه‌ی جذب شده از بورس تأمین شده است. مادیران سال گذشته وارد تالار بورس شد که طی عرضه‌ی اولیه‌ی سهام، ۳۰۱٫۳۰۲ نفر سهام اولیه‌ی این شرکت را خریداری کردند. بابک ثقفی ورود به تالار بورس را به فال نیک می‌گیرد، چراکه این تصمیم منجر به جذب سرمایه برای احداث کارخانه شده و در نتیجه مادیران را از گرفتن وام بی‌نیاز کرده است. بابک ثقفی اعلام کرد که فاز اولیه‌ی این کارخانه با تولید ماشین لباسشویی از اواخر شهریور ماه آغاز خواهد شد. در قدم بعدی، خط تولید یخچال فریزر این شرکت نیز از مهرماه در همین کارخانه نصب خواهد شد تا تولید دو محصول لباسشویی و یخچال توسط مادیران آغاز شوند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات