بایدها و نبایدهای استفاده از ماسک اکسیژن هواپیما

یک‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
استفاده از ماسک اکسیژن در سفرهای هوایی شاید به ظاهر ساده به نظر برسد؛ اما می‌دانید در چه موقعیت‌هایی و چگونه باید از ماسک اکسیژن استفاده کرد؟
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و صرفا در زومیت بازنشر شده است.

نکات مربوط به سفرهای هوایی تنها به خرید بلیط هواپیما ختم نمی‌شود. شما تا زمانی‌که به مقصد می‌رسید، باید نکات بسیاری را در نظر بگیرید و رعایت کنید. از جمله‌ی این نکات مهم مسائل مربوط به امنیت در هواپیما نحوه استفاده از ماسک اکسیژن است که پیش از پرواز به مسافران آموزش داده می‌شود. 

افزایش ارتفاع از سطح زمین هم‌زمان باعث کاهش فشار و دمای هوا می‌شود که این روند موجب می‌شود تا غلظت هوا نیز کم شود و در نتیجه، فشار اکسیژن موجود در جو برای تأمین نیاز بدن انسان کافی نخواهد بود. از اینرو، در کلیه هواپیماها بالای سر هر مسافر ماسک اکسیژنی برای استفاده از در موقعیت‌های حساس تعبیه شده است.

حال سؤال پیش آمده این است که این ماسک در کدام موقعیت‌ها و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد؟

ماسک اکسیژن

اتفاق وحشتناک و غم‌انگیزی که در یکی از پروازهای  ساوت‌وست ایرلاینز (یکی از شرکت‌های هواپیمایی آمریکا) اتفاق افتاد، یک زنگ خطر ناراحت‌کننده برای توجه به دستورالعمل‌های مربوط به امنیت پیش از پرواز است. در این اتفاق یکی از مسافران جان خود را از دست داد. به جز چند جراحت سطحی، دیگر مسافران کاملا سالم بودند و پس از اتفاق، به آن‌ها شیوه استفاده از ماسک اکسیژن آموزش داده شد.

ماسک را به طرف خود بکشید و آن را روی دهان و بینی‌تان قرار دهید. بند لاستیکی را محکم کنید و به‌طور طبیعی نفس بکشید

بسیاری از مسافران نمی‌دانستند چطور از ماسک استفاده کنند و همین باعث به خطر افتادن سلامت آن‌ها شده بود. اینکه در مواقع اضطراری به خاطر داشته باشید باید چه کاری را انجام دهید، واقعا سخت است و همین امر هم باعث می‌شود که توجه به آموزش‌های پیش از پرواز از اهمیت بالایی برخوردار باشند.

هزاران کیلومتر بالاتر از سطح زمین، هوا رقیق‌تر است (فشار هوا کمتر است) و اکسیژن کمتری نیز وجود دارد؛ بنابراین، در کابین‌های هواپیما از سیستم‌های تنظیم فشار هوا استفاده می‌شود تا به مسافران در تنفس کمک کند. موتور پرواز ساوت‌وست فلایت در ارتفاع ۱۰ کیلومتری دچار نقص می‌شود و باعث شکسته شدن یکی از پنجره‌ها و آسیب دیدن بدنه هواپیما می‌شود. همچنین، فشار هوای داخل هواپیما افت می‌کند و ماسک‌ها از جای خود جدا می‌شوند.

بلیط هواپیما

اگر در شرایطی قرار گرفتید که مجبور شدید از ماسک اکسیژن استفاده کنید، حتما به یاد داشته باشید که هم بینی و هم دهان خود را بپوشانید و بند لاستیکی را محکم کنید. لازم نیست که ماسک حتما اندازه صورت شما باشد تا اکسیژن مورد نیاز را فراهم کند. حتی اگر ماسک برای شما کوچک یا بزرگ بود، با این شیوه اکسیژن لازم برای شما فراهم می‌شود.

استفاده از ماسک اکسیژن هواپیما

براساس FAA (اداره هوانوردی فدرال)، ماسک‌ها می‌توانند اکسیژن لازم برای مسافران را در ارتفاع ۱۲ کیلومتری تأمین کنند. البته این تنها در صورتی صحیح است که به درستی استفاده شوند. نفس کشیدن تنها از راه دهان، می‌تواند باعث نرسیدن اکسیژن کافی به ریه‌های شما شود.

اینطور به قضیه نگاه کنید:

زمانی‌که نفس‌هایتان تند و کوتاه می‌شود، اولین چیزی که به شما گفته می‌شود، این است که به آرامی و از راه بینی نفس بکشید.

در واقع، بینی اصلی‌ترین و مستقیم‌ترین راه به ریه‌ها است. نفس کشیدن از راه بینی فشار هوای بیشتری تولید می‌کند و زمان بیشتری به ریه‌ها می‌دهد تا اکسیژن هوا را استخراج کنند. نفس کشیدن با دهان کارایی چندانی ندارد و می‌تواند باعث نفس‌نفس زدن شود و آن را تشدید کند. خوشبختانه، لازم نیست که از مهارت‌های مربوط به امنیت که پیش از پرواز توضیح می‌دهند، استفاده کنید؛ اما محض اطمینان، در سفر بعدی خود، به این نکات امنیتی توجه کنید.

با کمک موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید در هر بازه زمانی بلیط ارزان هواپیما به مقصدهای خارجی و داخلی را از طریق فروشنده‌های معتبر بلیط هواپیما جست‌وجو و به آسانی تهیه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات