فناوری جدید بازده صفحه‌نمایش‌های اولد را افزایش می‌دهد

یک‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران مشغول توسعه‌ی فناوری جدیدی هستند که می‌تواند مصرف انرژی صفحه‌نمایش‌های اولد را تا حد چشمگیری کاهش دهد.
تبلیغات

یکی از بزرگ‌ترین دشمنان باتری گوشی‌های هوشمند، صفحه‌نمایش‌های آن‌ها است. این صفحه‌ها مثل نمایشگر ۶.۶۷ اینچی وان پلاس 7 پرو هر روز بزرگ‌تر می‌شوند و برای بهتر دیده‌شدن، روزبه‌روز روشنایی آن‌ها افزایش می‌یابد. همه‌ی این‌ها به‌معنی افزایش بیشتر مصرف انرژی است؛ ولی فناوری جدیدی در صفحه‌نمایش‌های اولد ظهور کرده که می‌تواند هم‌زمان روشنایی صفحه و مصرف انرژی را بهبود دهد.

گروهی از پژوهشگران دانشکده‌ی فیزیک و شیمی کالج سلطنتی لندن در حال توسعه این فناوری جدید در اولدها هستند. آن‌ها از فرایند توسعه‌ی ویژه‌ای استفاده می‌کنند که به ایجاد نور قطبی‌شده منجر می‌شود. اگر درباره‌ی مفهوم این فرایند کنجکاو هستید، باید بدانید صفحه‌نمایش‌ها اغلب از فیلترهایی بهره می‌برند که به کاهش بازتاب نور منابع خارجی، مانند نور خورشید، کمک می‌کنند. این کار مشاهده‌ی نور ساطع‌شده از صفحه‌نمایش را آسان‌تر می‌کند؛ اما می‌تواند از میزان نور ساطع‌شده از صفحه نیز بکاهد. هر نوری که نتواند به چشم شما برسد، در حقیقت انرژی تلف شده است.

پژوهشگران کالج سلطنتی لندن می‌توانند با ساخت پنل‌های اولدی که توانایی انتشار نور قطبی‌شده داشته باشند، نور را از فیلتر قطبی‌شده اولد‌ها عبور دهند؛ در حالی که همچنان نورهای خارجی را فیلتر می‌کنند. در حال‌ حاضر، این فناوری برای گوشی‌های فعلی چندان کاربردی ندارد. از آنجا که فعلا این فناوری در مرحله‌ی تحقیق و توسعه قرار دارد، بعید است بتواند به‌زودی به گوشی‌های جدید راه ‌پیدا کند؛ ولی در نهایت، ممکن است مشتریان بتوانند از این فناوری در دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی‌ها و تلویزیون‌ها و ساعت‌های هوشمند بهره‌مند شوند.

گلکسی اس ۱۰

وقتی این اتفاق روی دهد، به بهره‌مندی از صفحه‌های روشن‌تر با مصرف انرژی کمتر منجر می‌شود. نمایشگرها دیگر مجبور نیستند از میزان انرژی مشابهی با شرایط فعلی استفاده کنند زیرا نور تولید شده دیگر فیلتر نمی‌شود و به‌طور مستقیم از صفحه ساطع می‌شود. فناوری جدید قادر است کارایی صفحه‌نمایش‌ها را تا دو برابر افزایش دهد و این به‌معنی عمر طولانی‌تر باتری گوشی‌های هوشمند است.

فناوری جدید می‌تواند کارایی صفحه‌نمایش‌ها را تا دوبرابر افزایش دهد

در حال‌ حاضر، گوشی‌های زیادی با توانایی حفظ عمر باتری در طول یک روز وجود دارد؛ ولی شرایط می‌تواند از این هم بهتر شود. این فناوری می‌تواند در زمینه‌های دیگری نیز به کار رود. ساعت‌های هوشمند از آزادی کافی برای بهره‌مندی از باتری‌های بزرگ برخوردار نیستند؛ بنابراین، افزایش کارایی باتری‌ها می‌تواند برای آن‌ها بسیار سودمند باشد. همچنین، تلویزیون‌های اولد با اینکه کنتراست درخورتوجهی به‌ ارمغان می‌آورند، نمی‌توانند در زمینه‌ی حداکثر روشنایی با رقبای LCD خود رقابت کنند. هدرنرفتن نور صفحه‌نمایش به‌وسیله‌ی فیلترهای قطبی‌شده می‌تواند صفحه‌نمایش‌های اولد را یک قدم در این عرصه به جلو براند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات