پنجاه سال پس از آپولو 11، نوبت به فتح مریخ رسیده است

پنج‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پس از میراث بزرگ آپولو ۱۱، حالا نوبت آن رسیده است که انسان مریخ را فتح کند؛ هدفی که به‌گفته‌ی مدیران ناسا، تا اواسط دهه‌ی ۲۰۳۰ محقق خواهد شد.
تبلیغات

فرود حماسه‌ساز انسان روی سطح ماه در ۲۰ ژوئیه‌ی ۱۹۶۹، الهام‌بخش نسل جوان و دلیل علاقه‌مندی آن‌ها به اکتشافات فضایی و علمی شد. هفته‌ای که در آن هستیم، با پنجاهمین سالگرد بزرگ‌داشت مأموریت تاریخی آپولو ۱۱ و میراث ارزشمند آن مصادف است. به‌گفته‌ی مدیر ناسا، جیم برایدنستاین، مأموریت سرنشین‌دار مریخ در دهه‌ی ۲۰۳۰ نیز به‌اندازه‌ی آپولو ۱۱ الهام‌بخش خواهد بود. همچنین، برایدنستاین بر فرمان دونالد ترامپ درباره‌ی ضرورت سفر به مریخ تأکید کرد و گفت:

ما باید انسان را به مریخ بفرستیم و پرچم آمریکا را در مریخ به‌اهتزاز درآوریم. هدف ما همین است. فکر می‌کنم اگر به چنین دستاورد هیجان‌انگیزی برسیم، الهام‌بخش نسل جدیدی خواهیم بود؛ درست همان‌طورکه آپولو الهام‌بخش نسل ما بود.
سفر انسان به مریخ

برنامه‌ی بلندپروازانه‌ی بازگشت به ماه با نام آرتمیس نیز بخشی از طرح‌ ناسا برای فرستادن انسان به مریخ است. هدف این سازمان استفاده از ماه به‌عنوان پایگاهی برای انجام آزمایش‌ها و کسب مهارت برای سفر طولانی‌مدت به سیاره‌ی سرخ است.

تاریخ تعیین‌شده برای مأموریت آرتمیس، سال ۲۰۲۴ است. در این مأموریت، ناسا دو فضانورد را به نقطه‌ای در نزدیکی قطب جنوب ماه خواهد فرستاد. به‌نقل از این سازمان، یکی از فضانوردان زن خواهد بود؛ اولین زنی که در کل تاریخ قدم بر سطح ماه خواهد گذاشت. این در حالی است که کل ۱۲ فضانورد آپولو که موفق شدند بر سطح ماه فرود بیایند، مرد بودند.

تاریخ اولیه‌ی مأموریت بازگشت به ماه سال ۲۰۲۸ بود؛ اما معاون رئیس‌جمهور آمریکا، مایک پنس، در سخنرانی ماه مارس، خواستار تسریع روند این مأموریت شد. تغییر برنامه‌ باعث شد برایدنستاین تغییراتی در تیم اکتشافات انسانی ناسا اعمال و ویلیام گرسن‌مایر، مدیر کهنه‌کار اکتشافات انسانی ناسا را برکنار کند.

هنوز مشخص نیست بازگشت به ماه چقدر هزینه دربر خواهد داشت؛ اما برایدنستاین می‌گوید این سازمان می‌تواند با هزینه‌ای کمتر از ۲۰ میلیارد دلار به این هدف برسد. همچنین، وی تأکید کرد مأموریت سرنشین‌دار مریخ تا اواسط دهه‌ی ۲۰۳۰ امکان‌پذیر خواهد بود؛ هرچند گزارش‌های اخیر عکس این مسئله را نشان می‌دهند. برایدنستاین خود در این‌ باره گفته است:

سال ۲۰۳۳ را به‌عنوان تاریخ رفتن به مریخ رد نمی‌کنم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات