اجلاس چهارجانبه وزرای ارتباطات ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان برگزار شد

چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات در اجلاس چهارجانبه‌ی ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان، هدف مشترک چهار کشور را ایجاد بازار منطقه‌ای جدی در حوزه‌ی IT و کسب سهمی مناسب در آینده‌ی اقتصاد دیجیتال دانست.
تبلیغات

نشست چهارجانبه‌ی محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات کشورمان، کنستانتین ناسکف، وزیر ارتباطات روسیه، عمر عبدالله کاراگوزاوغلو، رئیس سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه و رامین قلی‌زاده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری آذربایجان، امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. آذری‌جهرمی در کنفرانس خبری مشترک وزرای چهار کشور، با اشاره به اینکه آن‌ها در یک سال گذشته در ارتباط نزدیک برای «رسیدن به هدفی مشترک» هستند، گفت:

هدف مشترک ما ایجاد بازار منطقه‌ای جدی در حوزه فناوری اطلاعات و کسب سهم منطقه‌ای مناسب در آینده‌ی اقتصاد دیجیتال است و این راه آغاز فصلی نو در همکاری‌های منطقه‌ای است.

وزیر ارتباطات کشورمان با اشاره به تحولات کنونی در اقتصاد جهان، پیش‌بینی کرد که در آینده، «اقتصاد دیجیتال» بخش بزرگی از اقتصاد جهان را به‌ خود اختصاص خواهد داد؛ بنابراین، باور دارد که برای تصاحب سهم اقتصادی بیشتر از این بازار، باید همکاری‌های بیشتری در منطقه انجام شود.

به‌گفته‌ی آذری‌جهرمی، چهار کشور برای به تفاهم‌رسیدن بر سر چهارچوب‌های بازار مشترک، نخستین نشست خود را در حاشیه‌ی نمایشگاه باکوتل آذربایجان برگزار کردند و در این نشست، وزرای چهار کشور برای ایجاد مرکز حمایت از نوآوری و خلاقیت کسب‌وکارهای نو نیز به‌تفاهم رسیدند؛ مرکزی که براساس ادعای آذری‌جهرمی هم‌اکنون در حال شکل‌گیری است. حال در نشست تهران، وزرای ارتباطات چهار کشور در حال پیگیری توافق‌های قبلی هستند.

در نشست چهارجانبه‌ی امروز، مقرر شد دولت‌های چهار کشور هشت رویداد و نمایشگاه سالانه برگزار کنند و هر کشور سالانه دو رویداد و نمایشگاه را میزبانی کند. قرار بر این است که بازیگران عرصه‌ی اقتصادی با حضور در چنین رویدادهایی، از حمایت حاکمیت‌ها برخوردار شوند. آذری‌جهرمی‌ درباره‌ی اثر رویدادهای یادشده بر کسب‌وکارها چنین می‌گوید:

اثر این تفاهمات برای کسب‌وکارهای ما ایجاد بازار منطقه‌ای قوی‌تر خواهد بود. کسب‌وکارهای ما می‌توانند بازار مشترک بهتری داشته باشند و طبیعتا منطقه‌ی ما به‌لحاظ اقتصادی ایزوله‌تر خواهد شد و از سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه‌ی برخی کشورها در امان خواهد ماند و رشد و شکوفایی اقتصادی برای کشورهای منطقه به‌دنبال خواهد داشت.

وزیر ارتباطات کشورمان در پاسخ به این پرسش که «آیا نتیجه‌ی چنین همکاری‌هایی توسعه‌ی سیستم‌عامل مشترک بین چهار کشور خواهد بود یا خیر؟»، گفت:

کارکردن روی پروژه‌های مشترک مثل موتور جست‌وجو یا سیستم‌عامل هم جزو موضوعاتی است که در دستورکار قرار دارد؛ اما اعتقادی که هر چهار وزیر داشتند، این است که باید شرایطی را تسهیل کنیم که بخش‌های خصوصی بتوانند با یکدیگر تعامل کنند.

محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه‌ی کنفرانس خبری، درباره‌ی تحریم‌ها و تأثیر آن بر اکوسیستم نیز صحبت‌ کرد. به‌گفته‌ی او، یک‌جانبه‌گرایی آمریکا باعث شده است برخی از پلتفرم‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات ابری، شرکت‌های ایرانی را تحریم کنند و اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های اپلیکیشن پلتفرم‌های مختلف کنار گذاشته شوند. او باور دارد تحریم‌ها تأثیرگذار بوده است؛ اما راه‌حل‌هایی هم پیدا شده و فرایند رشد شرکت‌های ایرانی در این عرصه متوقف نشده است.

آذری‌جهرمی درباره‌ی مقام‌های بلندپایه‌ی حاضر در نمایشگاه الکامپ امسال نیز گفت:

در الکامپ امسال، جدا از وزرای سه کشور، ۱۱ هیئت بلندپایه دیگر حضور پیدا کرده‌اند: دبیرکل ITU (مجمع جهانی مخابرات) و دبیرکل APT (اتحادیه‌ی مخابراتی کشورهای آسیا و اقیانوسیه) و دبیرکل اتحادیه‌ی RCC (وزرای ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع در الکامپ).از کشورهای همسایه نیز وزیر ارتباطات عراق، وزیر ارتباطات ارمنستان، قائم‌مقام وزیر ارتباطات قطر، معاون وزیر ارتباطات چین و هیئتی از ترکمنستان به سرپرستی مدیر شرکت مخابراتی این کشور در رویداد الکامپ حاضر خواهند بود و شرکت‌هایی هم از این کشورها در این نمایشگاه حضور فعال خواهند داشت.

نمایشگاه الکامپ ۹۸ از فردا ۲۷ تیر تا ۳۰ تیر به‌مدت چهار روز در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. امسال زومیت نیز در الکامپ حضور دارد و در سالن ۲۷ نمایشگاه میزبان شما عزیزان خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در نمایشگاه و به‌لطف تریبون آزاد زومیت، مشکلات و دغدغه‌های خود در حوزه‌ی فناوری کشورمان را بیان کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات