نینتندو سوئیچ لایت؛ کنسول بازی دستی سبک‌تر و ارزان‌تر از نسخه اصلی

یک‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
قرار است به‌زودی نسخه‌ی جدید کنسول بازی نینتندو با نام نینتندو سوئیچ لایت به بازار عرضه شود که از نسخه‌ی اصلی آن سبک‌تر و ارزان‌تر است.
تبلیغات

نینتندو سوئیچ جدیدی در راه است و بسیار سبک‌تر از نسخه‌ی اصلی آن. به‌تازگی شرکت نینتندو، نینتندو سوئیچ لایت (Nintendo Switch Lite) را معرفی کرده که نسخه‌ای ارزان‌تر از تبلت یا همان کنسول بازی هیبریدی اصلی، نینتندو سوییچ  است. این نسخه از کنسول نینتندو سوئیچ با قیمت ۱۹۹ دلار و ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از نسخه‌ی اصلی وارد بازار خواهد شد. نینتندو سوئیچ لایت دقیقا برای بازی دستی ساخته شده است؛ بنابراین، نمی‌توانید آن را به تلویزیون متصل کنید و کنترل‌های Joy-Con روی دستگاه قرار گرفته‌اند. به‌گفته‌ی دوگ باوزر (Doug Bowser)، رئیس نینتندو در آمریکا، دو قسمت دستگاه یکدیگر را تکمیل می‌کنند و به‌صورت یک دستگاه واحد در بازار فروخته خواهند شد.

سوئیچ لایت در مقایسه با نسخه‌ی اصلی سوئیچ، ویژگی‌های مثبتی هم دارد که مهم‌ترینش سبک‌تربودن آن است. یکی از کسانی که به‌طور آزمایشی با نینتندو سوئیچ لایت بازی کرده است، می‌گوید حدود ۲۰ دقیقه با این سوئیچ بازی کرده و تفاوت وزنی آن با نینتندو سوئیچ اصلی بسیار واضح است؛ مخصوصا اگر بلافاصله بعد از آن نینتندو سوئیچ را در دست بگیرید.

افزون‌براین، چون کنترل‌کننده‌های Joy-Con جزوی از لایت شده‌اند، سوئیچ لایت محکم‌تر به نظر می‌رسد. ساختار قرارگیری دکمه‌های کنترل‌کننده روی سوئیچ لایت بسیار خاص است؛ چون d-pad مناسبی دارد که جایگزین دکمه‌های نسخه‌ی اصلی سوئیچ شده است که در جهت‌دهی چندان دقیق عمل نمی‌کردند.

نینتندو می‌گوید ویژگی‌های لایت باعث شده است عمر باتری در این نسخه کمی بهتر شود؛ اما جزئیات بیشتری در این باره نگفته‌ است. نتیجه‌‌ی طراحی بهتر، چیپ‌های به‌کار برده‌شده در آن و نبود باتری اضافه در کنترل است. همچنین، سوئیچ لایت مشکلات بحث برانگیز نگه‌دارنده‌ی نسخه‌ی قبلی را ندارد.

این کنسول بازی سخت‌افزار قدرتمندی دارد و در رنگ‌های متنوع زرد و خاکستری و فیروزه‌ای وارد بازار خواهد شد. علاوه‌براین، دکمه‌های کنترل آن خاکستری بسیار کم‌رنگ است و حالت مات و بافت خوشایندی دارد که از لمس آن هنگام بازی لذت خواهید برد.

nintendo switch

با اینکه صفحه‌نمایش لایت مقداری از نسخه‌ی اصلی کوچک‌تر است، هنگام بازی و حتی نبردهای سریع و شدید مثلا در بازی افسانه‌ زلدا اصلا آزاردهنده نیست. جالب است بدانید که با وجود تغییر اندازه‌ی نمایشگر این کنسول بازی، وضوح تصویر آن مانند نسخه‌ی اصلی برابر با ۷۲۰ پیکسل باقی‌مانده است. با‌این‌حال در نسخه‌ی لایت، حسگر روشنایی وجود ندارد و درنتیجه، تنها می‌توانید به‌صورت دستی روشنایی را تنظیم کنید.

سوئیچ لایت صفحه‌نمایش لمسی ۵.۵ اینچی دارد؛ در‌حالی‌که نسخه‌ی اصلی صفحه‌نمایش ۶.۲ اینچی داشته‌ است. درواقع، اگر نسخه‌ی اصلی را بدون یکی از کنترل‌ها در نظر بگیرید، دقیقا به اندازه‌ی سوئیچ لایت خواهید رسید. این سوئیچ ویژگی‌های جالب دیگری هم دارد؛ مثلا قاب‌ها و خروجی هوای آن به‌گونه‌ای است که کاملا با رنگ دستگاه هماهنگی دارد. به‌طور کلی، این دستگاه همان چیزی است که از نسل جدید سوئیچ می‌توان انتظار داشت.

این نکته که نسخه‌ی جدید سوئیچ کوچک‌تر از نسخه‌ی اصلی خواهد بود، قبل از معرفی آن شایعه شده‌ بود. همچنین، گفته می‌شد نسخه‌ی جدید سوئیچ قدرتمندتر خواهد بود. براساس گفته‌ی باوزر، آن‌ها براساس بررسی این موضوع که مردم چگونه از سوئیچ استفاده می‌کنند، تصمیم گرفته‌اند نسخه‌ای از آن را بسازند که فقط به‌صورت دستی بتوان از آن استفاده کرد. او گفته است:

علاوه‌ بر اینکه می‌توانیم پیگیر چگونگی بازی کاربران شویم، می‌توانیم چگونگی به‌کارگیری دستگاه هنگام بازی را هم پیگیری کنیم. بنابراین، تولید دستگاهی با کاربری دستی، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد که دردسترس مردم قرار می‌گیرد.
nintendo switch

با تمام این ویژگی‌ها، سوئیچ لایت مشکلاتی هم دارد. اولین نکته‌ی مهم متصل‌نشدن آن به تلویزیون است که چون آزادی‌عمل برای کاربران نسخه‌ی اصلی سوئیچ ایجاد می‌کرد، ویژگی درخورتوجهی بود. علاوه‌براین، کنترل‌های چسبیده به صفحه‌نمایش و مشکل در نمایش HD و نبود حسگرهای IR در لایت، هماهنگی آن را با بازی‌ها کم می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید در بازی‌هایی مثل Poke Lets Go هیولاها را با حرکت کنترل شکار یا در بازی‌هایی مثل 1-2 Switch از کنترل‌های متحرک استفاده کنید، باید یک جفت Joy-Con جداگانه تهیه کنید. در‌حال‌حاضر، همه‌ی عنوان‌های قابل‌بازی با نسخه‌ی دستی سوئیچ مشخص شده‌اند و نینتندو گفته است این بازی‌ها را در فروشگاه‌های اینترنتی هم فراهم خواهد کرد. بدین‌ترتیب، اگر بخواهید بازی‌هایی را به‌صورت اینترنتی بخرید که با سوئیچ لایت هماهنگی ندارد، به شما هشدار داده خواهد شد.

با وجود طراحی جدید و تغییرات اندکی که بین سوئیچ لایت و نسخه‌ی اصلی سوئیچ وجود دارد، این دستگاه به‌طور کلی مانند یکدیگر هستند. نینتندو گفته است این دو مدل بسیار شبیه هستند و ابزارهای جانبی هریک از آن‌ها را برای دیگری می‌توان استفاده کرد؛ مانند کنترل‌های Joy-Con و کنترل پیشرفته‌ی سوئیچ و Poke Ball Plus. همچنین، سوئیچ لایت از وای‌فای، بلوتوث، NFC و کنترل‌های ژیروسکوپی داخلی بهره‌مند است.

از سال ۲۰۱۷ که سوئیچ اولین‌بار معرفی و وارد بازار شد، حدود ۳۵ میلیون دستگاه از آن فروخته‌ شده است. باوزر می‌گوید زمان‌بندی برای طراحی سوئیچ لایت بدین‌منظور بوده‌ است که بتواند موفقیت سوئیچ را افزایش دهد و البته، انتظار می‌رود با باز‌ی‌های مخصوص تعطیلات این موفقیت بیشتر هم شود؛ بازی‌هایی مانند Pokemon Sword و Shield و The legend of Zelda: Links Awakening.

باوزر در این زمینه گفته‌ است:

معتقدیم حالا که محصول را دراختیار داریم، پس زمان‌بندی صحیح بوده‌ است. این موقعیت بزرگی است که انتخاب‌های بیشتری به مردم بدهیم و مشتریان بیشتری در سومین سال فعالیت سوئیچ برای آن جذب کنیم. اگر این نکته را کنار نرم‌افزاری بگذارید که در E3 معرفی کردیم، متوجه خواهید شد که در آغاز تعطیلات موقعیت بسیار مناسبی داریم.

نینتندو سوئیچ لایت ۲۰ سپتامبر دقیقا هم‌زمان با عرضه‌ی Link’s Awakening، با قیمت ۱۹۹.۹۹ دلار وارد بازار خواهد شد. شایان ذکر است بازی Pokemon نیز ۸ نوامبر عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات