ژئوکدینگ، قابلیتی برای یافتن مقصد با وارد کردن آدرس در سرویس نقشه و مسیریاب بلد

شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پیدا کردن موقعیت صحیح مقصد را باید اولین قدم در راه یک مسیریابی درست خواند که به واسطه‌ی قابلیتی با عنوان ژئوکدینگ در مسیریاب‌ها ممکن می‌شود.
تبلیغات

امروزه وجود چندین اپلیکیشن مسیریابی در گوشی‌های هوشمند کاربرانی که در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند، به امری عادی و البته ضروری تبدیل شده است، چراکه گسترش روزافزون شهرها درکنار افزایش ترافیک و از همه مهم‌تر، ارزش بالای زمان برای هر فرد در زندگی مدرن باعث شده تا اپلیکیشن‌های مسیریابی به یکی از ملزومات مورد استفاده در زندگی روزمره کاربران تبدیل شوند.

هرچند تجربیات شهودی خود گواه استفاده‌ی گسترده‌ی کاربران از اپلیکیشن‌های مسیریابی است، اما می‌توان صحت این ادعا را در گزارش‌های آماری دقیق منتشرشده نیز مشاهده کرد. کافه بازار به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشن داخلی در گزارش مربوط‌به سال ۹۷، به این نکته اشاره کرده که اپلیکیشن‌های رفت‌وآمد، سومین رتبه را از نظر نصب بین ۲۴ دسته‌ی مورد بررسی به خود اختصاص داده‌اند. آمار نصب ۲.۴ اپلیکیشن از دسته‌ی رفت‌وآمد توسط هر کاربر کافه‌ بازار گواهی بر این مدعی است که موضوع یادشده از اهمیت بالایی در زندگی کاربران برخوردار است. از بین مسیریاب‌های اینترنتی، استقبال کاربران از گزینه‌های داخلی نظیر نشان و بلد، مخصوصا در کلان‌شهرهایی نظیر تهران، کرج و مشهد نشان از این موضوع دارد که کاربران ایرانی به‌دنبال دریافت اطلاعات صحیح و نزدیک به واقعیت از مسیریابی خود هستند.

استقبال از «نشان» که یک میلیون‌بار نصب را پشت سر گذاشته و همچنین «بلد» که رشد خوبی را تجربه می‌کند، نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی کاربران به دریافت اطلاعات نزدیک به واقعیت است، چراکه به‌طور حتم توسعه‌دهندگان بومی از مزیت‌های بسیاری برای ارائه‌ی اطلاعات دقیق برای مسیریابی برخوردار هستند. برای مثال، اطلاع از تغییرات ترافیکی نظیر طرح‌های ترافیک یا محدوده‌های زوج و فرد یا تغییرات ترافیکی دیگر که ازطریق ارتباط با نهادهای تصمیم‌گیرنده حاصل می‌شود، در اپلیکشن‌های بومی سریع‌تر و بهتر تحقق پیدا می‌کند.

هرچند اینترنت موبایل در سال‌های گذشته پیشرفت بسیار خوبی در کشور داشته، اما این پیشرفت از نظر جغرافیایی یکنواخت نبوده است و در برخی شهرهای نقاط کشور که اتفاقا اغلب از نظر مسیریابی نیز ناشناخته هستند، شاهد ضعف اینترنت هستیم. ازاین‌رو پشتیبانی از نقشه‌های آفلاین که توسط سرویس نقشه و مسیریاب بلد انجام شده، راه‌حلی برای این مشکل است. بلد سعی کرده تا با ارائه‌ی نقشه‌ی آفلاین ۳۱ استان کشور، حداقل امکان اطلاع از محیط پیرامون را در شرایطی که ارتباط با اینترنت برقرار نیست، حل کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که این ویژگی به‌معنای وجود مسیریابی در حالت آفلاین نیست، حال آنکه اضافه شدن این ویژگی در آینده می‌تواند مسیریابی در حالت آفلاین را نیز ممکن کند.

از دیگر چالش‌های یافتن مقصد در کشور، باید به تشابه اسمی خیابان‌ها، محلات و معابر اشاره کرد. برای مثال، وجود چندین معبر هم‌نام در شهر‌های مختلف کشور امری عادی است که از این‌رو در زمان جست‌وجو برای مسیریابی، کار را دشوار می‌کند. سرویس نقشه و مسیریاب بلد با علم به این موضوع، امکان یافتن مقصد با وارد کردن آدرس را ممکن کرده است. این ویژگی که با عنوان ژئوکدینگ شناخته می‌شود، امکان وارد کردن آدرس پستی و یافتن مقصد و در نتیجه مسیریابی درست را فراهم می‌کند. برای مثال کاربران می‌توانند با وارد کردن آدرسی شامل نام شهر، محله و خیابان، مکان مورد نظر را پیدا کرده و مسیریابی کنند.

به بیان ساده‌تر، ژئوکدینگ، عملیات تبدیل آدرس متنی با یک توالی مشخص به نقطه‌ی جغرافیایی است که روی نقشه قابل ردیابی باشد. اهمیت ویژگی ژئوکدینگ از این نظر مهم است که می‌توان با استفاده از آن، آدرس‌های پیچیده‌تر را روی نقشه بلد ردیابی کرد. برای مثال در صورتی که به‌دنبال کوچه‌ای با نام آناهیتا در خیابان نلسون ماندلا (آفریقا) شهر تهران باشید، با وجود اینکه ممکن است کوچه‌های دیگری در سطح این شهر یا شهرهای دیگر با نام آناهیتا وجود داشته باشد، ژئوکدینگ کوچه آناهیتا در خیابان نلسون ماندلای شهر تهران را برای شما خواهد یافت. ژئوکدینگ در حالت ساده‌‌تر شامل یافتن مکان‌هایی است که به لحاظ اسمی، مکانی یا نوع منحصر‌به‌فرد هستند. برای مثال برج میلاد، مکانی منحصر‌به‌فرد در کل کشور است، از این‌رو با تکیه بر ژئوکدینگ پیشرفته در بلد، می‌توان علاوه‌بر مکان‌های شناخته‌شده، نام معابر و خیابان‌ها را نیز به‌سادگی پیدا و مسیریابی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات