روز پیتزای بیت‌ کوین: مرد گرسنه فلوریدایی چگونه در دنیای ارز دیجیتال تاریخ‌ساز شد

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۲ می ۲۰۱۰ (۱ خرداد ۱۳۸۹) به‌عنوان روز پیتزای بیت کوین نام‌گذاری شده؛ اما جریان گران‌ترین پیتزای تاریخ از چه قرار است؟
تبلیغات

اولین تراکنش تجاری بیت‌کوین در قبال یک کالا، در روز ۱ خرداد ۱۳۸۹ (۲۲ می ۲۰۱۰) انجام شد. در این روز مردی فلوریدایی ۱۰ هزار بیت کوین را در مقابل تنها دو عدد پیتزا معاوضه کرد.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات تریدینگ ارز دیجیتال

از زمان اولین مبادله‌ی بیت‌کوین و کالا، علاقه‌مندان رمزارز در سراسر جهان «روز پیتزای بیت‌کوین» را جشن می‌گیرند. البته نه به این دلیل که کار مردی که ۱۰ هزار بیت‌کوین برای دو عدد پیتزا پرداخت به بوته‌ی نقد بکشند؛ بلکه به این دلیل که آن معامله نقطه‌ی عطفی برای بیت‌کوین محسوب می‌شود. امروزه، خرید پیتزا با پرداخت بیت‌کوین موضوع عجیبی نیست؛ اما در آن روزگار که هیچ فروشنده‌ای بیت‌کوین را به‌عنوان پرداختی قبول نمی‌کرد، آن معامله بسیار مهم تلقی می‌شد.

در  روز ۲۲ می ۲۰۱۰، لازلو هانیکز (Laszlo Hanyecz)، برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ی بیت‌کوین، به یکی از کاربران تالار گفت‌وگوی بیت‌کوین، یعنی جایی که اکثر بیت‌کوینرها در آنجا حضور داشتند، ۱۰ هزار بیت‌کوین در عوض دو عدد پیتزای پاپاجان (Papa John) پرداخت کرد. در آن زمان، بیت‌کوین تقریبا یک‌ساله بود و ۱۰ هزار بیت‌کوین تقریبا معادل ۴۰ دلار می‌شد.

هانیکز در پستی نوشته بود:

من ۱۰ هزار بیت‌کوین برای دو عدد پیتزا پرداخت می‌کنم؛ دو عدد پیتزای بزرگ که مقداری از آن برای روزهای بعد بماند. من گاز زدن پیتزای مانده را دوست دارم. خودتان می‌توانید درستش کنید یا از رستوران سفارش بدهید؛ اما آنچه می‌خواهم دریافت پیتزا در ازای بیت‌کوین است تا خودم مجبور به سفارش یا درست کردنش نشوم؛ مثل سفارش صبحانه در هتل یا چیزی شبیه به آن که تنها تحویلتان می‌دهند و شما می‌خورید و خوشحال هستید.

کاربر دیگری که با نام جرکوس (Jercos) شناخته می‌شد، پیشنهاد هانیکز را پذیرفت. به‌ منظور تکمیل تراکنش، هانیکز بیت‌کوین‌ها را برای جرکوس فرستاد و او پیتزا سفارش داد. پیتزای هانیکز پس از انفجار قیمت بیت‌کوین گران‌تر و گران‌تر تمام شد. تنها پس از ۹ ماه از این خرید، قیمت هر بیت‌کوین با یک دلار برابر شد و آن دو عدد پیتزا به ارزش ۱۰ هزار دلار رسیدند. در پنجمین سالگرد روز پیتزای بیت‌کوینی، ارزش آن دو عدد پیتزا به عدد شگفت‌انگیز ۲٫۴ میلیون دلار رسیده بود. با قیمت فعلی بیت کوین، این دو پیتزا ارزشی برابر ۳۵۲٫۴ میلیون دلار ارزش دارد.

بیت‌کوین همچنان تلاش می‌کند جریان اصلی دنیای ارز دیجیتال را در اختیار بگیرد؛ اما هرچه باشد، ما درباره‌ی پیتزا و بیت‌کوین صحبت می‌کنیم. چه کسی این دو را دوست ندارد؟

روز پیتزای ‌بیت‌کوین مبارک!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات