نیکی لائودا راننده افسانه‌ای فرمول یک درگذشت

سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
دارنده‌ی سه عنوان قهرمانی فرمول یک و اسطوره‌ی دنیای موتوراسپرت، ساعاتی پیش در ۷۰ سالگی چشم از جهان فروبست. نیکی لائودا نماد استقامت و پشت‌کار برای ورزش‌کاران جهان محسوب می‌شود.
تبلیغات

برای علاقه‌مندان به مسابقات سرعت، خصوصا رقابت‌های فرمول یک، لائودا اهمیت ویژه‌ای دارد. این راننده‌ی اتریشی در سال ۱۹۴۹ متولد شد و در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۷ و ۱۹۸۴ عنوان قهرمانی فصل فرمول یک را ازآنِ خود کرد. علاوه‌براین، لائودا ۲۵ مرتبه فاتح مسابقات جایزه‌بزرگ شد و ۵۴ بار روی سکو رفت.

 نیکو لائودا، چند هفته قبل از تصادف نوربرگ‌رینگ

صبر و استقامت لائودا فراتر از قهرمانی در فرمول یک، به جاودانگی او باعنوان انسانی بزرگ و پرتلاش در تاریخ جهان منجر شد. در سال ۱۹۷۶ و هنگام برگزاری جایزه‌بزرگ آلمان، یکی از تلخ‌ترین حوادث دنیای فرمول یک اتفاق افتاد. لائودا با خودرو فراری در پیست مشهور نوربرگ‌رینگ دچار حادثه شد و شعله‌های آتش پیرامون او را فراگرفت. لائودا هنگام حادثه بیهوش نبود و حتی بعد از خروج از خودرو، توانست روی پا بایستد؛ اما به‌شدت آسیب دید. نیمه‌ی راست صورتش با سوختگی شدید مواجه شد و حتی بخش زیادی از ابرو و پلک چشم و گوش راستش، از بین رفت. علاوه‌بر اندام بیرونی، لائودا دچار سوختگی ریه شد تا تنفس بدون دستگاه در روزهای ابتدایی بعد از حادثه، برای او دشوار و همراه‌با درد شدید باشد.

nikki Lauda

در کمال ناباوری، لائودا بعد از حادثه‌ی نوربرگ‌رینگ، فقط دو مسابقه‌ را از دست داد. حدود ۶ هفته پس از سوختگی، در جایزه‌بزرگ ایتالیا شرکت کرد و به مقام چهارم رسید. در آن‌ زمان، هنوز زخم‌های لائودا بهبود نیافته و کلاه ایمنی را روی بانداژ گذاشته بود. لائودا با وجود خون‌ریزی و درد، مسابقه‌ی فرمول یک در ایتالیا را به‌اتمام رساند. او امید اول قهرمانی در سال ۱۹۷۶ بود و توانست در مسابقات بعدی جایزه‌‌بزرگ کانادا و امریکا هم امتیاز کسب کند. هنگام برگزاری آخرین رقابت فصل در ژاپن، لائودا با اختلاف سه امتیاز، هنوز در رده‌ی اول جدول و بالاتر از جیم هانت بود؛ اما به‌دلیل ریزش اشک از چشم آسیب‌دیده، نتوانست مسابقه‌ی آخر را به‌پایان برساند. درنهایت، لائودا به مقام دوم در رده‌بندی فصل ۱۹۷۶ فرمول یک جهانی رسید و جیمز هانت با یک امتیاز اختلاف، قهرمان شد.

نیکی لائودا (سمت چپ) درکنار جیمز هانت، سال ۱۹۷۸

لائودا دوبار از مسابقات فرمول یک بازنشسته شد: ابتدا در سال ۱۹۷۹ اعلام بازنشستگی کرد؛ اما پس از سه سال استراحت، باردیگر در فصل ۱۹۸۲ پشت فرمان قرار گرفت. این راننده‌ی اتریشی، سومین قهرمانی خود در فرمول یک را سال ۱۹۸۴ با تیم مک‌لارن جشن گرفت و درپایان فصل بعد، برای همیشه از دنیای فرمول یک خداحافظی کرد.

nikki Lauda

خارج از دنیای رانندگان، لائودا به‌عنوان مدیر فنی و مشاور در تیم‌های فرمول یک فعال بود. او تا آخرین روزهای پیش از مرگ، در تیم مدیریتی فرمول یک مرسدس بنز حضور داشت. گفته می‌شود لائودا نقش مهمی در اولین قرارداد سه‌ساله‌ی لوئیس همیلتون با مرسدس AMG ایفا کرده است. علاوه‌بر فعالیت در دنیای موتوراسپرت، لائودا با نگارش پنج کتاب و تأسیس شرکت هواپیمایی اختصاصی خود با نام لائودا ایرلاین شناخته می‌شود.

پوستر فیلم سینمایی راش با تصویر بازیگران در نقش نیکی لائودا و جیمز هانت

در سال ۲۰۱۳، یک فیلم سینمایی براساس زندگی نیکی لائودا ساخته شد که مروری بر حوادث فصل ۱۹۷۶ فرمول یک و سال‌های قبل از آن داشت. فیلم راش (Rush) با کارگردانی ران هاوارد و حضور دنیل برول در نقش نیکی لائودا، فروش خوبی در سینماهای دنیا ثبت کرد و امروزه به‌عنوان مرجعی قابل‌قبول برای آشنایی با اسطوره‌ی فرمول یک شناخته می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات