انسان‌های عصر پارینه سنگی غذای نشاسته‌دار مصرف می‌کردند

یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
یافته‌های جدید نشان می‌دهد که اجداد ما از صدها هزار سال قبل پیش از پیدایش کشاورزی، ریشه‌ و غده‌ گیاهان نشاسته‌ای را می‌خوردند.
تبلیغات

اکتشافات جدید در غارهای رودخانه کلسیس در کیپ شرقی آفریقای جنوبی اولین شواهد باستان‌شناسی را نشان می‌دهد که انسان‌های مدرن اولیه شروع به طبخ و خوردن میوه‌ها و سبزیجات نشاسته‌ای مانند ریزوم و تجه کردند. پژوهش جدید که توسط تیم بین‌المللی از باستان‌شناسان انجام گرفته است، شواهدی فراهم کرده که می‌توانند از این فرضیه حمایت کند که تکثیر ژنِ هضم نشاسته در واکنش به افزوده شدن نشاسته به رژیم غذایی انسان‌ها رخ داده است.  

سینتیا لاربی، مدیر بخش باستان‌شناسی دانشگاه کمبریج در انگلستان و نویسنده اصلی پژوهش جدید که با یافته‌های جدید هیجان‌زده شده است، اعلام کرد که شواهد ژنتیکی و زیست‌شناختی قبلا نشان داده بودند که انسان‌های اولیه نشاسته می‌خوردند، اما پژوهشی در این خصوص انجام نگرفته بود. پژوهشی که انجام گرفت، بخشی از تحقیقات بین‌المللی بود که هدف آن بررسی نقش گیاهان و آتش در زندگی مردمان دوره‌ی پارینه سنگی میانه است. دوره‌ی پارینه سنگی میانه از حدود ۲۸۰ هزار سال قبل آغاز شده و تصور می‌شود که بین ۵۰ تا ۲۵ هزار قبل نیز ادامه داشته است.

غارهای رودخانه کلسیس

غارهای رودخانه کلسیس یکی از مشهورترین محل‌های باستان‌شناسی هستند که از صدها هزار سال قبل در تصرف انسان‌های مدرن اولیه بودند

این تیم بین‌المللی که از پژوهشگرانی با تخصص‌های گوناگون تشکیل شده بود، اجاق‌های دست‌نخورده‌ای در غار رودخانه کلسیس در کیپ شرقی آفریقای جنوبی را بررسی کردند. نتایج یافته‌های پژوهشگران نشان داد که این اجاق‌های کوچک برای پختن غذا و ریشه‌های نشاسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. این یافته‌های شگفت‌انگیز نشان می‌دهد که مواد غذایی نشاسته‌دار از دوره‌ای بین ۱۲۰ تا ۶۵ هزار سال قبل بخشی از رژیم غذایی انسان‌های اولیه بودند.

لاربی می‌گوید، با وجود تغییراتی که در فنون شکار و شیوه‌های ساخت ابزارهای سنگی به وجود آمد، انسان‌های اولیه به پخت‌وپز و خوردن غده‌ها و ریشه‌های نشاسته‌دار ادامه داده‌اند. پروفسور سارا ورز از دانشکده جغرافیا، باستان‌شناسی و مطالعات زیست‌محیطی دانشگاه ویتواتزرند در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی و پژوهشگر اصلی این محل باستان‌شناسی نیز اعلام کرد که پژوهش‌ها نشان می‌دهد  انسان‌های اولیه رژیم غذایی متوازنی را دنبال می‌کردند که نمایانگر نبوغ بوم‌شناسی آنان است. آن‌ها قادر بودند به‌صورت هوشمندانه از مواد غذایی مناسب و احتمالا داروهای (گیاهی) محیط پیرامون خود بهره ببرند.

سینتیا لاربی

سینتیا لاربی درکنار اجاق ۶۵ هزار ساله‌ای که به‌تازگی به‌همراه تیم بین‌المللی از پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت

جوامع عصر پارینه سنگی میانه می‌توانستند با ترکیب ریشه‌ها و غده‌های پخته‌شده و همین‌طور پروتئین و چربی حاصل از حلزون‌های صدف‌دار، ماهی و حیوانات کوچک و بزرگی که شکار می‌کردند، به بهترین نحو با محیط‌زیست خود سازگاری یابند که هوش بوم‌شناسی بالایی را، آن هم در ۱۲۰ هزار سال قبل نشان می‌دهد. لاربی در ادامه افزود که رژیم غذایی حاوی نشاسته از همان زمانی‌که انسان شروع به کشاورزی کرد، اتفاق نیفتاد؛ بلکه این رژیم غذایی به قدمت خود انسان است. کشاورزی در آفریقا از حدود ۱۰ هزار سال قبل شروع شد. درحالی‌که انسان‌ها از تقریبا ۱۲۰ هزار سال پیش در آفریقای جنوبی در گروه‌های کوچکی زندگی می‌کردند.

ورز نیز اعلام کرد که شواهد به‌دست‌آمده از غارهای رودخانه کلسیس که قبلا در آنجا چند قطعه جمجمه و آرواره انسان‌های مدرن اولیه به قدمت ۱۲۰ هزار سال قبل کشف شده است، نشان می‌دهد که انسان‌های آن دوره به‌مانند انسان‌های مدرن امروزی زندگی می‌کردند و تنها اندکی تنومندتر و قوی‌هیکل‌تر بودند. رودخانه کلسیس یکی از مشهورترین محل‌های باستان‌شناسی است که در تصرف انسان‌های مدرن بوده است و پروفسور ورز در این پژوهش جدید، به همراه همکارانش از جمله سوزان منتزر از موزه طبیعی سنکنبرگ و دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن در فرانکفورت آلمان اجاق کوچکی به قطر ۳۰ سانتی‌متر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات