اینفینیتی Q50 با فناوری خودران نیسان ProPilot 2.0 عرضه خواهد شد

شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
مطالعه 4 دقیقه
نیسان اعلام کرده که خودروی اینفنیتی Q50 به‌زودی برای اولین‌بار از سیستم رانندگی تمام خودران بهره خواهد برد.
تبلیغات

اینفینیتی Q50 به‌زودی از سیست کمک راننده‌ای بهره خواهد برد که اجازه‌ی رانندگی خودران، حتی بدون استفاده از دست را می‌دهد. خودروی Q50 که در بازار ژاپن با نام نیسان اسکای‌لاین فروخته می‌شود، از سیستم ProPilot 2.0 بهره خواهد برد که با استفاده از سیستم مسیریابی ماهواره‌ای، در مسیری از قبل مشخص‌شده در حالت خودران حرکت می‌کند. این فناوری در ابتدا تنها برای بازار ژاپن عرضه خواهد شد. به‌گفته‌ی شرکت نیسان، این فناوری برای عبور از ورودی‌ها و خروجی‌ها طراحی‌ شده و به راننده اجازه می‌دهد که در بزرگراه‌ها با چند لاین مختلف سبقت بگیرند و از خط خود خارج شوند.

فناوری ProPilot 2.0 نیسان

بنابر اطلاعات منتشر‌شده توسط نیسان، سیستم ProPILOT قابلیت رانندگی بدون دست در یک خط مشخص را هم فراهم می‌کند. هنگامی که راننده به یک راه فرعی می‌رسد یا قصد سبقت‌گرفتن از یک خودروی کندتر را دارد، سیستم به‌صورت هوشمند با استفاده از اطلاعات مسیریابی ماهواره‌ای و دوربین‌های ۳۶۰ درجه، بهترین زمان برای خروج از راه یا سبقت‌گرفتن از خودروی کندتر را پیش‌بینی می‌کند. ترکیب دوربین‌ها، رادار‌ها، سونارها، GPS و داده‌های نقشه‌ای با وضوح بالا، اطلاعات محیط اطراف خود و موقعیت خودرو را به‌صورت لحظه‌ای شناسایی می‌کنند.

فناوری ProPilot 2.0 نیسان

برای راننده‌ها، عملکرد‌های خاص با استفاده از الگوهای تصویری و صوتی فراهم می‌شوند و امکان تغییرات در سیستم با فشردن یک کلید وجود دارد. رانندگی بدون دست در حالتی قابل استفاده است که خودرو در یک خط مشخص حرکت کند و راننده دائما مسیر پیش‌رویش را کنترل کند. میزان هوشیاری و توجه راننده، با استفاده از دوربین قرار‌گرفته در قسمت بالایی داشبورد کنترل می‌شود. برای سبقت‌گیری هوشمند، خودروی کناری باید کندتر از سرعت تنظیم‌شده در کروز کنترل سیستم ProPilot حرکت کند و Q50 بتواند امکان سبقت‌گیری را شناسایی کند.

فناوری ProPilot 2.0 نیسان

در این صورت، راننده می‌تواند با فشردن دکمه‌ای، خودرو را در حالت سبقت‌گیری خودکار قرار دهد؛ اما هر دو دست راننده باید روی فرمان قرار بگیرد. به‌گفته‌ی نیسان، هنگامی که دست‌های راننده روی فرمان قرار داشته باشد، خودرو به‌صورت هوشمند به خط سبقت وارد می‌شود. حالت مشابهی برای تعویض خطوط هم وجود دارد که راننده با انتخاب حالت خاص و قراردادن دست‌ها روی فرمان، قابلیت تعویض خط را فعال می‌کند. سپس خودرو شرایط محیط را شناسایی می‌کند و در صورت ایمن بودن شرایط، خط را تعویض می‌کند.

فناوری ProPilot 2.0 نیسان

هنگامی که خودرو در مسیر مشخص‌شده در سیستم مسیریابی ماهواره‌ای بخواهد از بزرگراه خارج شود، کنترل کامل راننده الزامی خواهد بود. با وجود این، سیستم ProPilot بدون محدودیت نیست. شرکت نیسان به برخی از این محدودیت‌ها اشاره کرده که شامل موارد زیر می‌شود:

  • رانندگی بدون دست تنها در حالتی ممکن خواهد بود که خودرو در یک خط مشخص حرکت کند و راننده به مسیر جلو توجه همیشگی داشته باشد. اگر خودرو شرایط ترافیکی و محیطی خاصی را پیش‌بینی کند، راننده باید برای دراختیار گرفتن فوری فرمان آمادگی کامل داشته باشد.
  • قابلیت رانندگی بدون دست در شرایط حرکت در تونل به‌دلیل عدم امکان اتصال به سیستم GPS، در آزادراه‌هایی با ترافیک دو طرفه، در جاده‌هایی که وزش باد شدت دارد و در عوارضی‌ها و جاده‌های الحاقی به مسیر اصلی، امکان‌پذیر نیست. هنگامی که شرایط استفاده از سیستم رانندگی بدون دست وجود نداشته باشد، خودرو به‌صورت هوشمند به راننده هشدار می‌دهد تا کنترل فرمان خودرو را در دست بگیرد.
فناوری ProPilot 2.0 نیسان

به‌گفته‌ی نیسان، این فناوری در حال حاضر تنها برای بازار ژاپن درنظر گرفته‌شده است؛ اما در آینده‌ای نزدیک، شاهد معرفی فناوری ProPilot 2.0 در بازار جهانی هم خواهیم بود. با وجود این، نسخه‌ی قبلی این فناوری در بازار اروپا و آمریکای شمالی در مدل‌های قشقایی و X-Trail عرضه‌شده بود. نسخه‌ی پیشین از قابلیت‌هایی همچون راهنمای خروج از خط و کروز کنترل سازگار بود که نیازمند قرار داشتن دست راننده روی فرمان بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات