برداشتن چمدان‌ها در شرایط اضطراری هوایی چه عواقبی در‌پیش دارد؟

یک‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
دانستن ساده‌ترین نکات باعث نجات جان شما و دیگر مسافران هواپیما می‌شود. حتی اگر این موضوع مربوط به برداشتن چمدان در آخرین لحظه در فرود اضطراری باشد!
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

در مواقع بحرانی و تخلیه‌ی اضطراری هواپیما، برخی مسافران اصرار دارند به‌همراه چمدان‌هایی که با خود به داخل کابین برده‌اند، پیاده شوند. همین موضوع به دغدغه‌ی اصلی مهماندارانی تبدیل شده‌ است که وظیفه‌ی تخلیه‌ی هواپیما در سریع‌ترین زمان ممکن را بر عهده دارند.

مدتی پیش، یک هواپیمای آئروفلوت در روسیه مجبور به فرود اضطراری شد که پس از فرود آتش گرفت؛ ویدئوهای این سانحه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد در چنین بحبوحه‌‌ای، برخی مسافران ظاهراً از این لحظات حساس برای حمل کیف‌ها و چمدان‌های خود از داخل هواپیما به بیرون استفاده کرده بودند. طبق گزارش‌های یک ایستگاه رادیویی، تعدادی از مسافران به‌خاطر حمل چمدان‌هایشان، مانع از خروج سریع سایر مسافران شده و به این ترتیب روند تخلیه را کند کرده بودند.

آژانس خبری اینترفاکس گزارش کرد درحالی‌که عده‌ای از مسافران به‌سراغ چمدان‌های خود رفته بودند، عده‌ای دیگر که قصد فرار داشتند، در تک‌راهروی این هواپیمای روسی گیر افتادند. در این سانحه حداقل ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند. سارا نلسون (Sara Nelson)، رئیس انجمن مهمانداران در اتحادیه‌ی کارگران آمریکا، می‌گوید:

ما در حوادث اخیر، بارها و بارها شاهد این بوده‌ایم که مسافران در شرایط اضطراری به‌جای تخلیه‌ی سریع هواپیما، سعی می‌کنند که چمدان‌های خود را از قفسه‌های بالاسری پایین بیاورند. این موضوع از طرف ستاد ملی ایمنی حمل‌ونقل ایالات متحده آمریکا و اداره‌ی فدرال هوانوردی، به‌عنوان خطر ایمنی تعیین شده است.
بار بستن چمدان

فرانک جکمن (Frank Jackman)، سخنگوی بنیاد ایمنی پرواز که یک سازمان غیرانتفاعی است و راهنمایی‌ها و منابع لازم را برای صنعت حمل‌ونقل هوایی و هوافضا فراهم می‌کند، می‌گوید:

چمدان یا کیف دستی‌تان قطعاً ارزش مردن ندارد. علاوه‌بر این، شما نمی‌خواهید مسبب زخمی‌شدن یک مسافر دیگر شوید.

با اینکه سقوط هواپیما به‌ندرت رخ می‌دهد، بسیاری از مسافران از پرواز می‌ترسند. بخشی از ترس آن‌ها از آنجا نشئت می‌گیرد که فکر می‌کنند در صورت بروز مشکل نمی‌توانند هیچ کاری برای نجات خود انجام دهند؛ اما این باور چندان هم درست نیست. مسافران چه قبل از سوارشدن به هواپیما و چه زمانی‌که روی صندلی خود در هواپیما نشسته‌اند، با انجام یک‌سری امور در شرایط اضطراری از جمله اینکه قید چمدان‌های دستی خود در داخل کابین را بزنند، می‌توانند شانس نجات خود را افزایش دهند. در ادامه‌ی این مقاله از کجارو به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از کجارو کمک بگیرید. ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، جستجوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان‌ترین گزینه فراهم شده است.

پوشیدن لباس‌های کاربردی

لباس سفر

هنگام سفر از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف قابل‌اشتعال نظیر نایلون و پلی‌استر اجتناب کنید. لباسی با آستین بلند و شلوار بلند بپوشید تا از پوست شما دربرابر آتش‌سوزی و بریدگی‌های احتمالی محافظت کند. سارا نلسون می‌گوید:

کفش بنددار بپوشید و از پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار به‌خصوص پاشنه بلند یا صندل لاانگشتی بپرهیزید. درواقع کفشی بپوشید که در پای شما لَق نزند. کفش‌تان را نیز در طول سفر درنیاورید.

فرانک جکمن نیز توصیه می‌کند که مسافران باید کارت شناسایی خود را در جیب‌شان نگه دارند.

پرواز مستقیم

فرود هواپیما

سفر هوایی یکی از امن‌ترین روش‌های سفر به شمار می‌رود، هرچند پژوهشی از شرکت بوئینگ در سال ۲۰۱۷ نشان داد که اکثر سوانح هنگام برخاستن یا فرود آمدن هواپیماها اتفاق می‌افتند؛ بنابراین هرچه تعداد پرواز مسافران کمتر باشد، پرواز و فرود کمتری را نیز تجربه خواهند کرد و به این ترتیب پرواز مستقیم می‌تواند بهترین گزینه باشد.

انتخاب صندلی

انتخاب صندلی هواپیما

براساس اعلام اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا، هیچ چیزی به اسم بهترین صندلی در هواپیما وجود ندارد؛ بااین‌حال بسیاری از مردم معتقدند که انتخاب بخش عقب هواپیما و صندلی کنار راهرو هنگام خرید بلیط هواپیما، امن‌ترین محل هواپیما به شمار می‌رود.

مجله‌ی تایمز در سال ۲۰۱۵، تجزیه‌وتحلیلی روی مرگ‌های ناشی از سفرهای هوایی انجام داد و دریافت که نرخ مرگ‌ومیر در صندلی‌های یک‌سوم انتهایی کابین هواپیما ۳۲ درصد است؛ درحالی‌که این موضوع برای یک‌سوم جلویی و وسط کابین، به ترتیب ۳۸ و ۳۹ درصد عنوان شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در فاجعه‌ی هواپیمای روسی، بخش انتهایی هواپیما، بدترین نقطه بود؛ چراکه مردم در همان‌جا گیر افتاده بودند.

در‌های خروج

درهای خروج هواپیما

مسافران به محض اینکه سوار هواپیما می‌شوند، باید در‌های خروجی را پیدا کنند. درضمن به یاد داشته باشید که طبق اعلام مهماندار و ویدئوها و دفترچه‌های ایمنی، نزدیک‌ترین راه خروج شاید درست پشت سر شما باشد. سارا نلسون می‌گوید:

به محل صندلی‌تان و آنچه در اطراف‌تان رخ می‌دهد، توجه کنید. ببینید که در‌های خروج کجا قرار دارند و مهمانداران هواپیما که می‌توانند به کمک شما بشتابند، چه کسانی هستند.

علاوه‌بر این، باید تعداد ردیف‌های صندلی بین محل نشستن‌تان تا در خروج را بشمارید؛ چراکه اگر دودی کابین هواپیما را فرا بگیرد، شما نمی‌توانید در خروج را ببینید؛ اما با شمارش ردیف‌ها می‌توانید خود را به آن برسانید.

توجه به نکات ایمنی

توصیه های ایمنی در هواپیما

گوش‌کردن به نکات ایمنی که مهماندار عنوان می‌کند، خسته‌کننده است، در عین حال می‌تواند جان شما را نجات دهد؛ چراکه اگر همه‌ی نکاتی را که شنیده یا دیده‌اید نیز به خاطر نسپرده باشید، در مواقع اضطراری بهتر می‌دانید که چه کاری باید انجام دهید. پس علاوه‌بر شنیدن نکات ایمنی، کارت‌های ایمنی را مطالعه کنید. سارا نلسون دراین‌باره توضیح می‌دهد:

مسافرانی که به نکات ایمنی ذکرشده توسط مهماندار یا ویدئو توجه می‌کنند، آگاهی بیشتری از محیط اطراف خود به دست می‌آورند.

فرانک جکمن نیز توصیه می‌کند که مسافران به این نکات ایمنی ارائه‌شده دقت کنند. او در ادامه می‌گوید:

حقیقتاً با همه‌ی‌ هوش‌وحواسم به این نکات گوش نمی‌کنم؛ اما ازآنجاکه حاوی یادآوری‌های مهمی هستند، ارزشش را دارد که برایش وقت بگذارید.

کمربند صندلی

کمربند ایمنی هواپیما

کسانی که برای اولین‌بار به سفر هوایی می‌روند، شاید ندانند که کمربند ایمنی صندلی خود را چطور باز کنند و در صورت بروز سانحه، دستپاچه یا وحشت‌زده می‌شوند؛ موضوعی که برای سایر مسافران دردسرساز است. به همین دلیل یادگرفتن کار با کمربند ایمنی می‌تواند در شرایط اضطراری، خیلی مثمرثمر باشد. سارا نلسون می‌گوید:

اطلاع از اینکه چطور از کمربند صندلی خود استفاده کنید، می‌تواند بر توانایی شما برای زنده‌ماندن تأثیر بگذارد.

دستگاه‌های الکترونیکی

دستگاه های الکترونیکی در هواپیما

در صورتی که از تلفن، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های الکترونیکی در داخل هواپیما استفاده می‌کنید، سیم آن‌ را از جلوی راه بردارید. درضمن این وسایل‌ را نزدیک به خودتان نگه دارید تا در مواقع بحرانی به این‌طرف و آن‌طرف پرت نشوند. سارا نلسون می‌گوید:

مسافران قرار نیست که در طول پرواز، دستگاه‌های الکترونیکی خود را به برق وصل کنند، چراکه این کار می‌تواند خطرناک باشد. درواقع در شرایط اضطراری، هر چیزی که در داخل کابین هواپیما حرکت داشته باشد، می‌تواند به‌طور بالقوه به دیگران آسیب برساند.

 ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد خارجی یا داخلی خود را در کمترین زمان به کمک کجارو تهیه کنید. ما با همکاری آژانس‌‌های هواپیمایی این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم تا با جستجوی ساده، بلیط هواپیما موردنظرتان را به‌سادگی خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات