پهپادهای نظامی ترکیه به تیربار مجهز می‌شوند

جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
یک شرکت ترکیه‌ای با نام Asisguard، به سفارش ارتش ترکیه، نوعی پهپاد نظامی با نام سونگار طراحی کرده است که توانایی حمل و به‌کارگیری تیربار دارد.
تبلیغات

سازندگان ترکیه‌ای موفق به ساخت پهپادی شده‌اند که  به تیربار مجهز است و می‌تواند سوژه مورد نظر خود را با دقت بالا هدف قرار دهد و بدین ترتیب، ترکیه اولین کشوری خواهد بود که به این فناوری نظامی مجهز خواهد شد.

این پهپاد نظامی۲۵ کیلوگرمی ۸ پره ، می‌تواند ۲۰۰ کارتریج گلوله را با خود حمل کند. تیربار این پهپاد نیز توانایی شلیک هم به‌صورت تک‌تیر و هم به‌صورت رگبار ۱۵ عددی را دارد.

بسیاری از کشورها در حال حاضر به پهپادهای کوچکی مجهز هستند که توانایی حمل و پرتاب نارنجک و بمب را دارد. اما این پهپاد ترکیه‌ای که سونگار نام دارد و توسط شرکت Asisguard واقع در آنکارا طراحی و ساخته شده است اولین پهپاد مجهز به تیربار محسوب می‌شود و ترکیه اعلام کرده است که این تجهیزات جدید نظامی را تا پایان امسال از شرکت سازنده تحویل خواهد گرفت.

چالش بزرگ شلیک گلوله توسط پهپاد به دشواری تنظیم برد و زاویه شلیک برمی‌گردد. مسئله مهم دیگر، ثابت ماندن پهپاد در هنگام شلیک است؛ چرا که با هر شلیک، اسلحه تکان شدیدی می‌خورد که اصطلاحا به آن لگد گفته می‌شود و این تکانه‌ها، هدف‌گیری را برای شلیک‌های بعدی، بسیار مشکل خواهند کرد.

شرکت سونگار برای حل این چالش‌ها از دو فناوری استفاده کرده است:

۱. استفاده از حسگرهایی شامل دوربین و دامنه‌یاب لیزری برای محاسبه پارامترهایی مانند فاصله با هدف، سرعت باد، زاویه شلیک و پیدا کردن هدف.۲. بهره‌گیری از بازوهای رباتیک برای ثابت نگه‌داشتن تیربار که به پایداری اسلحه در برابر تکانه‌های شدید پس از شلیک کمک می‌کند.

پهباد ترکیه ای سونگار با قابلیت حمل و شلیک با تیربار

شرکت سازنده این پهپادها ادعا کرده است که سونگار می‌تواند سوژه‌ مورد نظر خود را از فاصله ۲۰۰ متری و با خطای ۱۵ سانتی‌متر هدف قرار دهد و چنین قابلیتی برای شلیک به اهدافی مانند انسان، از دقت کافی برخوردار است. این شرکت ادعا می‌کند که با انجام برخی تغییرات، پهپاد سونگار توانایی شلیک به اهدافی در فاصله ۴۰۰ متری را نیز خواهد داشت.

در ضمن سونگار از دوربین دید در شب و برد عملکرد ۱۰ کیلومتری  برخوردار است. آیهان سونار یکی از مدیران Asisguard می‌گوید:

امکان استفاده گروهی از سونگار نیز فراهم شده است؛ بدین ترتیب که یک دسته سه تایی از این پهپادها توسط یک ریموت کنترل، هدایت می‎‌شوند و هم‌زمان به اهداف خود شلیک می‌کنند.
پهباد ترکیه ای سونگار با قابلیت حمل و شلیک با تیربار

پیشرفت فناوری پهپادها توقف‌ناپذیر است. رابرت بانکر از اعضای مؤسسه استودیوهای استراتژیک ارتش آمریکا واقع در پنسیلوانیا، می‌گوید این نگرانی وجود دارد که گروههای مسلح به‌سرعت این فناوری را کپی کرده و فناوری اختصاصی مورد نظر خود را باز طراحی کنند. او در ادامه می افزاید:

سونگار ممکن است کاربردهای جدیدی از پهپادهای نظامی را  ارائه کند. برای مثال این پهپادها می‌توانند با آتش گسترده، دشمن را مجبور به مخفی شدن کنند و هم‌زمان پهپادهای دیگر به اهداف مهم‌تری مانند وسایل نقلیه و زیرساخت‌های دشمن هجوم ببرند.

در ویدیوی زیر می‌توانید نحوه عملکرد این پهپاد نظامی را مشاهده کنید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات