فناوری جدید هیوندای برای کاهش صدا در کابین خودرو

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
هیوندای از فناوری جدیدی رونمایی کرده است که صداهای اضافی در خودروهای الکتریکی و هیدروژنی را حذف می‌کند.
تبلیغات

هیوندای در حال توسعه و کار روی سیستم حذف صداهای اضافی در کابین خودرو است. این فناوری Road Active Noise Control نام دارد که به‌صورت کوتاه‌شده RANC نامیده می‌شود. فناوری که هیوندای در حال حاضر از آن استفاده می‌کند تنها می‌تواند صدای یکنواخت و قابل پیش‌بینی جاده را حذف کند و این مسئله مقداری کارایی سیستم را کاهش می‌دهد. 

به‌گفته‌ی هیوندای با فناوری جدید RANC می‌توان صداهای مختلفی مانند صدای تایرها و صدای جاده را تشخیص داد تا به شکل بهتری آن‌ها را خنثی کند. فناوری جدید برای این کار به حسگرهایی متکی است که با تحلیل صداها، توسط بلندگوهای کابین فرکانسی را ارسال می‌کند تا صدای اضافی را خنثی کند. میکروفن قرار گرفته درون کابین خودرو به‌طور پیوسته به تحلیل صداها می‌پردازد تا سیستم حذف نویز عملکرد موثرتری داشته باشد. به‌گفته‌ی هیوندای فناوری RANC مقادر به کاهش صداهای داخل کابین تا ۳ دسی بل است که در مقایسه با سایر سیستم‌های ANC فعلی تا دو برابر کارایی بهتری دارد. 

Hyundai advanced noise cancellation tech

به‌گفته‌ی گانگدوک لی، مدیر مرکز تحقیقات NVH هیوندای:

RANC فناوری بسیار قابل‌توجهی است که سیستم کاهش صدای آزاردهنده‌ی محیطی (NVH) را وارد سطوح جدیدی خواهد کرد. ما به پیشگامی خود در زمینه‌ی فناوری‌های NVH ادامه خواهیم داد تا بهترین سطح از این سیستم‌ها را به مشتریان خود ارائه کنیم. 

هیوندای ۶ سال صرف توسعه‌ی RANC =کرده است. غول خودروسازی کره جنوبی در این مدت با دو مؤسسه‌ی علمی تحقیقاتی کره‌ای به نام‌های WeAcom و BurnYoug همکاری کرده است. به‌گفته‌ی هیوندای این فناوری، به‌خصوص در خودروهای هیدروژنی (که فاقد پیشرانه‌ی پر سروصدای احتراق داخلی هستند و تنها صدای باد و تایر درون کابین آن‌ها شنیده می‌شود) کارایی بالایی دارد و می‌تواند راحتی سرنشینان را به طرز چشمگیری افزایش دهد. هیوندای در توسعه‌ی فناوری جدید خود از تأمین‌کنندگان داخلی و آمریکایی نیز استفاده کرده و در صورت موفقیت پروژه تولید انبوه آن توسط شرکت Harman انجام خواهد شد. 

نگاهی به سامانه‌های حذف صدا در دنیای خودرو 

Hyundai advanced noise cancellation tech

اولین خودرویی که از فناوری حذف صدا در آن استفاده شد نیسان بلوبرد مدل ۱۹۹۲ بود. مهندسان نیسان در آن سال‌ها از چهار میکروفون که در سقف خودرو برای دریافت امواج صدا استفاده کردند؛ این فرکانس‌ها سپس به یک میکروپردازنده ارسال می‌شد که تا با تحلیل و تولید امواجی معکوس، نویز محیط را کاهش دهد تا جایی که آن سامانه می‌توانست صدای پیشرانه را در دور موتور زیر ۴ هزار دور بر دقیقه خنثی کند.

در سال ۲۰۱۲ بوز (Bose) از نسخه‌ی دیگر از سیستم‌های حذف صدا رونمایی کرد که مورد توجه خودروسازانی از جمله فورد و مرسدس بنز قرار گرفت. مرسدس بنز نیز سیستم مختص به خود را توسعه داد که البته برای مقصودی متفاوت طراحی شده بود. سیستم مرسدس بنز که Pre-Safe Sound نام دارد در هنگام تصادف صدایی را از بلندگوها پخش می‌کند تا از آسیب دیدن گوش سرنشینان بر اثر صدای حاصل از برخورد جلوگیری شود. بنابر اعلام مرسدس بنز براساس آزمایش‌های انجام شده، صدای حاصل از تصادف درون خودرو تا ۸۰ دسی بل کاهش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات