نگاهی به تغییرات و ویژگی‌های جدید نسخه ۸ بازار

سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
مطالعه 8 دقیقه
هلدینگ هزاردستان، هشتمین نسخه از فروشگاه اینترنتی کافه بازار را منتشر کرد که با تغییرات گسترده‌ای همراه شده است. در ادامه به بررسی نسخه‌ی جدید کافه بازار می‌پردازیم.
تبلیغات

چندی پیش، کافه‌بازار هشتمین نسخه از فروشگاه اپلیکیشن خود را با تغییرات متعددی منتشر کرد. کافه‌بازار بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایرانی است که از سال ۱۳۹۰ کار خود را آغاز کرده و موفق شده تا در هشت سال اخیر به بزرگ‌ترین و پرکاربرترین فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی در کشور تبدیل شود.

کافه‌بازار با انتشار گزارشی در اردیبهشت ۱۳۹۸، آمارهایی را در رابطه با آخرین وضعیت این فروشگاه ارائه کرد. بر این اساس کافه‌بازار موفق شده تا از مرز ۴۰ میلیون نصب روی دستگاه‌های اندرویدی عبور کند. همچنین باید به میزبانی از ۱۳۲ هزار اپلیکیشن و ۳۱ هزار بازی اشاره کرد که ماحصل فعالیت نزدیک به ۲۲ هزار توسعه‌دهنده‌ای است که این محصولات را توسعه‌ داده‌اند.

حال بزرگ‌ترین فروشگاه یا به بیان بهتر، بستر انتشار و توزیع اپلیکیشن، بازی و ویدئو ایرانی، نسخه‌ی هشتم این فروشگاه را با تغییراتی بنیادی که شامل بهبود‌های ظاهری و زیرساختی است، منتشر کرده است. در ادامه نسخه‌ی هشتم کافه‌بازار را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.  

رابط کاربری و تغییرات ظاهری

بدون شک بزرگ‌ترین تغییر رخ‌داده در کافه‌بازار که در اولین نگاه کاملا مشخص و روشن است، مربوط به رابط کاربری و تغییراتی می‌شود که می‌توان در نسخه‌ی هشتم کافه‌بازار به وضوح دید. رابط کاربری کافه‌بازار بسیار ساده و در عین حال گویاتر شده، به‌طوری‌که می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن با رابط کاربری جدید ارتباط برقرار کرده و به نوعی تسلط کافی برای کار با کافه‌بازار پیدا کرد.

بهبود رابط کاربری بازار ۸ باعث شده تا کاربران به‌راحتی به هدف خود دست یابند

نکته‌ای که با اولین نگاه به رابط کاربری کافه‌بازار بیش از هر چیزی در نظر کاربر جلوه می‌کند، سادگی رابط کاربری نسخه‌ی جدید این فروشگاه اینترنتی است. به وضوح می‌توان دید که الگوی طراحی جدید کافه‌بازار مبتنی بر متریال دیزاین است. در کنار استفاده از الگوهای طراحی متریال دیزان، تغییر بارز دیگر در نسخه‌ی جدید کافه‌بازار، افزایش کنتراست در منو‌های مختلف این فروشگاه اینترنتی است که با رنگ سبز جدیدی همراه شده است. کافه‌بازار خود با اشاره به تغییرات ظاهری صورت‌گرفته، بهبود رنگ، کنتراست و ساده‌سازی صفحه‌ها را در کنار افزایش یکپارچکی و دسترسی‌پذیری محصول از جمله‌ی بزرگ‌ترین تغییرات اعمال‌شده خوانده است.

تمام تغییرات اعمال‌شده در نسخه‌ی جدید کافه‌بازار باعث شده تا کاربر به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتواند اطلاعات مورد نیازش را دریافت کند و به هدف خود دست یابد. برای مثال در صفحه‌ی هر اپلیکیشن شاهد اضافه‌شدن رنگ سبز به هدر هستیم که باعث شده تا فضای هر صفحه تفکیک شود ومنظم‌تر جلوه کند. کافه‌بازار هدف از تغییر رنگ را بهبود کنتراست نامناسب گذشته خوانده که ریشه در رنگ سبز پیشین داشته است. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها، بزرگ شدن کلید مربوط به نصب است که با قرارگرفتن به‌صورت عرضی زیر آیکن و نام اپلیکیشن، رسیدن به هدف اصلی از مراجعه به کافه‌بازار را تسهیل کرده است. طراحان کافه‌بازار سعی کرده‌اند تا اطلاعات مربوط به هر اپلیکیشن را از بالا به پایین و براساس درجه‌ی اهمیت نمایش دهند. همان‌طور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، پس از کلید نصب، آمارهای میزان نصب فعال، امتیاز، دسته‌ی اپلیکیشن و حجم اپلیکیشن قرار گرفته و سپس نوبت به میانگین امتیاز کاربران با جزئیات رسیده است.

بازار 8

کافه‌بازار اعلام کرده که طراحی جدید براساس الگوی رفتار کاربران و همچنین فاکتوری با عنوان Thumb Zone است. Thumb Zone به نواحی از نمایشگر گفته می‌شود که انگشت شست کاربر در آن نواحی مانورپذیری بالایی داشته و کاربر قادر است تا تعامل خود را از طریق انگشت شست به‌راحتی منتقل کند.

این سیاست در صفحه‌ی اصلی نیز به‌خوبی پیاده شده است؛ به‌طوری‌که می‌توان محتوای ویدیویی را به‌روشنی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها متمایز کرد. کافه‌بازار به رسم بسیاری از فروشگاه‌های اپلیکیشن در صفحه‌ی ابتدایی به نمایش دسته‌بندی‌شده‌ی اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و ویدیوها پرداخته که بنابر فاکتور‌های مختلفی دسته‌بندی شده‌اند. نکته قابل ذکر در مورد نسخه‌ی جدید کافه‌بازار، پررنگ‌ترشدن هرچه بیشتر بخش ویدئو در این نسخه است. هرچند کافه‌بازار بخش ویدئو را در نسخه‌ی هفتم به این فروشگاه اضافه کرده بود، اما توجه به این بخش جدید به دلیل ناکارآمدی رابط کاربری کم بود؛ حال آنکه بخش ویدئو در نسخه‌ی هشتم کافه‌بازار به‌راحتی قابل تشخیص و تفکیک است. کاربران کافه‌بازار در این بخش می‌توانند به بخش گسترده‌ای از محتوای ویدیویی فیلیمو دسترسی داشته باشند.

امنیت و تغییرات زیرساختی

معیار اغلب کاربران برای مقایسه نسخه‌ی جدید یک نرم‌افزار، تغییرات ظاهری است، اما به جرات می‌توان ادعا کرد که تغییرات زیرساختی و بهبود‌های زیرپوستی به‌مراتب اهمیت بیشتری دارند. کافه‌بازار نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی بهبود عملکرد و افزایش امنیت به‌واسطه‌ی اینکه کافه‌بازار یک بستر توزیع و نشر اپلیکیشن و بازی است، اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه کافه‌بازار به‌عنوان پرکاربرترین فروشگاه اپلیکیشن ایرانی شناخته می‌شود، شانس آلوده‌شدن از طریق نصب اپلیکیشن آلوده یا اپلیکیشن‌هایی که اطلاعات کاربران را به سرقت می‌برند از طریق این بستر بسیار بالا است، پس کافه‌بازار باید روش‌های جدید و امنی را برای حفاظت از کاربرانش به کار گیرد. این مهم در بازار ۸ روی داده و کافه بازار از اضافه‌شدن سپرامنیت به این نسخه خبر داده است.

سپر امنیت رفتار اپلیکیشن‌ها و حتی به‌روزرسانی‌ها را همواره زیر نظر دارد

سپرامنیت قابلیتی است که امکان انتشار بدافزارها و اپلیکیشن‌های مخرب را کاهش می‌دهد. کافه بازار اعلام کرده که با استفاده از ابزار‌هایی نظیر چندین آنتی‌ویروس به بررسی امنیت اپلیکیشن‌ها به‌صورت روزانه می‌پردازد. این موضوع فقط شامل اپلیکیشن‌هایی که یک کاربر می‌خواهد نصب کند نبوده و حتی نصب به‌روزرسانی‌ها برای اپلیکیشن‌های موجود روی گوشی شامل این بررسی می‌شود تا در صورت تغییر ماهیت عملکرد، کافه‌بازار متوجه این موضوع شده و کاربر را از خطر احتمالی آگاه کند. سپرامنیت علاوه بر بررسی اپلیکیشن با استفاده از چندین آنتی‌ویروس، دسترسی‌های اپلیکیشن و تناسب دسترسی‌ها با کارکرد برنامه و همچنین رفتار برنامه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بررسی اپلیکشن، قبل و بعد از انتشار، به این دلیل حائز اهمیت است که بعضی از اپلیکیشن‌ها پس از انتشار و جذب کاربر شروع به تغییر رفتار از سمت سرور کرده و به سرقت اطلاعات یا نمایش تبلیغات می‌پردازند. درواقع سپر امنیت عملکردی مشابه Play Protect در پلی استور گوگل دارد که با بررسی اپلیکیشن‌ها، از متضررشدن کاربران به‌موجب نصب یا به‌روزرسانی یک اپلیکیشن مخرب جلوگیری می‌کند. البته پلی‌پروتکت با توجه به پیوند با پلی‌استور گوگل و محدودیت‌های موجود برای توسعه‌دهندگان ایرانی در کنار تفاوت تعاریف امنیت در کشور، سرویس قابل اتکایی نیست. برای مثال باید به اپلیکیشن‌هایی اشاره کرد که با فریب کاربران آن‌ها را در سرویس‌های ارزش افزوده عضو می‌کنند. چنین موارد نقش سپر امنیت در کافه‌بازار را بیش‌ازپیش پررنگ می‌کند.

کافه‌بازار پیش از این نیز به بررسی اپلیکیشن‌ها پرداخته و مواردی را که از خطوط قرمز عبور می‌کردند، حذف می‌کرد، اما وجود سپرامنیت امکان اطلاع‌رسانی به کاربران و هشدار در مورد اینکه یکی از اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی حریم خصوصی کاربر را به خطر می‌اندازد، فراهم کرده است. برای مثال می‌توان به اپلیکشنی چون CamScanner اشاره کرد که اخیرا و پس از مشاهده‌ی فعالیت‌های مشکوک از کافه‌بازار حذف شد. بازار اعلام کرده که اپلیکیشن‌هایی که ماهیت آن‌ها فریب کاربر، داده‌ربایی، تروجان، تبلیغات مزاحم و موارد این‌چنین باشند، توسط سپر امنیت شناسایی شده و از کافه‌بازار حذف می‌شوند.

بازار 8

برای دسترسی به سپرامنیتی کافی است تا در نوار پایینی کافه بازار روی بازار من کلیک کرده و سپس در منوی نمایش‌داده‌شده روی سپر امنیت کلیک کنید. در این حالت فهرستی به کاربر نمایش داده می‌شود که شامل اپلیکیشن‌هایی است که دارای مشکل امنیتی هستند.

بازار ۸ به موجب استفاده از API جدید SMS Retriever به پیامک‌های گوشی دسترسی ندارد

از جمله‌ی تغییرات زیرساختی دیگر در بازار ۸، نحوه‌ی دسترسی به SMS است. پیش از به‌کارگیری API جدید SMS Retriever برخی اپلیکیشن‌ها مجوز دسترسی به پیامک‌ را داشتند و در این حالت، اپلیکیشن مورد نظر به تمام پیامک‌های کاربر دسترسی داشت. با استفاده از SMS Retriever دیگر برای دسترسی به پیامک‌ خاص، نیاز نیست تا اپلیکیشن به تمام محتوای صندوق پیامکی کاربر دسترسی داشته باشد؛ چراکه SMS Retriever با استفاده کد انتهای پیام، آن را به اپلیکیشن مورد نظر ارسال می‌کند و از این‌رو دیگر تمام پیامک‌ها در معرض خوانده‌شدن قرار ندارند. توسعه‌دهندگان بازار ۸ برای بالابردن امنیت، به‌منظور اعتبارسنجی کاربر از طریق پیامک، این API را مورد استفاده قرار داده‌اند.

توسعه‌دهندگان بازار ادعا کرده‌اند که نسخه‌ی جدید این فروشگاه اپلکیشن در مقایسه با نسخه‌ی پیشین از نظر مصرف حافظه‌ی رم، پردازنده و باتری بسیار بهینه‌تر شده است. اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارد که مصرف حافظه‌ی رم در بازار ۸ با وجود بازکردن صفحه‌‌ی متعدد به‌صورت خطی افزایش نمی‌یابد، در حالی که این اتفاق در نسخه‌ی ۷ بازار امری محتمل بود. براساس آمارهای ارائه‌شده، عملکرد بازار ۸ در اشغال حافظه در مقایسه با نسخه‌ی پیشین ۵۳ درصد بهبود پیدا کرده است. 

بهبود زیرساخت از نظر به‌کارگیری حافظه‌ی رم در مورد نیاز به توان پردازشی پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی نیز صادق است و مجموع بهبود عملکرد بازار ۸ باعث شده تا مصرف باتری اپلیکیشن کافه بازار در مقایسه با نسخه‌ی پیشین بهبود چشمگیری را شاهد باشد.

نتیجه‌گیری

امنیت در گوشی‌های هوشمند همواره یک امر مهم و ضروری است. وجود اپلیکیشن‌های بانکی و انواع کیف‌های پول الکترونیک باعث شده تا امنیت مقوله‌ای جدی در گوشی‌های هوشمند باشد، از این‌رو باید به منبع نصب اپلیکیشن‌ها توجه فراوانی داشت. دانلود فایل APK از منابعی جز فروشگاه‌های اپلیکیشن معتبر می‌تواند نتایج مخربی به‌همراه داشته باشد. شاید در ظاهر اپلیکیشن دانلودشده شبیه به نسخه‌هایی باشد که می‌توان در فروشگاه‌های اینترنتی نیز یافت، اما فعالیت پشت پرده اپلیکیشن به‌هیچ‌وجه توسط کاربران عادی قابل تشخیص نیست و از این‌رو است که نصب اپلیکیشن از مراجع غیررسمی می‌تواند مشکل‌ساز باشد، چراکه فعالیت‌های مخرب پشت پرده نظیر از جاسوسی اطلاعات کاربران نظیر انتقال رمزهای عبور می‌تواند منجر به سرقت اطلاعات شود. از این‌رو وجود سرویس‌هایی نظیر سپر امنیت در کافه بازار یا پلی پروتکت در پلی استور در کنار سنجش صحت عملکرد هر اپلیکیشن طی عمر فعالیت آن از ابتدای ورود به فروشگاه تا ارائه‌ی انواع به‌روزرسانی‌ها می‌تواند خیال کاربران را از مسئله‌ی امنیت راحت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات