نمایش دریفت با ون دیفرانسیل عقب هیوندای آی مکس
برند N بخشی از شرکت خودروسازی هیوندای است که علاوهبر مدیریت تیمهای حاضر در مسابقات سرعت، مدلهای متنوع را تقویت و بهینهسازی میکند. مهندسان N با هدف افزایش محبوبیت محصولات هیوندای، به برنامههای نمایشی و ساخت تکنمونهها هم بیتوجه نیستند. تازهترین فعالیت آنها روی ون iMax اجرا شده است تا این خودرو تجاری و کمترشناختهشدهی هیوندای را به مدل اسپرت و هیجانانگیزی با نام دریفت باس تبدیل کنند.
ون هیوندای از سال ۱۹۹۷ در بازار جهانی با نام استارِکس (Starex) عرضه میشود و پلتفرم مشترک با کیا کارنیوال دارد. خط مونتاژ این محصول امروزه در کشورهای کرهجنوبی، مصر، الجزایر، اندونزی، مالزی و ترکیه فعال است. هیوندای استارکس در بازار استرالیا با نام آیمکس فروخته میشود و محبوبیت زیادی در این کشور دارد.
آیمکس در استرالیا با پیشرانهی ۲/۵ لیتری دیزل، ۱۶۷ اسببخار قدرت و ۴۴۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند؛ اما بهلطف پیشرانهی ۳.۵ لیتری تویینتوربوشارژی که مهندسان دپارتمان N تنظیم کردهاند، به ۴۴۰ اسببخار قدرت و ۵۵۵ نیوتنمتر گشتاور رسیده است. تمامی توان موتور ازطریق جعبهدندهی خودکار هشتسرعته به محور عقب منتقل میشود.
ارتقای ون هیوندای به نصب دیفرانسیل عقب و تعویض پیشرانه محدود نیست. رینگهای ۱۹ اینچ آلومینیومی و دمپرهای زیر سپر و ترمزهای تقویتشده نیز متفاوت از مدل استاندارد هستند. دیگر نکتهی جالب این است که تقسیم وزن پنجاهپنجاه بهخوبی روی هیوندای آیمکس دریفت باس اجرا شده است؛ بهطوریکه پس از حضور هشت سرنشین در خودرو، همچنان تعادل وزن مساوی در جلو و عقب فراهم میشود.
برنامهای برای تولید انبوه دریفت باس وجود ندارد؛ چراکه این خودرو با اهداف نمایشی و تبلیغاتی تولید شده است تا نشانهای از توجه هیوندای به بازار محصولات N در استرالیا باشد. احتمالا فروش چشمگیر هیوندای i30 N در استرالیا مشوق شرکت سازنده برای فعالیت در پروژهی دریفت باس بوده است.
نظرات