حکم‌رانی انویدیا در بازار رقابتی تراشه‌های هوش مصنوعی

جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
مفهوم رایانش مرزی چندسالی است که توجه شرکت‌های اصلی طراحی و تولید تراشه‌های پردازشی را به خود جلب کرده و نبردی سخت بین آن‌ها برسر گرفتن سهم بازار ایجاد کرده است.
تبلیغات

در صنعت تراشه‌های پردازنده‌های رایانش مرزی نبرد بر سر تنوع محصول است. در سال ۲۰۱۹ این بازار شاهد مهاجرت ادامه‌دار بارهای پردازشی هوش مصنوعی به‌ویژه پردازش‌های استنتاجی از سرورها به پردازنده‌های مرزی روی دستگاه‌های مختلف مانند gatewayها، سنسورها و ... بوده است. براساس تحقیق شرکت ABI Reaserch رشد این بازار در ۱۷ عرصه از ۲/۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۷/۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید که پیش‌بینی می‌شود هیچ شرکتی بیشتر از ۴۰ درصد آن را تصاحب نخواهد کرد. در این بازار انویدیا با تصاحب ۳۹ درصد از درآمد کل پیش قراول است. این شرکت که در اصل ارائه‌دهنده پردازنده‌های گرافیکی است سابقه طولانی و پررنگی در حوزه‌های اصلی به‌کارگیری هوش مصنوعی که این صنعت را به‌پیش می‌برد مانند صنعت خودرو، دوربین، روباتیک و تولید انبوه هوشمند دارد.

لیان جی سو (Lian Jye Su) پژوهشگر شرکت تحقیقاتی ABI می‌گوید:

در حوزه پردازنده‌های گرافیکی انویدیا طیف گسترده‌ای از تراشه‌ها با قدرت محاسباتی و مصرف توان‌های مختلف به بازار عرضه می‌کند و در عرصه پردازنده‌های مرزی با تکیه بر جامعه وسیع توسعه‌دهندگان، همکاران دانشگاهی و تحقیقاتی‌اش توانسته خود را در بازار تثبیت کند.

اما انویدیا در این بازار تنها نیست. این شرکت رقابت سختی با رقبای اصلی خود مانند اینتل با تراشه‌های همه‌جانبه‌اش از پردازنده‌های سری زئون تا Mobileye و Movidius Myriad و شرکت‌های سازنده FPGA مانند Xilinx، ‌QiuckLogic و Latice Semiconductor روبه‌رو است که در حال توسعه‌ی راهکارهای سخت‌افزاری خود برای هوش مصنوعی در صنعت هستند. یکی از بازارهای بسیار فعال که انویدیا در آن حضوری نداری، بازار تلفن‌های هوشمند است. این بازار بسیار جذاب در حال حاضر توسط شرکت‌های کوالکام، سامسونگ، اپل و هواوی اشغال شده است. بازار دیگر ابزارهای خانه هوشمند است که دو شرکت مدیاتک و AMLogic با تمرکز روی پیاده‌سازی پردازش گفتار آن را تصاحب کرده‌اند.

آن‌طور که به نظر می‌رسد شرکت‌های تولیدکننده تراشه‌های پردازشی یکی از این سه استراتژی را انتخاب کرده‌اند:

استراتژی اول توسعه و عرضه تراشه‌هایی با کاربرد جایگزین پردازش‌های تحت سرور و گیت‌وی است. این تراشه‌ها قدرت بسیار بالای پردازشی دارند و معماری آن‌ها این اجازه را به آن‌ها می‌دهد تا برای مدت طولانی به نیازهای در حال تغییر و توسعه و الگوریتم‌های مختلف هوش مصنوعی پاسخ دهند. در حال حاضر انویدیا، اینتل و زایلینکس تونسته‌اند تراشه‌های با امکانات و قدرت پردازشی خوب ارائه دهند اما شرکت‌های دیگر مانند هواوی، Graphcore و Habana labs ممکن است در آینده نزدیک آن‌ها را به چالش بکشند.

استراتژی دوم هدف قرار دادن دستگاه‌ها و گره‌های (nodes) مرزی است. این هدف به‌صورت مشخص دستگاه‌های خانگی و الکترونیکی مانند تلفن‌های هوشمند معمول است که شرکت‌هایی مانند کوالکام و مدیاتک تاکنون در آن حضور خوبی داشته‌اند، اما اپل، سامسونگ و هواوی که هریک هوش مصنوعی خود را توسعه داده‌اند نیز با طراحی تراشه‌های اختصاصی در حال توسعه بازار خود هستند.

تراشه

و استراتژی آخر، هدف قرار دادن بازار دستگاه‌های باتری‌دار و قیمت پایینی است که قدرت محاسباتی حداقلی و عمر مفید طولانی دارند. این تراشه‌ها معمولا در شهرهای هوشمند، ساختمان‌های هوشمند، حمل‌و‌نقل هوشمند و کاربردهایی از این دست استفاده می‌شوند و نیازمند شبکه اترنت یا شبکه‌های کم‌مصرف منطقه‌وسیع (Low-Power Wide-Area Networks :LPWANs) برای برقراری ارتباط و ارسال و دریافت داده‌های خود هستند. این کاربردهای بسیار مرزی نیازمند قدرت پردازشی بسیار اندکی هستند که به آن هوش مصنوعی باریک یا کوچک (Tiny AI، Thin AI) نیز گفته می‌شود. تحقیقات شرکت ABI‌ می‌گوید فروش این‌گونه دستگاه‌ها از ۰/۹ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۵/۷ میلیون در سال ۲۰۲۴ با نرخ سالانه ۴۵/۵ درصد رشد خواهد کرد. به‌صورت سنتی این دستگاه‌ها به قدرت‌های پردازشی سرورهای خود وابسته‌اند و تنها به جمع‌آوری داده از محیط برای پردازش در سرورها می‌پردازند، اما به‌تازگی برخی شرکت‌ها تراشه‌هایی ارائه کرده‌اند که قدرت پردازشی هوش مصنوعی لازم با مصرف توان بسیار اندک ارائه کرده‌اند که می‌تواند جایگزین راهکارهای قبلی شوند. یکی از این شرکت‌ها GreenWave است، یک استارت‌اپ که تراشه‌های پردازش هوش مصنوعی مبتنی بر معماری متن‌باز RISC-V توسعه می‌دهد. شرکت‌های دیگری همچون Latice و Syntiant تراشه‌های اختصاصی با قدرت پردازش در حوزه پردازش زبان‌های طبیعی (NLP) ارائه کرده‌اند.

سو در ادامه می‌افزاید:

بازار تراشه‌های پردازش مرزی بسیار رقابتی است. کاربردهای این تراشه‌ها هرروز پیچیده‌تر و متنوع‌تر می‌شود و هرماه شاهد ظهور بازیگران جدید هستیم در حالی‌که بازیگران اصلی آن در حال تثبیت و تحکیم جایگاه خود در این محیط چندگانه هستند. بنابراین آن‌چه برای تمام شرکت بسیار حیاتی است عرضه دقیق ارزش خود، بسته نرم‌افزاری همه‌جانبه و پشتیبانی قدرتمند همکاران و جامعه توسعه‌دهندگان است.

این یافته‌ها از گزارش تجزیه و تحلیل برنامه کاربردی ABI Research Edge AI: Chipsets: Outlook Technology and Use Cases به‌دست آمده است. این گزارش بخشی از خدمات تحقیقاتی هوش مصنوعی و ماشین شرکت است که شامل تحقیقات، داده‌ها و بینش‌های تحلیلگر است که براساس مصاحبه‌های اولیه گسترده، گزارش های تحلیلی کاربردها، تجزیه و تحلیل عمیقی را در مورد روند اصلی بازار و عوامل یک فناوری خاص ارائه می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات