گوگل چالش ژست‌های حرکتی اندروید را از سال ۲۰۲۰ رفع می‌کند

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ژست‌های حرکتی در نسخه‌های غیررسمی و رسمی اندروید خصوصا برای ناوبری بین منوها استفاده می‌شوند، اما چالش‌های متعددی را برای توسعه‌دهنده‌ها و کاربران دارند.
تبلیغات

از چند سال پیش، تولیدکننده‌های متعدد دستگاه‌های اندرویدی، راهکارهای ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی را در دستگاه‌های خود اضافه کردند. از همان زمان توسعه‌دهنده‌ها و کاربران با چالش‌های متعددی در استفاده از دستورهای حرکتی روبه‌رو شدند. گوگل تصمیم دارد تا با دستورالعمل‌های جدید، چالش‌های موجود را برای همه رفع کند. رویکردهای جدید مورد انتظار گوگل، برای همه‌ی گوشی‌های هوشمند تولیدشده از یکم ژانویه‌ی ۲۰۲۰ اجرا خواهند شد.

گوگل از مدتی پیش پیاده‌سازی ژست‌های متفرقه را برای محصولات اندرویدی جدید دشوار می‌کرد. درواقع محدودیت‌هایی وجود داشت تا گوشی اندرویدی نو، در زمان راه‌اندازی اولیه به چنین قابلیت‌های متفرقه‌ای مجهز نشود. به‌هرحال دستورالعمل‌های جدید ارتباطی با ممنوعیت به‌کارگیری حسگرها ندارند و رویکرد متفاوتی را در پیش خواهند گرفت.

رقابت شدیدی بین المان‌های رابط کاربری متنوع وجود دارد تا به‌عنوان راهکارهای اصلی در گوشی‌های هوشمند استفاده شوند. در سال‌های اخیر، علاوه بر ژست‌های حرکتی، المان‌های متعدد مبتنی بر کشیدن انگشت به داخل، برای گوشی‌های هوشمند معرفی شده‌اند؛ اکثر آن‌ها نیز توسط سامسونگ توسعه یافتند. بخش کاربری Edge Panel که چند سال پیش با گوشی‌های سری اج سامسونگ معرفی شد، زمانی نمایان می‌شود که کاربر انگشت خود را از لبه‌ی دستگاه به داخل بکشد. این ژست، با ژست حرکتی گوگل تداخل دارد که از کشیدن به داخل، برای بازگشت به منوی قبلی استفاده می‌کند. گوگل در دستورالعمل جدید می‌گوید که ژست‌های مذکور، از این به بعد تنها در یک‌سوم بالایی نمایشگر قابل پیاده‌سازی و اجرا خواهند بود.

راهکار جدید گوگل برای تقسیم‌بندی نمایشگر، چالش بسیاری از کاربران اندروید ۱۰ را با ژست‌های حرکتی اصلاح می‌کند. همان‌طور که گفته شد، یک‌سوم بالایی نمایشگر مخصوص دستورهای اختصاصی شرکت‌ها خواهد بود؛ درنتیجه استفاده از پنل اج یا باز کردن منوی سمت چپ اپلیکیشن‌ها با دستورهای حرکتی، دشواری آن‌چنانی نخواهد داشت. گوگل همچنین در دستورالعمل جدید مقدار کشیدن انگشت برای اجرای دستور ناوبری به منوی قبل را هم مشخص می‌کند؛ درنتیجه امکان کمی برای شخصی‌سازی در دسترس خواهد بود.

اندروید 10

از زمان عرضه‌ی اندروید ۹ پای، ژست‌های حرکتی در لانچر اصلی سیستم‌عامل وجود داشتند. در بسیاری از موارد، تغییر لانچر سیستم‌عامل به‌معنای از دست دادن قابلیت ژست‌های حرکتی بود. گوگل اکنون به تولیدکننده‌ها پیشنهاد می‌دهد که از رخ دادن چنین اتفاق‌هایی پیش‌گیری کنند و برای گوشی‌های پیکسل خود نیز راهکارهای بهینه‌سازی و اصلاح را ارائه می‌کند. چنین روندی برای کاربرانی مناسب خواهد بود که در کنار ژست‌های حرکتی اصلی در اندروید، به استفاده از لانچرهای شخصی‌سازی‌شده علاقه‌مند هستند.

گوگل در دستورالعمل جدید، پیش‌نیازهای عملکردی برای اجرای گوگل اسیستنت را هم تغییر می‌دهد. اسیستنت چند سال پیش عرضه و به‌همین دلیل برای فراخوانی آن، نگه داشتن دکمه‌ی هوم به‌عنوان دستور اصلی انتخاب شد. در محیط کاربری جدید (مبتنی بر ژست‌های حرکتی) دکمه‌ی هوم وجود ندارد؛ درنتیجه گوگل از تولیدکننده‌ها می‌خواهد که از دستور «کشیدن از گوشه‌های پایینی به داخل» برای فراخوانی گوگل اسیستنت استفاده کنند. اسیستنت از ستون‌های اصلی کسب‌وکار گوگل محسوب می‌شود. به‌همین دلیل اجباری کردن دستور‌العمل مذکور برای فراخوانی آن، دور از انتظار نیست.

تولیدکننده‌هایی که علاقه‌مند به استفاده از دستورهای اختصاصی خود در ژست‌های حرکتی هستند، قابلیت‌هایی را در دستورالعمل جدید دریافت می‌کنند. درواقع گوگل به آن‌ها امکان پیاده‌سازی ژست‌های جایگزین را داده است، اما گوگل باید آن‌ها را بررسی و تأیید کند. به‌علاوه تولیدکننده‌ها امکان استفاده از دکمه‌های فیزیکی را برای فراخوانی اسیستنت خواهند داشت.

ژست‌های حرکتی، قطعا آینده‌ی مورد انتظار و برنامه‌ی اصلی گوگل هستند. مالک اندروید می‌خواهد چنین دستورهایی به‌هیچ وجه موجب سردرگمی کاربران و توسعه‌دهنده‌ها نشوند. به‌علاوه گوگل نمی‌خواهد امکان انتخاب را از دست تولیدکننده‌ها خارج کند. به‌همین دلیل این شرکت به همکاران خود در اکوسیستم اندروید امکان می‌دهد تا با رعایت دستورالعمل‌هایی کلی، ژست‌های اختصاصی و قابلیت‌های ناوبری مخصوص را در دستگاه‌های خود ارائه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات