آذری جهرمی: ۳۳ میلیارد پول کلاهبرداری شده به مردم برگردانده شد

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد، دامنه‌ی کلاهبرداری خدمات ارزش افزوده بسیار گسترده است و تنها در یک پرونده،‌ ۳۳ میلیارد که کلاهبرداری شده بود را به مردم برگرداندیم.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه‌ی رونمایی از اولین اپراتور خصوصی پست ایران، در مورد مشکلات مربوط به خدمات ارزش افزوده اعلام کرد، دو سال است که برای ساماندهی این بازار تلاش شده و سه نوع خدمات در این بازار تعریف می‌شود. به‌گفته‌ی وی نوع اول خدمات را بعضی از کسب‌وکارها مانند مارکت‌های آنلاین برای فروش اپلیکیشن ارائه می‌دهند و از طریق صورت‌حساب قبض موبایل، هزینه را دریافت می‌کنند؛ البته این شیوه اشکالاتی دارد از جمله اینکه اپراتورها در برخورد با کسب‌وکارهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات، به‌صورت انحصاری برخورد می‌کنند و به برخی از آن‌ها اجازه فعالیت نمی‌دهند و بعضا پلی شده که اپراتورها در برخورد و مواجهه با فعالان فضای مجازی و توسعه‌ی لایه خدمات شبکه‌ی ملی اطلاعات از آن‌ها سهم‌خواهی می‌کنند. وی در مورد مقابله با این روش گفت:

ما با بانک مرکزی مذاکره کردیم و شیوه‌ای به اسم دایرکت دبیت آمده که پول را می‌توانند به‌صورت مستقیم از حساب‌های بانکی برای کارهای خدماتی بردارند، این شیوه در حوزه‌ی اپراتورها می‌تواند با ساماندهی ادامه پیدا کند.

آذری جهرمی نوع دوم این قبیل خدمات را خدماتی مانند بازسازی صحن حضرت زهرا (س)، کمک به زلزله‌زدگان، جمع‌آوری صدقات و اصطلاحا جمع‌آوری اعانات و کارهای نیکوکاری عنوان کرد و در ادامه افزود، اگر این بخش نیز با ساماندهی و ضوابط همراه باشد مشکلی ندارد. وی در مورد نوع سوم خدمات گفت:

بخش سوم، کلاهبرداری است که با هر شیوه‌ای با اهمال‌گری انجام می‌شود و مردم ما هم آگاه نیستند که چه کلاهی سر آن‌ها می‌گذارند و اگر می‌دانستند یک ثانیه هم آن‌ها را تحمل نمی‌کردند؛ به بهانه‌ی سفر زیارتی، اینترنت رایگان، کمک به امر خیر و حتی مسائل غیراخلاقی اقدام به این کار می‌کنند؛ بسیاری از پول‌هایی که در این حوزه گرفته می‌شود، صرف اموراتی می‌شود که عفت عمومی را هم در فضای مجازی به هم می‌زند.

وزیر ارتباطات در مورد مقابله با این روش کلاهبرداری اظهار کرد که حدود دو سال است که برای مقابله با این کلاهبرداری‌ها، اقداماتی مانند ستاره ۸۰۰ مربع راه‌اندازی شده است و برای شرکتی که مردم را الزاما عضو کرده بود پرونده‌ی قضایی تشکیل شده است. به‌گفته‌ی وی، پنج شرکت در این زمینه شناسایی شده‌اند که اعلام کرده‌اند یک شرکت پشت همه‌ی آن‌ها است و در نهایت در یک پرونده ۳۳ میلیارد کلاهبرداری که انجام شده بود را به مردم برگرداندیم. وی همچنین توضیح داد، یک پرنده‌ی دیگر  مربوط به ۱۰۰۰ اپلیکیشن بود که با ورود پلیس فتا متوجه شدیم ۳۰۰ عدد از این اپلیکیشن‌ها مربوط به مسائل غیراخلاقی است. وزیر ارتباطات در پایان با بیان اینکه استعداد بازار پستی ما در سال ۱۳۹۶ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود، گفت:

ما یک برنامه‌ی تحول در شرکت پست اجرا کردیم و انتظارمان این بود که این درآمد در سال اول دو برابر شود، امیدوارم امسال این اتفاق رخ دهد. اما باید به دو مسئله توجه کرد. اول کیفیت خدمات به مردم و دوم اندازه‌ی بازار و اینکه بازار می‌تواند به ۱۰ برابر برسد. دولت بازیگر خوبی نیست و نمی‌تواند در این عرصه‌ها ایفای نقش جدی داشته باشد. امید ما به بخش خصوصی و اپراتورهای جدید است و حمایت‌شان خواهیم کرد.  
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات