AMD کارت گرافیک Arcturus را جایگزین پردازنده‌های گرافیکی سری رادئون Instinct می‌کند

یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
کارت گرافیک جدید AMD با نام آرکتروس در فهرست پشتیبانی برخی نرم‌افزارها مشاهده شد.
تبلیغات

درست است که معماری Navi در حال حاضر تنها عامل قدرت‌دهنده به کارت‌های گرافیک AMD است، اما ممکن است تیم قرمز به‌دنبال ایجاد خطی جداگانه از کارت‌های گرافیک برای مصارف هوش مصنوعی و کامپیوترهای بالا‌رده باشد و از قرار معلوم این محصولات از سال ۲۰۲۰ به‌عنوان جایگزینی برای پردازنده‌های گرافیکی سری رادئون Instinct که مبتنی بر معماری وگا هستند، به بازار عرضه خواهند شد.

لازم به یادآوری است، نسل حاضر از معماری کارت‌های گرافیک AMD با نام Navi، برگرفته از نام ستاره‌ی گاما در صورت فلکی ذات‌الکرسی است؛ نام کدگذاری‌شده‌ی وگا در نسل پیشین از معماری AMD نیز با علم نجوم گره خورده و از ستاره‌ای درخشان در صورت فلکی لیرا (Lyra) الهام گرفته شده است. اولین معماری AMD، یعنی پُلاریس، شروع این فرایند در نام‌گذاری بود. هر یک از اعضای این خانواده‌ها نیز نام همان خانواده را با پسوندی از ارقام به خود می‌گیرند. برای مثال نام کارت گارفیکی Navi 10 که دو مدل Radeon RX 5700 و Radeon RX 5700 ti را شامل می‌شود، از نام خانواده‌ی خود یعنی Navi برگرفته شده است. حال به‌نظر می‌رسد کارت‌های گرافیک جدید AMD، هر کدام به‌جای استفاده از نام خانواده‌ی خود، نامی جداگانه از ستاره‌های صورت‌های فلکی خواهند داشت. آرکتروس (Arcturus) اولین تراشه در این روند است که نام آن برگرفته از ستاره‌ای درخشان و قرمز‌رنگ در صورت فلکی Boötes است.

کارت گرافیک رادئون 7 وگا -AMD Radeon VII Vega

پردازنده‌ی گرافیکی مذکور احتمالا نسل بعدی از پردازنده‌ی رادئون Instinct MI100 است که شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی در کامپیوترهای رده‌بالا بوده و در سال میلادی ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد؛ این پردازنده در فهرست پشتیبانیِ وب‌سایتی تحلیلی دیده شده است. پیش‌تر نیز گزارشاتی در مورد کارت گرافیک آرکتروس شرکت AMD به بیرون درز کرده بود. پردازنده‌ی گرافیکی یادشده برای اولین‌بار، سال ۲۰۱۸ در گزارش وب‌سایت Phoronix دیده شد. درگاه مذکور اطلاعات مربوط به سیستم‌های لینوکسی را منتشر می‌کند. یکی از کارکنان AMD نیز گزارش‌های این منبع خبری در مورد استفاده از نام کدگذاری‌شده‌ی جداگانه در هر تراشه را فارغ از نام معماری آن تأیید کرده بود. آرکتروس AMD اولین تراشه در این روند نام‌گذاری است. هنوز اطلاعات بیشتری از کارت گرافیک یادشده منتشر نشده است.

دو روز پیش، وب‌سایت تحلیلی HWiNFO پشتیبانی از آرکتروس AMD را به نسخه‌ی آزمایشی جدید v6.13-3945 از نرم‌افزار خود اضافه نمود. علاوه‌بر این حساب کاربری Komachi_Ensaka که اطلاعات مربوط به تراشه‌ها را در توییتر منتشر می‌کند، از نام چندین تراشه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی AMD پرده برداشت که به‌نظر می‌رسد آرکتروس یکی از آن‌ها است. کارت‌های گرافیک وگا 10، 12 و 20 شرکت AMD نیز مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. با قضاوت براساس برچسب هوش مصنوعی، با توجه به اینکه کارت‌های یادشده در این فهرست همگی جزو خانواده‌ی رادئون Instinct مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای کامپیوترهای بالارده هستند، می‌توان نتیجه گرفت فهرست مذکور احتمالا به کارت‌های گرافیک خانواده‌ی رادئون Instinct اشاره دارد. کارت گرافیک آرکتروس نیز در این فهرست قرار دارد، اما باید به این نکته توجه داشت که در چنین فهرست‌هایی، ترتیب چینش تراشه‌ها از بالا به پایین بوده و پایین‌ترین آن‌ها در فهرست، جدیدترین کارت گرافیک در خانواده‌ی یادشده محسوب می‌شود.

new arcturus

شایع شده که پروژه زیرساختی کامپایلر LLVM در نسخه‌ی ۹ از نرم‌افزار لینوکسی خود از کارت گرافیک آرکتروس تحت زیر مجموعه‌ی GFX9 پشتیبانی می‌کند که تراشه‌های سری وگا را شامل می‌شود. تراشه‌ی یادشده برای اولین‌بار راهی بازار خواهد شد؛ با درنظرگرفتن این نکته،  اگر AMD قصد نداشته باشد تنها با تغییر نام ساده‌ی کارت گرافیک مذکور که جایگزین خانواده‌ی وگا و پرچم‌دار سری رادئون Instinct است، آن را در سال ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار کند، لازم است تا اندک تغییراتی در تراشه‌ی مذکور ایجاد کند. پچ لینوکسی LLVM 9.0، سه محصول با شناسه‌ی دیگر را در فهرست پشتیبانی خود جای داده و به برندهای GL و XL نیز اشاره کرده است. برای نمونه کارت گرافیک وگا 10، دو مدل وگا 56 و وگا 64 را در زیرمجموعه‌ی خود جای داده‌ است. پردازنده‌ی گرافیکی در هر دو مدل یکسان بوده و تفاوتشان در پیکربندی هسته است. مدل وگا 64 از پیکربندیXT استفاده کرده و معماری هسته در وگا 56 نوع XL است.

تنها اطلاعات کمی از آرکتروس در حد حدس و گمان از جداول مجازی نوع vCrat (مورد استفاده در کامپایلرها) به بیرون درز کرده که مشخصات حافظه‌ی کش دستگاه را فاش می‌کند. حافظه‌ی کش در کارت‌های گرافیک ارتباط مستقیمی با واحد‌های محاسباتی (CU) دارد. واحدهای محاسباتی در کارت گرافیک آرکتروس از تعداد ۶۴ به ۱۲۸ افزایش یافته که دو برابر بیشتر از بسیاری از مدل‌های وگا 10 است. اگر AMD در هر واحد محاسباتی همانند تمامی کارت‌های گرافیک حال حاضر و مدرن، ۶۴ پردازنده‌ی استریم (stream processor) به کار ببرد، تعداد کل پردازنده‌های استریم در آکتروس ۸۱۹۲ عدد خواهد بود. هر پردازنده‌ی استریم در کارت‌های گرافیک AMD معادل با هسته‌های CUDA در پردازنده‌های گرافیکی انویدیا است. البته AMD هم‌اکنون نیز کارت گرافیک سری workstation رادئون پرو وگا II را معرفی کرده که بازار هدف این دستگاه، کامپیوترهای ایستگاه کاری (workstation) بوده و برپایه‌ی کارت گرافیک وگا 20 ساخته شده است. اما آرکتروس خط کاملا متفاوتی از قطعات بوده که برای بازار هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است.

new arcturus

همان‌گونه که از پیش مشخص بود، در آینده‌ی نزدیک کارت‌های گرافیک بیشتری مبتنی بر معماری rDNA 1 از سری نِیوی معرفی خواهند‌ شد. در صورت صحت شایعات پس از آن نیز از معماری rDNA 2 که همان Navi 2 است، رونمایی خواهد شد. Navi در حال حاضر معماری نوظهور برای مصارف گیمینگ بوده و به همین جهت استفاده از آن در گرافیک گیمینگ و کنسول‌های بازی رواج یافته است. بازار هدف متفاوت در خانواده‌ی Navi، دلیل مناسبی برای استفاده از سری وگا در بازار کامپیوترهای بالارده‌ی یا هوش مصنوعی است، زیرا سری وگا به همین منظور طراحی شده‌است.

بنابراین اگر AMD می‌خواهد از معماری وگا در شتاب‌دهنده‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی یا کامپیوترهای بالارده‌ (HPC / AI) استفاده کند، آرکتروس تراشه‌ای کاملا شخصی‌سازی‌شده برای سری رادئون Instinct خواهد بود. Komachi در وبلاگ شخصی خود نیز اطلاعات بیشتری از تراشه‌ی رادئون Instinct MI100 درج کرده و معتقد است کارت‌گرافیک یادشده برپایه‌ی تراشه‌ی آرکتروس خواهد‌ بود. در حال حاضر کارت گرافیک پرچم‌دار AMD در سری رادئون Instinct، تراشه‌ی MI60 بوده که بر پایه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی ۷ نانومتری Vega 20 ساخته شده است. از آنجایی که سری وگا در لیتوگرافی خود جهشی را از گره‌های ۱۴ نانومتری به ۷ نانومتری شاهد بود، لیتوگرافی آرکتروس نیز با توجه به روندی که AMD برای سال آینده‌ی میلادی در نظر گرفته، احتمالا بهبود می‌یابد و به +7nm ارتقا خواهد یافت. برخی از مشخصات جدید فاش‌شده از کارت گرافیک جدید رادئون Instinct MI100 در پست توییتی Komachi در زیر آورده شده است:

MI100 Feature.XDLOPS & New Vector ALU & BF16.Packed Math Ops -Float And Int.Sq Exectuin Prefetch for shaders.L2ATMIC.32/33/34/45 TCC & L2C.1/2 DPFP.8SE and CS launch Rate.Cashe Hierachy LantencyGDS (GWS / Ordered append).— 比屋定さんの戯れ言@Komachi (@KOMACHI_ENSAKA) August 14, 2019

مشخصات بالا، تنها اطلاعات درزکرده از تراشه‌ی آرکتروس AMD است. زمان عرضه‌ی محصول تنها به‌صورت رسمی و ازسوی AMD مشخص خواهد شد. با توجه به بازار هدف جداگانه، انتظار نمی‌رود کارت گرافیک یادشده برای کامپیوترهای گیمینگ روانه‌ی بازار شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات