شرکت استخراج ارز دیجیتال Giga Watt به فعالیت‌هایش پایان می‌دهد

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گیگاوات، شرکت استخراج ارز بیت‌کوین، به‌دلیل ورشکستگی به فعالیت‌هایش پایان می‌دهد.
تبلیغات

کاربری با وب‌سایت CCN تماس گرفته و اطلاعاتی درباره‌ی شرکت گیگاوات (Giga Watt) ارائه داده است. این شرکت که در زمینه‌ی استخراج بیت‌­کوین فعال بود، بعد از اعلام ورشکستگی در نوامبر ،۲۰۱۸ تصمیم گرفته از این کسب‌وکار خارج شود. شرکت گیگاوات در سپتامبر ۲۰۱۷ ازطریق عرضه‌ی اولیه‌ی سکه‌ی (ICO) شروع به‌کار کرد؛ اما پس از حدود یک سال، دچار ورشکستگی شد و اکنون تصمیم گرفته به فعالیت‌هایش پایان دهد.

مدل کسب‌وکار گیگاوات کمی با سایر استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تفاوت داشت. کاربران، مالک سخت‌افزارها بودند و برای نگه‌داری از سخت‌افزارهای خود به این شرکت مبالغی پرداخت می‌کردند. گیگاوات تعرفه‌ی مصرف برق تجهیزات استخراجش را در نرخی رقابتی عرضه می‌کرد که درنهایت مشخص شد این نرخ منافع شرکت را تأمین نمی‌کرده است. نماینده‌ی این شرکت به کاربر مذکور گفته پس از پرداخت مبلغی، می‌تواند دستگاه استخراج خود را تحویل بگیرد.

توکن گیگاوات بی‌فایده بود

‌وب‌سایت Hacked.com یک‌بار در جریان رشد عرضه‌ی اولیه‌ی سکه‌ی گیگاوات رتبه‌ی ۷ را برای توکن این شرکت درنظر گرفته بود. رتبه‌بندی توکن این وب‌سایت مانند سایر وب‌سایت‌ها، براساس علاقه‌مندی خریداران به‌دلیل احتمال کسب سود از توکن ICO است. توکن گیگاوات پس از ورود به بازار در بیشترین میزان قیمت به ۴.۶۲ دلار رسید.

قیمت عرضه‌ی اولیه‌ی سکه ۱.۲۰ دلار یا کمتر بود؛ چراکه در تمام طول مدت ICO قیمت نوسان داشت. رتبه‌بندی ICO در این زمان به‌دلیل آنکه هنوز وضعیت ثابت توکن مشخص نیست، ممکن است با نتیجه‌ی پروژه متفاوت باشد. برای مثال، بسیاری از کاربران در زمان اجرای ICO، به‌دلیل انگیزه و امیدشان امتیاز درخورتوجهی به پروژه می‌دهند؛ اما میزان موفقیت واقعی توکن در آینده مشخص خواهد شد.

توکن گیگاوات توکنی کاربردی است. به‌عبارتِ‌دیگر، هر توکن گیگاوات نشانگر ارزش یک وات از تجهیزات استخراج برای مدت پنجاه سال میزبانیِ گیگاوات است. هر دستگاه سخت‌افزار استخراج بیت‌کوین معمولی مانند Antminer S9 بیش از ۱۳۰۰ وات برق مصرف می‌کند؛ بنابراین، مشخص می‌­شود چرا این پلتفرم تا این اندازه محبوب بوده است. این پلتفرم امکان استخراج اَبری را برای کاربران فراهم نمی‌کند؛ بلکه فقط ازطریق دستگاه‌های سخت‌افزاری و به‌کمک مصرف برق، امکان استخراج وجود دارد. البته، این موضوع برای زمانی است که شرکت فعالیت می‌کرد. در‌حال‌حاضر همان‌طورکه اشاره شد، گیگاوات ورشکسته شده است.

ورشکستگی در ماه نوامبر

دو روز قبل از آنکه اخباری مبنی بر اعلام ورشکستگی گیگاوات منتشر شود، مشتریان بسیاری به‌دلیل ازکارافتادن دستگاه‌های استخراج خود حیرت‌‌زده شده بودند. بااین‌حال، شرکت به مشتریان اعلام کرد هنوز در موزس لیک (Moses Lake) واشنگتن فعالیت می‌کند. دو روز بعد، اخباری مبنی بر بدهی ۵۰۰ هزار دلاری شرکت گیگاوات به‌همراه اسناد ورشکستگی آن منتشر شد.

پایان کار

فعالیت‌های مرتبط با استخراج ارزهای دیجیتال برای تعدادی از کاربران تا چند ماه بعد ادامه داشت؛ اما درنهایت، این فعالیت‌ها به‌دلیل پرداخت‌نشدن قبوض متوقف شدند. تعداد بسیاری از کارمندان گیگاوات می‌گویند دلیل توقف فعالیت‌های استخراج، فزونی هزینه‌ها بر درآمدها بوده است.

در میان طلب‌کاران مبلغ طلب Neppel Electric حدود ۵۰۰ هزار دلار است؛ البته تاکنون اخبار دقیقی از میزان بدهی شرکت گیگاوات منتشر نشده است.

مدل کسب‌وکار گیگاوات از سایر میزبان‌های استخراج متفاوت بود. کاربران، مالک سخت‌افزاها بودند و در ازای سودی که کسب می‌کردند، میزان مشخصی به این شرکت می‌دادند. باوجوداین، درنهایت این شرکت ورشکسته شد و به فعالیت‌هایش پایان داد. بدون شک یکی از عوامل مهم ورشکستگی گیگاوات سقوط قیمت ارزهای رمزپایه در سال ۲۰۱۸ بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات