ورشکستگی سایت سکه ثامن و میلیاردها تومان زیان مردم

پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
سایت سکه ثامن که در زمینه‌ی خرید و فروش آنلاین طلا فعالیت می‌کرد، پاسخگوی سرمایه‌گذاران نیست. حالا، اتحادیه طلا و جواهر تهران، خرید و فروش آنلاین طلا را، غیر قانونی اعلام کرده است.
تبلیغات

زمان زیادی از خاطره‌ی تلخ ورشکستگی موسسات مالی اعتباری نمی‌گذرد. این سری حوادث، منجر به زیان قابل توجه و از دست رفتن سرمایه‌های عامه‌ی مردم شد. در ماه‌های گذشته، بسیاری از مال‌باختگان موسسات مشهور، با حمایت دیرهنگام بانک مرکزی و به دلیل مجوزهایی که همین نهاد به موسسات مالی اعتباری داده بود، به اصل سرمایه‌ی خود رسیدند. ضمن اینکه، چند ماه یا در بعضی موارد بیش از ۲ سال، مقدار قابل توجهی از پول مردم ، بدون سود و قابلیت نقدشوندگی، در وضعیت نامشخص بود. این فاجعه‌ی اقتصادی و اجتماعی، معیشت بسیاری از هم‌وطنان که با سود ماهیانه‌ی موسسات مالی، روزگار می‌گذارندند، مختل کرد.

پس از ورشکستگی نهادهای مالی و اعتباری متعدد در سراسر کشور، بسیاری از مردم به رویکرد هوشمندانه‌تر در سرمایه‌گذاری، روی آوردند. امروزه، تحقیق از مراکز مختلف جذب سرمایه، برای مردم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از افراد، حتی به فعالیت بانک‌های رسمی کشور نیز با دیده‌ی تردید نگاه می‌کنند و به سرمایه‌گذاری در محیط‌های متنوع، روی آورده‌اند. با این حال، هنوز هم اخبار ناخوشایند از ورشکستگی نهادهای مختلف جذب سرمایه، به گوش می‌رسد و حاصل سال‌ها پس‌انداز، در یک لحظه‌ ناپدید می‌شود.

خرید و فروش طلا، از گذشته بین مردم ایران محبوبیت داشته است. این فلز ارزشمند، در خارج از ایران هم، با تقاضای زیادی روبرو است؛ به همین دلیل در مراکز تجاری واقعی (بازار فروش سکه یا شمش) و سایت‌های مجازی (بازارهای بورس فلزات) معامله می‌شود. گردش مالی بالا در بازار طلا، مسلما جذابیت زیادی برای دلالان، مردم و فعالان تجاری دارد؛ ضمن اینکه افراد سودجو و علاقه‌مند کسب درآمد از پول دیگران را، به سمت خود می‌کشد.

امروزه سایت‌های اینترنتی متعددی برای هر نوع معامله در ایران وجود دارد. از مراکز فروش کالا و محصولات گرفته تا معاملات بورس و خدمات رفاهی، به سادگی و بدون اتلاف وقت کاربران، فعالیت می‌کنند. این موضوع، در کنار عطش مردم به خرید طلا و کسب سودهای بالا در زمان کوتاه، مشوقی برای بعضی سایت‌ها، نظیر سکه ثامن شد.

چرا میلیاردها تومان از پول مردم، جذب سکه ثامن شد

در ماه‌های اخیر، کاهش ارزش پول ملی ایران در برابر دیگر ارزهای جهان، توجه مردم به معاملات طلا و سایت‌های اینترنتی متمرکز بر این تجارت را افزایش داد. بدون شک، سرمایه‌گذاری در بازاری که کالای آن، افت قیمت نداشته باشد و بر عکس، رشد چشمگیر در مدت کوتاه ارائه دهد، وسوسه کننده است. قیمت انواع مسکوکات یا شمش طلا در ۶ ماهه‌ی گذشته، بیش از ۳۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد. قیمت سکه در آخرین روزهای سال ۱۳۹۶، در محدوده‌ی ۱.۵ میلیون تومان و حالا، ۴.۵ میلیون تومان معامله می‌شود. با این حساب، می‌توان تصور کرد که سرمایه‌گذاری در طلا، حاشیه امنیت و ارزش افزوده را، هم‌زمان تامین می‌کند. از سویی دیگر، نقدشوندگی طلا در بازار، به راحتی انجام می‌شود و بر خلاف دلار، معمولا ممنوعیت برای خرید و فروش سکه در تعداد متعارف، وجود ندارد.

سهولت در خرید و فروش، یکی از مهمترین عوامل گرایش مردم به سمت سایت‌های اینترنتی معاملات طلا در ایران است. مشابه دیگر نهادهای تجاری اینترنتی، با چند کلیک ساده و در زمانی بسیار کوتاه، می‌توان در سایتی نظیر سکه ثامن، سرمایه‌گذاری کرد. امنیت در خرید و فروش اینترنتی، خصوصا برای کالای ارزشمندی مثل طلا، اهمیت دارد؛ چرا که خریدار گمان می‌کند، نیازی به نگهداری طلای واقعی و تامین امنیت برای آن، نخواهد داشت.

سکه طلا سکه بهار آزادی

نکته‌ی مهمی که علاقه‌مندان به معاملات طلا را، جذب سایت سکه ثامن کرد و جذابیت زیادی در مقایسه با سایت‌های مشابه داشت؛ کارمزد خرید و فروش بود. چنانچه تجربه‌ی خرید سکه از مغازه‌دارن (طلافروشان) مجاز و عضو اتحادیه را داشته باشید، متوجه کارمزد تقریبا یک درصد در معاملات خواهید شد. به عنوان مثال، سکه طلای رسمی با قیمت فروش ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، در حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت در زمان فروش خواهد داشت که البته منطقی به نظر می‌رسد. جالب است بدانید، این کارمزد در سایت سکه ثامن، برای مدت‌های متمادی برابر با ۱۰ هزار تومان بود و در هفته‌های اخیر، به ۶۵۰۰ تومان رسید.

در زمان فعالیت، پرداخت و دریافت پول سرمایه‌گذار سایت سکه ثامن، به سرعت ممکن بود. هنگام خرید طلا از این سایت یا در زمان نیاز کاربر به افزایش موجودی، صرفا با داشتن کارت بانکی و رمز دوم، عملیات واریز وجه در کسری از دقیقه انجام می‌شد. بازگشت سرمایه هم، فرایندی ساده داشت و کاربر می‌توانست در زوهای کاری، با ارائه‌ی شماره شبا (شناسه حساب بانکی ایران) حدود ۴-۵ ساعت بعد، شاهد واریز پول به حساب خود باشد.

فرار از مالیات و حسابرسی احتمالی، دلیل دیگری بر جذابیت سکه ثامن برای فعالان بازار طلا و علاقه‌مندان سودهای بادآورده بود. در ماه‌های گذشته، نظارت نهادهای دولتی و قضایی بر معاملات طلا و ارز، افزایش یافت. این موضوع، نگرانی‌هایی برای دلالان به همراه داشت و سایت‌هایی مثل سکه ثامن که در ظاهر به دور از نهادهای نظارتی، فعالیت می‌کردند؛ مکانی امن برای معاملات طلا به نظر می‌رسیدند.

تاثیر نماد اعتماد الکترونیک بر مخاطبان سکه ثامن

جالب است بدانید که سایت سکه ثامن هم، با نماد اعتماد الکترونیک فعالیت می‌کرد. این علامت، امروزه به عاملی برای جلب اعتماد مردم تبدیل شده است؛ در حالی‌که می‌تواند منجر به سوءاستفاده‌ی افراد سودجود و زیان‌های مالی جبران‌ناپذیر شود.

نماد اعتماد الکترونیک

بر اساس تعریف نماد اعتماد الکترونیک که در صفحه اول سایت eNamad.ir مشاهده می‌شود:

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را احراز می‌نماید. مسئولیت صحت فعالیت کسب و کار اینترنتی و کلیه محتوای منتشر شده در وب سایت بر عهده صاحب کسب و کار اینترنتی می باشد.

عبارات فوق، به این معنی است که سازمان تجارت الکترونیک ایران، صرفا تضمین می‌کند که فرد حقیقی یا شرکت حقوقی مشخصی با اطلاعات واقعی، اقدام به ارئه‌ی کالا یا خدمات از طریق اینترنت کند. به بیان دیگر، صاحب سایت و دارنده‌ی حساب‌های بانکی آن، برای مرکز توسعه تجارت الکترونیک، شناخته شده هستند و در صورت هرگونه مشکل یا درگیری حقوقی، می‌توان از فرد یا شرکت مذکور، شکایت کرد.

سکه ثامن Samen

نکته‌ای که بسیاری کابران اینترنتی ایران، از آن بی‌اطلاع هستند، عدم نظارت دائمی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر سایت‌های تجاری اینترنتی است. در واقع، نوع کالا یا خدماتی که در این سایت‌ها ارائه می‌شود، مورد توجه مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیستند. ممکن است یک سایت، در ابتدا با هدف فروش کالای مشخصی تاسیس شود و کمی بعد، کالاهای دیگری به مجموعه‌ی خود اضافه کند. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تا زمانی که شکایتی از یک سایت دارای نماد اعتماد الکترونیک دیافت نکند، اقدامی نخواهد کرد. توجه داشته باشید، فعالیت مغازه‌داران واقعی در بازار، شدیدا توسط اصناف و نهادهای مختلف، کنترل می‌شود؛ ضمن اینکه در صورت تخلف و حتی بدون شاکی خصوصی، بنگاه‌های تجاری فیزیکی با پلمپ و برخورد مراجع قضایی مواجه می‌شوند.

جالب است بدانید، از حدود یک هفته قبل که اخبار منفی مربوط به سکه ثامن و احتمال ورشکستگی آن منتشر شد، امکان سنجش صحت نماد تجارت الکترونیک هم در صفحه اول سایت سکه ثامن، وجود ندارد. به بیان بهتر، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران، اطلاعات مربوط به سکه ثامن و نماد اعطایی خود به این سایت را، حذف کرده است.

سایت سکه ثامن، چگونه کار می‌کرد

کاربران سایت سکه ثامن، به محض عضویت و انتقال پول، می‌توانستند در تمامی ۶ روز هفته از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ عصر، اقدام به خرید و فروش طلا در فضای مجازی کنند. بازارهای مجاز این سایت، در ظاهر به معامله‌ی سکه، طلای آب‌شده، مثقال طلا و انس طلا می‌پرداختند. طبیعتا، کاربر می‌توانست بنا به میزان سرمایه و صلاحدید خود، در هرکدام از این قسمت‌ها، وارد شده و مثلا یک سکه یا چند مثقال طلا خریداری کند. قیمت‌ها براساس بازار تهران، تغییر می‌کنند و در صورت افزایش یا کاهش قیمت طلا در بازار تهران، طبیعتا سود یا زیان به کاربر، تعلق می‌گیرد. این نوع از معاملات که معمولا با سود کم و به دفعات زیاد، با توحه به فراز و فرود نمودار قیمت انجام می‌شود؛ در اصطلاح فعالان بازار سرمایه، نوسان‌گیری گفته می‌شود.

سکه ثامن Samen

جالب اینجا است که اعضای سایت سکه ثامن، می‌توانستند در هر لحظه (روزهای کاری سایت از ۱۱ صبح تا ۶ عصر)، اقدام به فروش طلای خریداری‌شده به سایت سکه ثامن‌ کنند. نکته‌ی سوال‌برانگیز اینجا است که حتی در هنگام افت قیمت طلا، همواره خریدار برای کالای مجاز کابران وجود داشت و سایت سکه ثامن، با توجه به قیمت طلا در بازار تهران و ضمن کسر کارمزد ناچیز (۶۵۰۰ تومان برای سکه ۴.۵ میلیون تومانی)، خریدار دائمی تمامی موجودی طلای کاربران خود بود. با این شرایط، می‌توان اطمینان داشت که سایت مذکور، صرفا با هدف جلب اعتماد و جذب سرمایه، فعالیت می‌کرده؛ چراکه خرید و فروش این حجم از طلا، عملا غیر ممکن است.

در هفته‌ی اخیر و پیش از اعلام ورشکستگی، سایت سکه ثامن با افزایش ساعات معاملات تا ۹ شب (ساعت ۲۱)، حرکت سوال‌برانگیزی جدیدی انجام داده بود؛ چراکه زمان رسمی معاملات طلا در بازار تهران، ساعت ۶ عصر به پایان می‌رسد.

علاوه بر معاملات مجازی طلا، سایت سکه ثامن قابلیت جذب سرمایه و پرداخت سود، بدون انجام معامله برای کاربران، ارائه می‌داد. به این صورت که، افراد علاقه‌مند می‌توانستند با پرداخت آنلاین پول به حساب سکه ثامن و عضویت در صندوق سرمایه‌گذاری مربوطه، انجام معاملات را به خود سایت محول کنند. مدتی قبل در سایت سکه ثامن، برای سودآوری صندوق در یک ماه گذشته، عدد حیرت‌انگیز ۵۰ درصد دیده می‌شد که بنا به ادعای سکه ثامن در زمان فعالیت، حاصل نوسان‌گیری معامله‌گران سایت با سرمایه‌ی مردم در بازار طلای تهران بود. این عدد در حال حاضر، به زیان ۶۰ درصد تغییر کرده که نشان‌دهنده‌ی ازبین رفتن  ۶۰ درصد از سرمایه‌ی کاربران این بخش است.

وضعیت کنونی سکه‌ی ثامن

 سایت ثامن، همچنان در دسترس و بدون فیلترینگ، قابل مشاهده است. البته افرادی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ امکان دریافت پول ندارند. بنا به صحبت‌های مال‌باختگان، مدیر و صاحب سایت سکه ثامن متواری شده است، اما حساب‌های او با رقمی چند صد میلیارد تومانی ( بنا به شایعات، ۱۵ هزار میلیارد تومانی)، بسته هستند. مشخص نیست که مدیران سکه ثامن، حتی پس از حکم ممنوعیت خروج کشور، در داخل یا خارج از کشور حضور دارند، اما تا لحظه‌ی نگارش این مطلب، خبری راجع به دستگیری آن‌ها یا مقدار برداشت پول از حساب‌های سایت، مخابره نشده است. دفاتر رسمی سکه ثامن در تهران و تبریز، پلمپ شده‌اند.

این سایت، در اعلامیه‌ی رسمی خود به تاریخ ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۷، اعلام ورشکستگی کرده است:

به اطلاع می رساند بنا به استفاده کاربران و تریدر ها از رباتهای غیر مجاز و همچنین کارمند ثامن که بنام شوهر خود معامله می کرد به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و آقای ... رئیس شعبه بانک‌ ... به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و سود های غیر متعارف کاربران که به وسیله ربات ها و همچنین اتو رفرش استفاده شده است به اطلاع می رساند ثامن ورشکستگی خود را اعلام می نماید و از امروز فقط کاربران می توانند پول خود بدون دریافت سود های غیر متعارف را ثبت درخواست نمایند.

آخرین اطلاعیه‌ی سکه ثامن به تاریخ ۲۹ شهریورماه ۱۳۹۷، امروز همراه با چند ایراد نگارشی، منتشر شده است:

به اطلاع می رساند ، به دلیل مشکلات فنی بوجود آمده در سرور در چند روز فعلی و متاسفانه برخی خبرگزاری ها هم با استفاده از این موضوع اقدام به شایعه پراکنی هایی کرده اند که اخباری منتشر می کنند که کاملا غیر واقع و خلاف می باشد و اینجانب اعلام می نمایم که چنین ارقامی صحت ندارد .همچنین برخی افراد هم از این جو استفاده نموده و اقدام به فریب کاربران نموده و با دریافت وجه اعلام می نمایند که آنها سریع تر پول رو می گیرن که این کار کاملا غیر قانونی و خلاف می باشد و فریب این افراد را به هیچ عنوان نخورید این خبر را به تمام عزیزان اعلام می نمایم که تمام افراد به حقوق خود خواهند رسید و جای نگرانی وجود ندارد   نسبت به پرداخت وجوه. و چون حساب ها مسدود می باشد امکان واریز درخواست ها وجود ندارد و پس از آزاد سازی ،وجوه کاربران به حسابشان واریز خواهد شد.طلای ثامن از تمام این افراد و خبرگزاری ها و سایت هایی که اعلام به خبر غیر واقع جهت تشویش اذهان عمومی می نمایند حتما شکایت خود را تسلیم مراجع قضایی خواهد نمود
سکه ثامن Samen

با مراجعه و عضویت در سایت سکه ثامن، متوجه شدیم که، امکان برداشت یا واریز پول وجود ندارد؛ اما کارمزدها به شدت افزایش یافته‌اند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، چند هفته قبل برای فروش سکه، کارمزد ۶۵۰۰ تومان از معامله‌گران سایت، دریافت می‌شد. در حال حاضر، رقم مذکور به ۲ میلیون تومان رسیده است که در صفحه اصلی کاربران سکه ثامن (میزکار)، دیده می‌شود. به بیان بهتر، چنانچه یک کاربر، یک سکه طلا به مبلغ ۴.۵ میلیون تومان خریده باشد، پس از فروش، مبلغ ۲.۵ میلیون تومان به حساب کاربری او در سایت سکه ثامن اضافه خواهد شد؛ ضمن اینکه ملبغ فوق هم، قابلیت برداشت یا واریز به حساب بانکی ندارد.

 بیش از ۲ سال فعالیت سایت سکه ثامن، گواهی بر عدم نظارت نهادهای مرتبط بر سایت‌های تجاری با عملکرد غیرقانونی است. حال، این سوال برای مردم، بدون پاسخ مانده که چرا  اتحادیه طلا و جواهر تهران، به تازگی خرید و فروش آنلاین طلا را، غیر قانونی اعلام کرده و در ماه‌های قبل، اظهار نظری در ابن موضوع نداشته است. چنین شرایطی، ورشکستگی ناگهانی موسسات مالی و اعتباری در سال‌های گذشته را، به یاد مردم می‌آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات