آموزش ساخت تقویم بازاریابی محتوا

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
با ساخت تقویم بازاریابی محتوا می‌توانید برای زمان انتشار و نوع محتوا برنامه‌ریزی کنید و فرصت بیشتری برای تصحیح و مرور آن پیدا کنید.
تبلیغات

اگر از تقویم بازاریابی محتوا استفاده نمی‌کنید استراتژی بازاریابی شما ناکارآمد است. در این مقاله، صرف‌نظر از شغل و زمینه‌ی کاری با روش ساخت یک تقویم جذاب بازاریابی محتوا آشنا می‌شوید. درنهایت به این نتیجه می‌رسید این محتوا است که فرمانروایی می‌کند.

تقویم بازاریابی محتوا دقیقا چیست؟

تقویم بازاریابی محتوا ابزاری برای برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی به‌هنگام و بهینه‌ی استراتژی محتوا است. استفاده از یک برنامه‌ی مبتنی بر تقویم برای محتوا، اطلاعات و دیدگاه‌های لازم در مورد نحوه‌ی قالب‌بندی محتوا را در یک بازه‌ی مشخص زمانی در اختیار شما قرار می‌دهد. از این تقویم می‌توانید به‌عنوان راهنمایی برای نوع محتوا و ترتیب انتشار آن استفاده کنید.

محتوا می‌تواند طیف وسیعی از اطلاعات از جمله مقاله‌های موجود در وب‌سایت شرکت تا مطالب شبکه‌های اجتماعی را دربر بگیرد. فرقی ندارد که در یک وبلاگ شرکتی یا شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید، درهرصورت استفاده از یک تقویم باکیفیت بازاریابی محتوا به حفظ نظم و رسیدن به نتایج مفید استراتژی بازاریابی کمک می‌کند.

چرا به تقویم بازاریابی محتوا نیاز دارید؟

بازاریابی محتوا، در طی فرآیند، قابل‌برنامه‌ریزی نیست. بهتر است از همان ابتدا محتوای خود را به‌صورت تقویم و نه یک فهرست انجام وظایف، سازمان‌دهی کنید. به این صورت می‌توانید زمان انتشار و ترتیب انتشار یک محتوای مشخص را تنظیم کنید. با استفاده از فرمت تقویم می‌توانید انتشار مطلب را بر اساس روزهای تعطیل نیز برنامه‌ریزی کنید. به این صورت می‌توان از انتشار به‌موقع و مرتب محتوا اطمینان حاصل کرد. علاوه بر این، تنظیم محتوا بر اساس یک فرمت تقویمی سازگار، ردیابی و هدف‌گذاری آن را آسان‌تر می‌کند.

برای مثال یک فروشگاه حیوانات خانگی را در نظر بگیرید. امروز صاحب فروشگاه پست بامزه‌ای را در مورد خوک‌های گینه‌ای در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد یا روی وب‌سایت خود مطلبی آموزشی در مورد مراقبت از ماهی طلایی منتشر می‌کند. صاحب فروشگاه شروع به مرور اینستاگرام می‌کند و با تصاویری از سگ‌های خانگی با هشتگ #NationalDogDay (روز ملی سگ) روبه‌رو می‌شود. روز ملی سگ در تقویم به عنوان یک روز تعطیل مشخص نشده است اما برای افرادی که سگ خانگی دارند روز مهمی است. در نتیجه صاحب فروشگاه به دلیل عدم توجه به این روز تقویم، فرصت خوبی را از دست می‌دهد.

 به دلیل گم شدن مطالب آموزشی نگه‌داری ماهی در سیلی از تصاویر سگ‌های خانگی، صاحب فروشگاه به این نتیجه می‌رسد که بهتر است برای محتوای خود از قبل برنامه‌ریزی کند. گاهی اوقات هم صاحب فروشگاه به دنبال توسعه‌ی محتوای مرتبط با سگ‌ها است؛ در حالی که رقبای او به بازنشر توئیت‌های مربوط به روز ملی سگ می‌پردازند.

استفاده از تقویم بازاریابی محتوا فرصت مرور و تصحیح خطاها را افزایش می‌دهد

در صورتی که تقویم محتوا را بر اساس روز‌های تعطیل و روزهای خاص توسعه دهید و برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید از چنین موقعیت‌های استرس‌زایی پیشگیری کنید. روزهای تعطیل زیادی وجود دارند که برای اهداف کاربردی شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده‌اند. این روزها در تقویم جایگاهی ندارند اما جذابیت آن‌ها باعث افزایش مخاطب می‌شود.

با تقویم‌های بازاریابی محتوا نه تنها می‌توان از کیفیت محتوا در روزهای خاص اطمینان حاصل کرد بلکه صاحبان کسب‌وکار می‌توانند از معرفی محصولات جدید یا طراحی مجدد وب‌سایت‌ها نهایت استفاده را ببرند. علاوه بر این، با تقویم بازاریابی محتوا می‌توان از تکراری نبودن یا عدم ازدحام مطالب مطمئن شد.

برای مثال شاید توجه نکنید که یک مطلب تکراری در مورد وام خودرو را سه مرتبه منتشر کرده‌اید اما مخاطب خیلی سریع متوجه می‌شود و انگیزه‌ی او برای رها کردن شما افزایش پیدا می‌کند با برنامه‌ریزی محتوا بر اساس یک تقویم منظم می‌توان مطالب را قبل از انتشار مرور کرد و از تنوع مطالب اطمینان پیدا کرد.

بهتر است برای پست‌های وبلاگ، ایمیل‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و هر نوع محتوای دیگری که به صورت پیوسته منتشر می‌کنید، تقویم محتوا داشت باشید. با استفاده از تقویم‌های مجزا و مرتبط در هر نوع بازاریابی می‌توانید پیوستگی زمینه‌ها را حفظ کنید. به این صورت بازاریابی و همکاری مشترک آسان خواهد شد.

تقویم

برنامه‌ریزی محتوا تا چه سطحی لازم است؟

در دنیای بازاریابی محتوا، هرچقدر دامنه‌ی برنامه‌ریزی وسیع‌تر باشد بهتر است. توصیه می‌شود تقویم بازاریابی محتوا را برای یک ماه کامل برنامه‌ریزی کنید. بر اساس نحوه‌ی انتشار محتوا می‌توانید تقویم‌های محتوای هفتگی، سه ماه یا دو ماهه بسازید اما تقویم‌های ماهانه معمولا گزینه‌های ایده‌آلی هستند.

اگر برای آینده‌ای دور برنامه‌ریزی می‌کنید، بعدها در صورت نیاز می‌توانید برنامه‌ی خود را تغییر دهید. به همین ترتیب اگر برای آینده‌ی نزدیک برنامه‌ریزی نکنید ممکن است برای توسعه‌ی به‌هنگام محتوای با کیفیت به مشکل بخورید. در نتیجه استرس و فشار افزایش می‌یابد. با برنامه‌ریزی مناسب زمان بیشتری برای مرور و ویرایش محتوا خواهید داشت. زیرا اگر شتاب‌زده عمل کنید ممکن است مطلبی با خطاهای خجالت‌آور منتشر کنید که مخاطب هم خیلی زود متوجه وجود آن‌ها خواهد شد.

تقویم بازاریابی محتوا چگونه باید باشد؟

قالب‌بندی تقویم برای سازمان مهم است. برای برنامه‌ریزی محتوا می‌توانید از صفحات گسترده‌ی Excel یا Google Sheets استفاده کنید. اگر تیم بزرگی برای تولید محتوا دارید استفاده از یک پلتفرم داینامیک مثل Google Sheets توصیه می‌شود. ویرایش و کار و همین‌طور اشتراک‌گذاری محتوا بین اعضای گروه در تقویمی که بر اساس Google Sheets ساخته شده است، بسیار آسان خواهد بود؛ بنابراین این نرم‌افزار برای کارهای گروهی بسیار سودمند است.

 بر اساس جزئیات کار روش‌های دیگری هم برای قالب‌بندی تقویم بازاریابی محتوا وجود دارد. بعضی افراد ترجیح می‌دهند محتوا را بر اساس تقویم استاندارد سازمان‌دهی کنند تا بتوانند کل محتوا را به صورت یکجا ببینند. برخی دیگر نمایش خطی را انتخاب می‌کنند که در آن تاریخ در یک سمت قرار می‌گیرد و سطرهای متناظر محتوا نمایش داده می‌شوند.

اگر قصد انتشار محتوایی یکسان در پلتفرم‌های متعدد را دارید، برای هر پلتفرم ستون‌ مجزایی بسازید تا انواع محتوای موردنیاز خود را در آن قرار دهید. در صفحات گسترده می‌توانید تب‌های متعددی بسازید. برای مثال می‌توانید یک بخش برای محتوای وب‌سایت، یک بخش برای محتوای ایمیل و بخشی را برای محتوای شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید. به این صورت سهولت دسترسی افزایش می‌یابد و کل پلتفرم‌های محتوا بر اساس یک تقویم سازمان‌دهی می‌شوند.

صرف‌نظر از روشی که برای قالب‌بندی تقویم انتخاب می‌کنید، برای ساخت هر نوع تقویمی باید چند مرحله را طی کنید. در قدم اول باید روزهای انتشار محتوا را مشخص کنید. همه نیازی به انتشار روزانه‌ی مطالب ندارند. از سوی دیگر بعضی صاحبان کسب‌وکار هم ترجیح می‌دهند چند بار در روز به انتشار مطالب بپردازند.

تمام این موارد به تقاضای مخاطب و زمینه‌ی کاری شما وابسته است. صرف‌نظر از این‌که محتوای خود را یک بار یا سه بار در هفته یا هر روز هفته منتشر می‌کنید سعی کنید از زمان‌بندی پیوسته‌ای استفاده کنید. رمز کلیدی بازاریابی محتوا، پیوستگی آن است.

انتشار پیوسته‌ی مطالب ردیابی الگوها را برایتان آسان می‌کند. برای مثال، ممکن است محتوایی که روز شنبه منتشر می‌کنید نسبت به بقیه‌ی روزهای هفته بیشتر به اشتراک گذاشته شود و بازدیدکننده‌ی بیشتری داشته باشد. یا در صورت کاهش بازدید در آخر هفته، بهتر است از انتشار مطلب در روزهای آخر هفته خودداری کنید. اگر محتوا را بر اساس یک زمان‌بندی مشخص منتشر نکنید، نمی‌توانید به شکلی دقیق به ردیابی الگوهای بازدید بپردازید.

برای پی بردن به میزان تکرار انتشار محتوا برای کسب‌وکار خود، استانداردها و منابع موجود را در نظر بگیرید. مسلما هدف شما گیج کردن نویسندگان یا ویراستارها یا در نهایت تولید محتوای بی‌کیفیت نیست. وقتی بحث بازاریابی محتوا می‌شود، سعی کنید کیفیت را به کمیت ترجیح دهید.

پس از نشانه‌گذاری روزهای انتشار محتوا، تعطیلات یا رویدادهای صنعتی را هم روی تقویم خود مشخص کنید. به این صورت هیچ رویدادی را از دست نمی‌دهید! با استفاده از تقویم مناسب بازاریابی محتوا در بلندمدت در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید.

در مرحله‌ی بعد فضاهای باقی‌مانده روی تقویم را با تم‌ها یا زمینه‌های دلخواه پر کنید. سعی کنید تنوع تم‌ها را حفظ کنید و به صورت متوالی محتوایی با تم یکسان را پست نکنید. گاهی اوقات هم هدف شما انتشار محتوای دائمی مثل عکس‌های روز پنج‌شنبه است.

در تقویم بازاریابی محتوا، علاوه بر تأکید بر تم‌های مختلف سعی کنید تنوع محتوا را هم بالا ببرید. لزوما محتوا نباید متنی یا ترکیب متن و عکس باشد. سعی کنید با انواع ویدئو، گیف و حتی اینفوگرافیک هم کار کنید!

برنامه ریزی تقویم

برای حفظ تنوع محتوا، سعی کنید انواع مخاطب را در نظر بگیرید. معمولا کسب‌وکارها بیش از یک نوع مخاطب دارند. برای مثال مخاطب‌ یک شرکت تأمین غذای حیوانات خانگی می‌تواند شامل مربیان اسب، مراکز نگه‌داری سگ و افراد معمولی صاحب حیوانات خانگی باشد. انواع مخاطب را درنظر بگیرید و سعی کنید محتوا را طوری تنظیم کنید که میزان توجه به تمام مخاطب‌ها یکسان باشد.

در تولید محتوا لازم است به نکات ذیل در مورد مخاطب توجه کنید:

  • آمار: تصاویر را بر اساس نوع مخاطب انتخاب کنید. برای مثال اگر هدف شما فروش طرح‌های بازنشستگی است نباید از تصاویر جوانان استفاده کنید. به طور مشابه اگر به دنبال فروش محصولات بهداشت دندان هستید نباید از مدل‌هایی با دندان خراب یا زرد استفاده کنید.
  • زمان انتشار مطلب: فکر می‌کنید مخاطب در چه روزهایی و چه ساعت‌هایی بیشتر آنلاین است؟ اگر مخاطب شما دانش‌آموزهای دبیرستان هستند سعی کنید در زمانی که آن‌ها مدرسه هستند یا دسترسی محدودی به اینترنت دارند، مطلبی را منتشر نکنید. یا اگر هدف شما مالکان کسب‌وکار هستند، باید محتوای خود را صبح، قبل از شروع ساعت کاری یا بعد از ظهر پس از پایان ساعت کاری یا در زمان پربازدید ساعت ناهار مثل ساعت ۱۲ ظهر منتشر کنید.
  • مشکلات: مشکلات مخاطب را پیدا کنید و ببینید چه راه‌حل‌هایی را می‌توانید به او پیشنهاد کنید. برای مثال اگر مکمل انرژی می‌فروشید مشخص کنید که این مکمل‌ها چگونه می‌توانند خستگی نیمروزی را رفع کنند یا هنگام ورزش احساس شادی و نشاط را افزایش دهند! در مورد تمام سؤال‌ها یا نگرانی‌های مخاطب خود با دقت فکر کنید و با محتوای خود به آن‌ها پاسخ دهید.
  • ارزش‌ها: به ارزش‌های مهم از دید مخاطب خود فکر کنید و در محتوا این ارزش‌ها را در اولویت قرار دهید. برای مثال، اگر مخاطب به زمان‌ و به‌موقع بودن محتوا اهمیت می‌دهد سعی کنید محتوا را در زمان مناسب منتشر کنید.
  • علاوه بر توجه به تنوع زمینه و مخاطب در تقویم بازاریابی محتوا، سعی کنید با محتوای سفارشی و منحصر‌به‌فرد برای مخاطبان خود احترام و ارزش قائل شوید. این محتوا می‌تواند شامل تصاویر اورجینال، اینفوگرافیک‌، ویدئو و مقاله یا اطلاعات دیگر باشد.

    صرفا اشتراک‌گذاری اطلاعات از منابع دیگر جذابیت چندانی برای مخاطب نخواهد داشت. سعی کنید با توسعه‌ی محتوای انحصاری توجه مخاطب را جلب کنید. اگر هم به بن‌بست خوردید از موضوعات موجود گذشته الهام بگیرید. FAQ-ها (پرسش و پاسخ‌ها) بروشورها، موضوعات آموزشی حتی تقویم‌های محتوایی قدیمی‌تر برند شما را منحصربه‌فرد خواهند ساخت.

    تقویم شبکه های اجتماعی

    در تولید محتوا باید کل اهداف بازاریابی خود را درنظر بگیرید. برای این کار باید تفکر خلاق داشته باشید. برای مثال اگر هدف افزایش فروش ۲۵ درصدی در یک سال است، وسوسه می‌شوید کل محتوای خود را بر محصولات متمرکز کنید اما مردم از اینکه برای خرید محصولی قانع شوند احساس رضایت نمی‌کنند یا برای مثال کسی صفحه‌ی اینستاگرام شما را به خاطر محتوای تبلیغاتی آن دنبال نمی‌کند. آن‌ها به دنبال اطلاعات و سرگرمی هستند و مهم‌تر از هرچیز باید به عنوان یک انسان با آن‌ها برخورد کنید نه آمار بازاریابی.

    از رای‌گیری یا طرح پرسش برای افزایش مشارکت مخاطب استفاده کنید

    برای رسیدن به فروش بالا در طولانی‌مدت، باید با محتوای جذاب و ایجاد آگاهی و اعتمادسازی بر دنبال کنندگان خود تأثیر بگذارید. مردم در صورتی محصول را می‌خرند که به شما اعتماد کنند. بازاریابی محتوای باکیفیت می‌تواند بازدیدکنندگان وب‌سایت را به مشتری و مشتری را به مشتری همیشگی تبدیل کند. علاوه بر این، برندسازی بر اساس نرخ مشارکت بالا و دنبال کنندگان شبکه‌ی اجتماعی همان روش آنلاین تبلیغات شفاهی است.

    اگر شخصی به دنبال یک نوع مشخص محصول یا خدمات باشد (مانند خدماتی که شما عرضه می‌کنید) از طریق جستجو با وب‌سایت یا پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شود. هدف مخاطب مطالعه‌ی محتوای جذاب است. در واقع مخاطب در درجه‌ی اول و حتی قبل از خریدهای کوچک هم به جستجوی برندها می‌پردازد و اگر تعداد دنبال‌کنندگان شما و نرخ مشارکت مثبت‌ آن‌ها بالا باشد احتمال خرید افزایش پیدا می‌کند.

    برای افزایش مشارکت کاربر می‌توانید از رأی‌گیری یا سؤال‌هایی برای تشویق افزایش کامنت استفاده کنید یا خدمات رایگانی را ارائه کنید که مشتری برای استفاده از مزایای آن‌ها به اشتراک‌گذاری، کامنت گذاری یا تعامل با محتوا بپردازند.

    تست محتوا

    یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه‌ی تقویم بازاریابی محتوا استفاده از تحلیل‌ها برای ردیابی داده‌ها و بررسی تعامل مخاطب با محتوا است. می‌توانید از این داده‌ها برای تولید انواع محتوا و بهبود کیفیت استفاده کنید! Google Analytics  ابزار خوبی برای تحلیل ترافیک وب‌سایت است. علاوه بر این کل پلتفرم‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی معیارهای منحصر به فردی برای تحلیل تعامل و بهبود عملکرد دارند. بااین‌حال، اگر به دنبال داده‌های دقیق‌تر هستید می‌توانید به ابزارهای شخص ثالث مراجعه کنید.

    customer

     بنابراین هنگام تحلیل محتوا باید چند سؤال را از خود بپرسید: انواع داده‌ای مهم در بررسی محتوا کدم‌اند؟ کدام تم‌ها برای مخاطب جذاب‌تر هستند؟ کدام تصاویر بیشتر نظر مخاطب را به خود جلب می‌کنند؟ اگر بخش مشخصی از محتوا عملکرد خوبی داشته باشد، سعی کنید بیشتر روی آن مانور دهید. همچنین می‌توانید روی موضوعاتی مثل تحلیل عملکرد کارمندها در ابتدای هر ماه، پاداش‌های منظم یا اشتراک‌گذاری هفتگی تصاویر مشتری کار کنید.

    این گزینه می‌تواند پیش‌فرض باشد اما تنها بر موارد مثبت تمرکز نکنید. باید انواع محتوا و بدترین نوع آن را هم تحلیل کنید. هیچ‌کس اشتباه خود را تأیید نمی‌کند اما یادداشت‌برداری از انواع محتوا می‌تواند به پیشگیری از خطاهای آینده کمک کند.

    تولید محتوای موردعلاقه‌ی دنبال‌کنندگان

    بهترین راه برای ساخت تقویم موردعلاقه‌ی دنبال‌کنندگان، بررسی محتوایی است که قبلا واکنش مثبتی به آن نشان داده‌اند. برای بررسی محتوایی که جذابیت بیشتری برای دنبال‌کنندگان دارد به سراغ رقبا بروید. البته هدف سرقت ایده‌ها نیست بلکه وقتی مخاطب مشابهی دارید نیازی به ابداع مجدد روش کار نیست.

    به محتوای آن‌ها نگاه کنید و عوامل جذابیت آن را بررسی کنید. آیا مقاله‌های فهرست‌محور برای مخاطب جذاب هستند؟ در این صورت در وبلاگ خود از این نوع مقاله‌ها استفاده کنید. یا برای مثال شاید پست‌هایی با زمینه‌ی روشن بیشترین لایک را گرفته‌اند. از این جزئیات ساده می‌توانید برای افزایش مخاطب استفاده کنید. محتوا باید منحصربه‌فرد باشد، به ارزش مخاطب اضافه کند و در نهایت منجر به افزایش مشارکت شود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات