چگونه در اولین برخورد عالی باشیم

جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اولین برخورد یا فرست ایمپرشن تأثیر فوق‌العاده زیادی روی طرف مقابل می‌گذارد و به نوعی سرنوشت‌ساز است. چگونه می‌تواند در اولین برخورد عالی ظاهر شد؟
تبلیغات

مردم در اولین ثانیه‌های برخورد با یکدیگر از هم تأثیر می‌گیرند سپس با توجه به این موضوع در ذهنشان تصمیم می‌گیرند از هم خوششان خواهد آمد یا خیر. تأثیر اولین برخورد چنان عمیق است که به ندرت می‌توان آن را تغییر داد؛ بنابراین باید تلاش کنید در همان ثانیه‌های اول نظر مثبت طرف مقابل را جلب کنید.

اگر می‌خواهید در اولین برخورد تأثیر مثبت بگذارید باید رفتار مناسبی داشته باشید و از انجام اشتباهات معمول خودداری کنید. از آنجایی که اولین برخورد روی معنا و ماندگاری رابطه تأثیرگذار است باید دائم مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی ۱۹ موردی می‌پردازیم که کمک می‌کنند در اولین برخورد روی دیگران تأثیر مثبت بگذارید.

۱- با لبخند به دیگران سلام کنید و به شکل رسمی دست دهید.

۲- کنجکاو باشید و نسبت به شناخت دیگران علاقه نشان دهید.

۳- در حالی که طرف مقابل مشغول صحبت است حرف‌هایش را قطع نکنید. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد حرفش قطع شود.

first impression

۴- از آن‌ها حمایت کنید و پیشنهاد کمک دهید. به‌عنوان مثال بگویید: «آیا راهی هست بتوانم در مورد این موضوع به شما کمک کنم؟ اگر هست خوشحال می‌شوم مفید باشم.»

۵- مخصوص مردان: گاهی اوقات زبان بدن شما و فاصله‌ای که با طرف مقابل دارید خانم‌ها را معذب می‌کند. این رفتارها با خودآگاهی رفع می‌شوند و تنها کافی است به حالت ایستادن یا نشستن خود دقت کرده و فاصله را رعایت کنید.

۶- منتظر نباشید حرف‌های طرف مقابل تمام شود تا زودتر اظهار نظر کنید. با دقت به صحبت‌های او گوش دهید و با پرسیدن سوال‌های مناسب نشان دهید به او توجه می‌کنید.

۷- در مورد زبان بدن اطلاعات کسب کرده و سعی کنید بدنتان موقعیت مناسبی داشته باشد.

۸- شکایت نکنید. شاید فکر کنید این کار بیان کردن حقایق بوده و اشکالی ندارد اما نام این کار شکایت است و هیچ‌کس افراد شاکی را دوست ندارد.

۹- اگر خجالتی یا درون‌گرا هستید باید زیاد سوال بپرسید. این کار از شدت فشاری که احساس می‌کنید می‌کاهد و وظیفه‌ی صحبت کردن را به طرف مقابل می‌دهد. این کار دو مزیت دارد: یکی اینکه به شما فضای کافی می‌دهد و دم اینکه اجازه می‌دهد شناخت بهتری از طرف مقابل داشته باشید.

۱۰- بیش‌تر از اینکه صحبت کنید گوش دهید. اجازه دهید طرف مقابل نظرش را بیان کند و شنیده شود.

۱۱- جک‌های نامناسب نگویید و در مورد دیگران بدگویی نکنید. به یاد داشته باشید اگر نمی‌توانید در مورد شخصی خوب بگویید بهتر است سکوت کنید.

۱۲- دنبال این نباشید که کارت ویزیت طرف مقابل را بگیرید و سراغ شخص دیگری بروید. یک کسب‌وکار موفق بر پایه‌ی روابط معنادار تعریف می‌شود. سعی کنید با چهره‌ی واقعی افرادی که کارت ویزیتشان را می‌گیرید آشنا شوید و رابطه‌ی خوبی با آن ها برقرار کنید.

۱۳- ظاهر آراسته و مرتب داشته باشید. امروزه پوشیدن لباس‌های رسمی مانند گذشته همه‌گیر نیست. پس مهم نیست چه لباسی می‌پوشید مهم این است که تمیز و آراسته باشید.

۱۴- مردم عاشق ملاقات افراد شادی هستند که از خودشان و حضورشان لذت می‌برند پس سعی کنید خوش بگذرانید.

first impression

۱۵- البته در انجام این کار زیاده‌روی نکنید. بیش از اندازه خندیدن و شوخی کردن در ملاقات‌های رسمی به هیچ عنوان خوب نیست و تأثیر بدی روی طرف مقابل می‌گذارد.

۱۶- ارتباط چشمی خود را با طرف مقابل حفظ کنید. مرتب به چشم‌های او نگاه کنید و هر از گاهی به خودتان استراحت دهید تا طرف مقابل فکر نکند به او زل زده‌اید.

۱۷- اگر مشغول غذا خوردن هستید با دهان پر صحبت نکنید.

۱۸- به صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط باشید. به‌عنوان مثال بعد از تبادل کارت ویزیت از او بخواهید تا شما را در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین دنبال کند.

۱۹- اگر از طرف مقابل درخواستی دارید این موضوع را با او مطرح کنید. انجام این کار هیچ ایرادی ندارد به شرطی که مودبانه باشد. به‌عنوان مثال به طرف مقابل بگویید: «می‌دانم سرتان شلوغ است اما اگر زحمتی نیست خوشحال می‌شوم برای ناهار با یکدیگر جلسه باشیم.»

صحبت‌های پایانی

پرورش عادات خوب و کنار گذاشتن عادات بد پایه و اساس برخورد اولیه‌ی تأثیرگذار در هر شرایطی است. اگر در ملاقات دیگران حرفه‌ای نیستید یا تا به حال به اولین برخورد فکر نکرده‌اید می‌توانید با یکی از دوستانتان تمرین کنید. موارد مطرح شده در این لیست را مرور کنید و از او بپرسید آیا این موارد را رعایت می‌کنید یا خیر. این کار کمک می‌کند عادت‌های بد را کنار بگذارید و به بهترین نسخه از خودتان تبدیل شوید.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات