بنیان‌گذار فرادرس: هیچ‌کس در هیچ کجا نباید از آموزش محروم باشد

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
فرادرس به‌عنوان یک استارتاپ فعال در حوزه‌ی آموزش آنلاین ایران با برگزاری نشستی خبری به تشریح دستاورد‌ها و اعلام برنامه‌های آینده خود پرداخت.
تبلیغات

نشست خبری پروژه‌ی فرادرس (فراتر از یک کلاس درس) با حضور جمعی از هم‌بنیان‌گذاران و موسسان آن برگزار شد.

سید مصطفی کلامی هریس، هم‌بنیان‌گذار پروژه‌ی فرادرس در این نشست با بیان اینکه فرادرس یکی از بزرگترین اتفاقات حوزه‌ی آنلاین در کشور است گفت:

تا امروز بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای ۸٫۵۰۰ ساعت آموزش تخصصی-مهارتی ارائه شده توسط فرادرس، اقدام به پرداخت هزینه کرده‌اند و البته اگر کسانی که اقدام به ثبت‌نام و استفاده از آموزش‌های رایگان کرده‌اند را در نظر بگیریم، رقم نفرات دانش آموخته با آموزش‌های فرادرس به ۳۵۰ هزار نفر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه بعد از هر دوره نمایشگاه کتاب ۲۵ میلیون ساعت مطالعه را داریم اما در ۶ روز طرح افطاری آموزشی، ۵۲۶ هزار درخواست برای دریافت آموزش‌های ارائه شده به رایگان توسط فرادرس به ثبت رسید، که این میزان تقاضا احتمالاً ۵ میلیون ساعت مطالعه را در سطح کشور در بر می‌گیرد. وی خاطر نشان ساخت که صنعت محتوا و آموزش در سال‌های پیش رو یکی از درآمدزاترین صنایع خواهد بود. آمارها نشان می‌دهند چرخش مالی در کل بازار آموزش جهان در سال ۲۰۱۸، برابر با ۱۸۰ میلیارد دلار خواهد بود و همچنین پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال ۲۰۲۵ به ۳۲۰میلیارد دلار نیز برسد. ضمناً پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که در ۲۰۲۵ چرخش مالی برای کل بازار بازی‌های رایانه‌ای تنها ۱۷۰ میلیارد دلار خواهد بود.

کلامی هریس با تاکید بر اینکه که اگر بخواهیم آموزش مولد، موثر و اشتغال زا داشته باشیم باید از تکنولوژی‌های جدید بهره ببریم عنوان کرد:

در فرادرس تلاش شده تا این اتفاق صورت بگیرد. همچنین این پروژه حضور بین‌المللی موفقی در کشورهای همسایه داشته است به طور مثال در افغانستان نزدیک به ۱۰ هزار نفر، دانشجو فرادرس هستند.

به‌گفته‌ی وی، تلاش ما باید بر این باشد که صادرات داشته باشیم و خوشبختانه اکنون میزان سرمایه‌گذاری فرادرس از جمیع سرمایه‌گذاری‌های حوزه‌ی آموزش آنلاین در کشور بیشتر است.

هم‌بنیان‌گذار پروژه فرادرس در پایان گفت:

هدف ما در فرادرس این است که هیچ‌کس در هیچ کجای دنیا از آموزش محروم نماند و تنها دلیل پذیرفته‌شده برای ما این است که کسی نخواهد آموزش ببیند.
اسماعیل آتشپز گرگری

فرادرس، صدای بی‌صدای صعنت در کشور است

اسماعیل آتشپز گرگری، هم‌بنیان‌گذار دیگر پروژه‌ی فرادرس نیز در ادامه‌ی این نشست از طریق ویدئو کنفرانس با مخاطبان سخن گفت و افزود:

جایگاه سایت فرادرس در الکسا ۱۳۰ است و این در حالیست که پروژ‌ه‌‌های مشابه در دیگر نقاط جهان، نتوانسته‌اند به رتبه‌ای کمتر از ۳۰۰ در کشور خود دست پیدا کنند.

وی حضور فرادرس را در کشورهای دیگر به فال نیک گرفت و افزود: «فرادرس صدای بی‌صدای صعنت در کشور است و پروژه‌ای متعلق به امروز نیست بلکه توان این را دارد که مسکن دردهای آینده‌ی ما باشد. ما اکنون نزدیک به ۹سال‌ونیم است که با مخاطبان همراه هستیم و برای بهبود پروژه به کمک‌های بیشتری نیازمندیم.»

فرادرس توانست عنوان «ناشر دیجیتال برتر سال» را کسب کند

قاسم خداوردیلو، کارشناس محتوای فضای مجازی در بخش دیگری از این نشست به آنالیزی از شرکت‌های فعال در حوزه آنلاین اشاره کرد و گفت:

در میان ۱٫۴۰۰ شرکتی که در فضای مجازی تولید محتوا می کنند، خوشبختانه فرادرس در سال ۹۴ توانست عنوان ناشر برتر را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خود اختصاص دهد.

وی درباره‌ی رشد تعداد دانشجویان در استفاده از خدمات آموزشی فرادرس توضیح داد: «در این پروژه، آموزش‌های رسمی و غیررسمی دنبال شد و این‌ها حوزه‌هایی است که حتی اگر دولت هم بخواهد وارد آن شود شاید نتواند موفقیتی کسب کند. اکنون بسیاری از موسسات فعال آموزشی نتوانستند در این عرصه از حوزه چاپ کتاب و کاغذ فراتر بروند، اما فرادرس تلاش کرده تا کمبودهای این حوزه را پر کرده و هوشمندسازی را در اولویت خود قرار دهد؛ چراکه که اکنون آموزش مجازی جای آموزش الکترونیک و دولت الکترونیک را گرفته است.»

خداوردیلو همچنین درباره امکانات آموزشی فرادرس گفت: «حضور ۷۰۰ مدرس عضو هیئت علمی، ۲۰۰ هزار دانشجو، ابداعات در حوزه‌ی آموزشی مانند افطاری آموزشی، اجرای عدالت آموزشی در مناطق محروم از آموزش، نگاه به بازار رقابتی و حضور در فعالیت‌های فرامنطقه‌ای از جمله امکانات و ویژگی‌های پروژه‌ی فرادرس است.»

فرادرس

بازار خودبسنده‌ی آنلاین

محمد مهدی پور بصیر، نماینده‌ی سرمایه‌گذاران فرادرس در ادامه‌ی این نشست با بیان اینکه کسب‌وکارهای مختلفی طی ۱۰ سال اخیر به‌صورت متمرکز در حوزه‌ی آموزش راه‌اندازی شده، گفت:

فرادرس اکنون بزرگترین پروژه در این زمینه است و در آینده هم از هرگونه ایده و طرح جدید در این حوزه استقبال می‌کند؛ اگرچه که تاکنون نیز این موسسه تنها گروه سرمایه‌گذاری آموزش آنلاین است.

وی با تاکید بر بازار و گردش مالی بزرگ این حوزه ادامه داد: «این بازار، خودبسنده است و ویژگی ‌آن این است که می‌توان جدا از بازار جهانی این بازار را اداره و تحت‌تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفت. از سوی دیگر، دولت هیچ دخالتی نمی‌‌تواند در این بازار داشته باشد.»

پوربصیر در پایان گفت: «قدمت فرادرس کمک می کند تا کسب و کارهای خوب این بازار را جذب کند و موجب حفظ کسب و کارهای دیگر در این اکوسیستم شود.»

حضور فرادرس در بازارهای بین‌المللی مهم است

ناصر غانم زاده، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه اپاتان هم در بخش دیگری از این نشست آموزش را از حقوق اولیه در دهه‌های اخیر دانست و گفت:  

کسی که می خواهد در دنیای آینده حرفی برای گفتن داشته باشد باید روی آموزش سرمایه‌گذاری کند. امروز نیز سایت‌های آنلاین روی دموکراتیزه کردن آموزش موثر بودند.فرادرس اکنون روی حوزه‌ی تخصصی فعالیت می‌کند و باید با توجه به شرایط همه چیز را بهتر کند و آموزش های جدیدتر و موثری ارائه کند. بازار ایران نیز جذاب است و البته حضور فرادرس در بازارهای بین‌المللی مهم است.

اکنون ایده، حرف نخست را می‌زند

مرتضی موسویان، رئیس فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، آخرین سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه فرادرس طی سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است، گفت:

با توجه به ارزیابی‌های ما فرادرس از آپ‌هایی است که زود به بلوغ رسید و آینده‌ی بسیار خوبی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به پدیده‌های نوظهور در هزاره‌ی سوم و تاثیر آن روی بازیگران قرون اخیر گفت:

کوچکترشدن سرمایه برای ورود به پدیده‌های نوظهور جایگاه شرکت‌های بزرگ را نیز در جهان تغییر داده است. امروز دیگر هر برند جدیدی می‌تواند جای برند بزرگ را بگیرد.

موسویان درباره موفقیت استارتاپ های جدید در ایران نیز سخن گفت و ادامه داد: «ظهور و بروز وب ۳ کمک می‌کند که استارتاپ‌ها رشد خوبی داشته باشند. امروز با توجه به ویژگی‌های وب ۳ ، دیگر بین افراد موسس زیرساخت‌ها و افراد آماتور، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای تفاوتی نیست چون محتوا حرف اول را می‌زند.»

به‌گفته‌ی موسویان، اکنون در بحث سرمایه‌گذاری، موضوع سرمایه در رتبه‌های بعدی قرار دارد چون ایده بسیار مهم است و باید تلاش شود در پرداخت آن از مشارکت همگان استفاده شود. ابزارها و زیرساخت‌ها باید برای همه در دسترس باشد. امروز تلاش ما باید این باشد که نیازهای اساسی مخاطبان را هدف گذاری کنیم.

وی در پایان عنوان کرد:

آنچه که در رقابت با کسب‌وکارهای دیگر مهم است، ایده جدید داشتن برای سرعت بیشتر انتقال سرویس به مخاطب و جذاب‌ترشدن آن است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات