احتمال آزادسازی واردات خودروهای خارجی قوت گرفت

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
احتمال دارد دولت با باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو به صورت محدود و در حد پاسخگویی به خودروهای ثبت‌نامی در ماه‌های گذشته موافقت کند.
تبلیغات

طی ماه‌های گذشته، بحث واردات خودروهای خارجی و تخلف در سایت ثبت سفارش خودرو به عنوان تیتر اول رسانه‌های داخلی تبدیل شده بود. این موضوع باعث شد تا دولت به بستن سایت ثبت سفارش برای خودروهای خارجی اقدام کند. اما در حالی که خودروهای خارجی ثبت‌ سفارش شده در گمرک منتظر ترخیص هستند، دولت از احتمال باز شدن سایت و آزاد شدن واردات خودرو سخن می‌گوید. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری از بررسی‌های دقیق برای باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو خبر داد.

مجتبی خسرو تاج در این نشت خبری گفت:

از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده است که اطلاعات مربوط به تعداد مجوزهای پیش فروش خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی را اعلام کند. اگر مجوزهای پیش فروش خودرو با میزان پیش فروش نمایندگی‌های رسمی همخوانی داشته باشد، احتمال دارد که ممنوعیت ثبت سفارش خودرو برای این مجموعه‌ها برداشته شود، تا شرکت‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. تا هفته آینده وضعیت باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو بررسی خواهد شد. البته اجازه واردات خودرو به خاطر آن‌که ممنوع شده بود، باید از مجموعه‌های بالاتر تایید شود.
مجتبی خسروتاج
در تلاشیم شرایطی فراهم کنیم تا خودروهایی که نمایندگی‌های رسمی در موعد مقرر ثبت سفارش کرده و پیش فروش شده‌اند، از گمرک ترخیص شوند. اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری قبل از ممنوع شدن واردات خودرو تعدادی از نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز خارجی اقدام به پیش فروش خودرو و به تبع آن ثبت سفارش آن‌ها در سامانه کردند؛ زمانی خودرو‌ها به گمرک رسید که واردات خودرو ممنوع شده بود و امکان ترخیص آن‌ها وجود نداشت. به جهت آن‌که در زمان قانونی پیش فروش انجام شده بود و شرکت‌ها متعهد شده‌اند، باید تمهیداتی صورت گیرد تا این خودروها ترخیص شوند و به دست صاحبانشان برسند.میزان ثبت‌نام‌ها و تعهدات شرکت‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت و طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود تا از هیئت دولت بخواهد در خصوص ترخیص این خودروها، تبصره‌ای به قانون ممنوعیت واردات خودرو اضافه کنند. با توجه به این که ممنوعیت واردات خودروی خارجی در هیئت دولت تصویب شده است، باید تبصره ترخیص نیز در هیئت دولت تصویب شود.
مجتبی خسرو تاج

رئیس سازمان توسعه تجارت میزان صادرات خودرو را در ۴ ماهه نخست امسال مناسب ارزیابی کرد و عراق را به عنوان مقصد اولیه صادرات خودرو اعلام کرد. خسرو تاج افزود:

ممنوع اعلام شدن واردات خودرو از ایران به عراق، تنها لاف سیاسی مقامات این کشور است تا از فشار آمریکا کاسته شود. گمان نمی‌کنم صادرات خودرو به عراق متوقف یا حتی از میزان آن کاسته شود.
واردات خودرو

خسرو تاج پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز را برای محصولاتی که در قانون قدیم، ارز ۴۲۰۰ به آن تعلق می‌گرفت و امروز مشمول آن نیستند را الزامی دانست و اعلام کرد:

برای تعدادی از تجهیزات و ماشین آلات که پرداخت این مابه‌التفاوت مشکل برای واردکننده و صنعت ایجاد می‌کند، راهکاری اندیشیده خواهد شد و به وزیر صنعت ارجاع داده می‌شود تا در هیئت وزیران مطرح شده و از پرداخت این رقم معاف شوند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات