نقشه نما رونمایی شد

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
نقشه و مسیریاب رایگان ایرانی نما امروز در یک نشست خبری در مرکز تجاری چارسو رونمایی شد.
تبلیغات

محمد رضا فیروزآبادی، مدیر تیم طراحی نقشه و مسیریاب بومی ضمن رونمایی از نقشه و مسیریاب ایرانی رایگان‌نما اعلام کرد که این نقشه به دلیل منطبق بودن بر نیازهای بومی، سرعت، دقت و کارایی از رقبای خارجی عملکرد بهتری دارد. 

به گفته‌ی وی، در حالی که نمونه‌های خارجی تنها در شهرهای بزرگ کشور دقت دارند در نقشه بومی تا سطح پلاک و حتی تمامی مکان‌ها در شهرهای کوچک تحت پوشش قرار گرفته است. 

وی گفت:

از آنجا که تحریم ایران توسط گوگل‌مپ که بسیاری مجوزها از جمله ثبت مالکیت در نقشه را به ایرانی‌ها نمی‌دهد، تلاش کردیم که امکان ثبت و تایید مالکیت مکان‌ها که از نیازهای اساسی محلی است در نقشه بومی در اختیار کاربران قرار گیرد. از سوی دیگر پس از اینکه اخیرا گوگل قیمت خدمات خود به شرکت‌ها را به ۱۰ برابر افزایش داده و همزمان نرخ دلار در ایران جهش چشمگیری را تجربه کرده، دیگر علاوه بر اینکه استفاده از خدمات گوگل برای شرکت‌های ایرانی پایدار نیست بلکه برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی مقرون به‌صرفه هم نیست، داشتن نقشه و مسیریاب بومی پیش نیاز اساسی برای ارایه تمامی خدمات مکان محور به کاربر و سازمان‌ها در کشور است.

وی با اشاره به مشکلات امنیتی استفاده از نقشه‌های خارجی در خدمات مکان محور بومی، گفت که برای مثال مشکل استفاده تاکسی‌های اینترنتی از نرم افزار مسیریاب ویز در نحوه فعالیت ویز بود. مشکل امنیتی ویز، لوکیشن لایو بود به این معنی که ویز داده‌های طول و عرض جغرافیایی کاربر را در هر لحظه ذخیره و به سرور ارسال می‌کند؛ علاوه بر اینکه شماره سریال گوشی کاربر را نیز ذخیره می‌کند؛ با در اختیار داشتن شماره سریال گوشی، رسیدن به شماره موبایل و ایمیل از طریق اطلاعات دیتا بیس‌های دیگر امکان پذیر می‌شود. ویز سپس از این اطلاعات برای دیتا ماینینگ (داده‌کاوی) استفاده می‌کند. با این روش در واقع برای ویز قابل تشخیص بود که یک کاربر با شماره سریال گوشی و شماره موبایل مشخص در چه طول و عرض جغرافیایی حرکت می‌کند و این امکان از نظر نهادهای امنیتی مشکل‌دار بود. اما در نرم افزار بومی این تدابیر امنیتی لحاظ شده و شماره سریال گوشی کاربر ذخیره نمی‌شود و مسیر کاربر نیز پس از مسیریابی پاک خواهد شد. علاوه بر اینکه، دیگر ملاحظات امنیتی شامل مکان‌های حساس نیز رعایت شده و هیچ ارگان نظامی و انتظامی در این نقشه وجود ندارد و برخلاف نقشه‌های خارجی روی این بخش‌ها امکان نمایش ماهواره‌ای نیز حذف شده است.

نقشه نما

به گفته‌ی وی، داده‌های ترافیکی این نقشه بومی مطابق جدیدترین روش مرسوم در اپلیکیشن‌های جهانی، از سنجش سرعت حرکت کاربران به‌دست می‌آید؛ زیرا روش سنتی که براساس نصب دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر بود امروز دیگر امکان‌پذیر نیست.

بر اساس گزارش فیروزآبادی، در این پروژه ۱۵ میلیارد تومان طی ۶ سال هزینه شده و موفقیت تمامی نقشه‌ها به استفاده کاربران و مشارکت مردم در به روز کردن محتوا است و مهم‌ترین کار در ۲ سال آینده تشویق کاربران ایرانی به استفاده از این مسیریاب با ارایه مداوم سرویس‌های جدید و بهبود کیفیت خواهد بود.

وی همچنین اعلام کرد که نسخه عرضه شده نسخه آزمایشی است و در نسخه رسمی دستیار صوتی، امکان گزارش دهی ترافیکی توسط کاربر به همراه نسخه IOS عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات