نتیجه نظرسنجی: جدیت دستگاه‌های نظارتی در برخورد با متخلفان، موثرترین راهکار برای بهبود وضعیت بازار

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
جدیت دستگاه‌های نظارتی در برخورد با متخلفان توسط ۵۰ درصد از کاربران شرکت‌کننده در نظرسنجی زومیت به‌عنوان عامل اصلی برای بهبود اوضاع بازار لوازم الکترونیکی انتخاب شد.
تبلیغات

گران شدن ارز و گروه‌های کالایی تخصیص آن از موضوعات داغ چند هفته‌ی اخیر بوده است و با توجه به وارداتی بودن اکثر محصولات الکترونیکی موجود در بازار لوازم الکترونیکی، ما را در زومیت بر آن داشت تا با برگزاری یک نظرسنجی، موثرترین راه برای مقابله با این شرایط را از کاربران جویا شویم. مواردی مانند برابر نبودن عرضه و تقاضا، افزایش ناگهانی قیمت ارز، تخلفات واردکنندگان و گاه احتکار از جمله موارد ایجادکننده‌ی فضای کنونی حاکم بر بازار محصولات الکترونیکی به شمار می‌روند.

زومیت در نظرسنجی خود چهار گزینه‌ی جدیت دستگاه‌های نظارتی در برخورد با متخلفان، خودداری مردم از خرید کالاهای لوکس و گران‌قیمت، پیشگیری از طریق راه‌اندازی سامانه‌های ثبتی و عزم و اراده‌ی کسبه برای پرهیز از احتکار را به‌عنوان راه‌های موثر در بهبود وضعیت بازار لوازم الکترونیکی به رای گذاشت. نهادهای نظارتی مانند سازمام حمایت از مصرف‌کننده و تعزیرات حکومتی به‌عنوان دو نهاد نظارتی مستقیم درگیر در این مساله کار خود را برای بررسی علل و برخورد با متخلفان آغاز کرده‌اند و قوه‌ی قضایه نیز برخورد جدی با اخلال‌گران بازار ارز را در دستور کار خود قرار داده است؛ نزدیک به ۵۰ درصد از کاربران زومیت نیز جدیت این نهادهای نظارتی را موثرترین راه برای برون‌رفت از شرایط و تکرار نشدن آن دانسته‌اند.

اجناس گران‌قیمت به‌دلیل سودآوری بیشتر برای متخلفین، اصلی‌ترین گروه کالایی هدف‌قرارگرفته توسط سودجویان محسوب می‌شوند؛ کم شدن یک محصول در بازار و اقبال به آن باعث برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا می‌شود و این مساله، گران شدن افسارگسیخته‌ی قیمت آن را به همراه دارد. یکی از راهکارهای مدنظر در کنترل بازار آشفته‌ی این روزها، اجتناب از خرید کالاهای لوکس و گران‌قیمت است. همواره پیشگیری گزینه‌ی کم‌هزینه‌تری از درمان بوده است؛ از این رو تدارک سامانه‌های دقیق ثبتی برای کنترل وضعیت یک محصول وارداتی از اهمیت ویژه‌ای برای مقابله با رخ دادن اتفاقات مشابه در آینده برخوردار است. کسبه و فروشندگان به‌عنوان یکی از اعضای این حلقه‌، نقش موثری در ناکام گذاشتن سودجویان و حفظ آرامش در بازار دارند؛ عزم کسبه برای پرهیز از احتکار نیز چهارمین گزینه‌ی مورد بحث در نظرسنجی ما بود.

در مجموع ۲۱۶۹ نفر از کاربران زومیت در نظرسنجی شرکت کردند که از بین آن‌ها ۴۹.۴۲ درصد جدیت دستگاه‌های نظارتی در برخورد با متخلفین را موثرترین راه در بهبود وضعیت کنونی بازار دانسته‌اند. خودداری مردم از خرید کالاهای لوکس و گران‌قیمت نیز با کسب ۳۱.۱۲ درصد از آرا دومین عامل مهم از نظر کاربران زومیت شناخته شد. دو گزینه‌ی پیشگیری از طریق راه‌اندازی سامانه‌های ثبتی و عزم اراده‌ی کسبه برای پرهیز از احتکار نیز با به ترتیب با ۱۰.۴۲ و ۹.۰۴ درصد کم‌اهمیت‌ترین راهکارها انتخاب شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات